Fisk og rekeyngel

Spiser guppyer og Kuhlii åler rekeyngel?

Kom akkurat hjem fra juleferien, og ser at det er noen minireker rundt i tanken (i forskjellig størrelse merkelig nok. Trodde alle klekket omtrent samtidig)
Jeg tenker å kjøpe fisk i morgen, tre fire Kuhlii og en liten stim med denne guppy arten om jeg finner den i butikken. Men spiser disse greiene rekeyngel?

Jeg har et godt beplantet kar, så er muligens derfor jeg ikke har sett så mye av yngelet enda. Men tror dere disse fiskene vil utgjøre et problem for rekene?
Inaktiv bruker
Guppyer tar rekeyngel
og til dels større reker om de får sjansen. Kuhlii ålene tror jeg lar de være i fred, i alle fall ser det slik ut hos meg. Desto mer beplantning og røtter du har, desto mer dekning kan yngelen søke. Hos meg er røttene kjempepopulære - de kan gjemme seg i små fordypninger og mellomrom.

Jeg har ikke guppy lenger men hadde en stund, og da gikk drektige hunner i kort tid i reke/yngelkaret til de hadde født. Etterpå flyttet jeg de tilbake. Guppy yngelet må ha tatt en del for seg de også, selv om de kun i samme kar i 5-6 uker og således ikke var særlig store ved flytting til hovedkaret. Etter at jeg sluttet med guppyene og rekene har fått være for seg selv i yngelkaret, har det eksplodert med reker der.

I stuekaret har jeg neocaridina reker sammen med bl.a. ciklider, kuhlii og kardinaltetra. De øker saktere i antall, og jeg ser sjelden de små rekene men de er der - de må bare være bedre til å gjemme seg.

Konklusjon: ville ikke selv hatt guppy (uansett om det er vanlig eller endlers) sammen med dvergreker. Kuhliiene burde gå greit, men jeg har bare mine egne erfaringer å dele på disse ålene.
Så Kardinaltetra går greit med kirsebærreker altså? Mulig jeg går for det da.
Tilfeldig bekjentskap
© Martin Langberget
Reklame for plussmedlemskap