Grått vann i akvariummet- jeg trenger hjelp!!

Jeg har et 150 liters akvarium, som jeg har hatt i noen måneder nå. Vannet har vært helt klart hele tiden- helt til for et par dager siden. Jeg har byttet ut rundt 30% vann 1 gang i uken. Plutselig så vannet kjempegrått ut. Har reglemessig tatt PH og Nitritt måling, og alt er helt supert. Hva i allverden er galt med vannet mitt?

Jeg skrur av lyset i akvariummet hver kveld og når jeg skrur det på på morgenen virker det som vannet er klart, men da jeg ser i det et par timer senere er det like grått, akkurat som det blir klart på natta.

Jeg vet ikke helt hva det heter,men jeg prøvde å sette på sånn slange på pumpa som går ut av akvariummet som gjør slik at det kommer bobler/luft i akvariet. Da virket det som at det ble noe klarere, men det er fortsatt grått. Det har vært sånn grått nå i nesten 1 uke og jeg begynner å bli ganske frustrert!

Jeg har hatt et akvarium nå i nesten et år (32 liter eller noe), som nå går med platyunger i. Det akvariummet er vannet helt klart i.

Noen som har hatt et lignende problem som vet hva jeg skal gjøre?!

Jeg har forresten grus i vannet, og jeg har ikke byttet grus eller noe. Det ble bare plutselig sånn.

Hilsen frustert jente på 15 år. Takker for alle svar!
Grått vann
det kan være at du har fått infusorier i vannet, eller algeoppblomstring,. om det forsvinner når lyset er borte og komme tilbake etter belysning er det nok svevealger.

hvor mye planter har du?
husk at jo mere planter og riktig belysning, jo bedre mht på vannkvalitet og algekontroll. siden plantene benytter seg av den næringen algene ellers benytter seg av
Grått vann
filathor
det kan være at du har fått infusorier i vannet, eller algeoppblomstring,. om det forsvinner når lyset er borte og komme tilbake etter belysning er det nok svevealger. hvor mye planter har du? husk at jo mere planter og riktig belysning, jo bedre mht på vannkvalitet og algekontroll. siden plantene benytter seg av den næringen algene ellers benytter seg av


Jeg har 4 litt store og to litt små planter i akvariet.. Glasset og alt er rent, er bare vannet som ser grått ut.. og vannet helt inntil glasset ser også rent ut, er mest liksom mitt inne i akvariummet...
Hvis det er sånne svevealger, hvordan blir jeg kvitt det?
Har vannet et hvitskjær, kan det være infusorier. Har det et grønnskjær, kan det være svevealger.
Grått vann
Det er i allfall ikke noe grønnskjær i det, mer hvitt eller grått.

Forresten, er det en art algespiser dere anbefaler? Jeg har tre helt vanlige algespisere som han i butikken sa at var helt greie, men de gjør ingenting i akvariummet.. de henger jo bare et sted i mange timer.. Noen slag som gjør bedre rent enn andre?
Grått vann
Men hvis det er infusorier, hvordan skal jeg få det bort? Har drevet og sett på litt forskjellige tråder, men det står jo forskjellige svar på nesten alle..

Hva er det dere anbefaler? Hva fungerer fortest?
Slutt å gi mat og slukk lyset i tre-fire dager. Vurde gjøre susen. Infusorier kommer ofte av overforing og alger av for mye lys. Ikke tenk på hvor mye du gir eller hvor mye lys de får og om dette er anbefalt. Det er sannsynligvis for mye av det ene eller det andre.
Rody
Slutt å gi mat og slukk lyset i tre-fire dager. Vurde gjøre susen. Infusorier kommer ofte av overforing og alger av for mye lys. Ikke tenk på hvor mye du gir eller hvor mye lys de får og om dette er anbefalt. Det er sannsynligvis for mye av det ene eller det andre.


Da skal jeg la lyset være av i noen dager Men hvor lenge skal de gå uten mat?

Fiskene har ikke noe problem med å gå en uke uten mat. Er det infusorier er de ikke uten mat heller, mange setter infusoriekulturer for å fore opp yngel. Så det er heller ikke farlig.

Hvis du har vert snillere enn vanlig i desse juletider med matingen, kan det vere årsaken. Så hvis du lar vere å fore i 3-4 dager, hvis det har gitt seg kan du begynne å mate veldig forsiktig annen hver dag. Det med å mørklegge vet jeg ikke om det har noe for seg, når det gjelder infusorier.

Er det svevealger (også kalt grønntvann), da kan det ha noe for seg. Det kan vere en ide å skaffe seg en nitrat-test (NO³), den kan gi deg svar på om det kan være grøntvann. Her er en god artikkel om grøntvann, som nevnt tidligere i tråden og i dene artikkelen. Er det ikke alltid den ser grønn ut.


Jeg har fått uklart vann i akvariet mitt (fylte det med vann for tre dager siden), er dette normalt eller har jeg fått infusorier?
Hvis du har akkurat startet opp karet er det helt normalt med uklart vann i noen dager.
hmm, okai takk.. er det uansett lurt å bytte vann av og til?
Det er aldri skadelig å bytte vann, men i ditt tilfelle hadde jeg bare smurt meg med litt tålmodighet, vannet vil klarne i løpet av noen dager.
Kan det stemme at du har grovere grus i det ene hjørnet av karet? Etter en stund vil grusen legge seg på topp med sanda i bånn, tenkte jeg måtte nevne det
Hehe ja det stemmer, har lest at det kunne skje, hadde bare grus fra en bolle jeg hadde tidligere og følte at jeg bare måtte bruke den.. Vurderer å ta det ut, men jeg får se etterhvert
Jeg ville tatt ut grusen, det KAN ikke komme til å skje - det VIL skje og siden flere fiskearter trenger sand er det klart best (f.eks Corydoras og mange ciklider)
Fra grus til sand
Takker for alle svar! Skal nå la karet stå helt mørkt i noen dager- og null mat på fiskene mine

Jeg har så lyst på sand i akvariet mitt...har lest at det er en del som bruker blåsesand fra Biltema. Hvordan skal jeg gjøre det når jeg skal bytte bunnen i akvariet?

jeg har et lite akvarium (32 liter eller noe) som det bor 4 nydelige platyyngel i og i 150 literen går det nå 3 vanlig platy, 2 som de kalte for indianerplaty, 10 sånne gjennsomsiktige stimfisk med rødt på halen og 2 stykker av et slag jeg rett og slett ikke husker hva er.. pluss 3 algespisere.

er det sånn at sanden skal stå i vann en stund før jeg har det i akvariet, eller kan jeg rett og slett putte fisken opp i det lille akvariet slik at de kan bo der et par dager til alt har roet seg i det store? har søkt rundt, men blir ikke klokere av det her.. Noen som kan hjelpe meg med og si hvordan jeg skal gå frem når jeg skal bytte alt i bunnen?
Glemte å spørre om noen av dere har erfaring med blåsesand fra biltema. blir det veldig mye "støv" i vannet lenge etterpå? Eller er det hele tiden "støv" der, eller blir det helt klart?
Sanden som passer til akvariumbruk heter bare sand, blåsesanda de selger nå kan ikke brukes.
Biltemasanda er veldig ren og støver minimalt - støvet fra den legger seg fort.
Du mente at den sanden som bare heter "sand" er å få kjøpt på biltema? Hvordan er den? Tenker på farge, pris osv..

Noen tips til hvordan jeg skal få byttet? hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap