Oppstart av akvarie, har jeg gjort rett?

Jeg startet opp et akvarie igår, gjorde dette:
*Oppi med sand, røtter og kokosnøtt hule + vann
*På med filter og varmekolbe
Manglet kontakt til lyset så det ble satt på idag.
Imorgen skal jeg sette inn litt planter fra det andre akvariet.

Hva mer skal jeg gjøre?
Hvor lenge skal lyset være på pr dag, gjelder det samme som når fisk er i? 12timer?

Når ca kan jeg begynne å sette fisk oppi? Når vet jeg at det er klart?

Dette er et 54liter kar som egentlig skal brukes til yngel som fiskene mine yngler + at jeg vil ha et par Ancistrus i det.
Hvis du har et innkjørt kar fra før av som er friskt bruker du filterguffe fra filteret der. Da får du kickstartet det nye akvariet og trenger ikke vente så lenge som 4-5 uker med å ha i fisk.
Akvariet er brukt fra før, med brukt sand også.
Hvor lang tid tror du jeg må vente?
Hvis filteret er nytt, så må du vente med fisk til filterbakteriekulturen er i rute, og det tar mellom fire og fem uker.

Men jeg forstår deg sånn at du har et akvarium fra før? Er det godt innkjørt og har vært lenge i drift? Hva slags filter er det i det? Man kan "kickstarte" nye filtere med filtergørr fra et godt innkjørt et, men litt avhengig av filtertypene (merke og modell) så varierer det litt hvor enkelt og effektivt det er.

Når jeg har kickstartet filtere, så setter jeg inn fisk dagen etter. Det er det som er hele vitsen med kickstarting av filteret, så man kan befiske karet med en gang
jeg har hørt masse forskjellig da det gjleder og kjøre inn et akvarium. jeg har hørt alt i fra par dager til 6 uker.

i går snakka jeg med en som har drevet med akrarium i 26 år og han sa at hvis man har vann i fra ett vannverk så lønner det seg pg vente runt en uke før man setter fisk.

men har man privat vann så ambefalte han ha det igang en dag eller to før man setter ett par hardføre fisker for da setter man også ignag fortere den prossesen som skal til.

dette har han gjort i alle år og han testa nitritt i førte gangene han gjorde det og senere har han ikke testa.

som han sier så er det masse forskjellig runt om. som han sier så har dette mye og si med vannkvaliteten der ham er.

karet mitt sto i 2 dager før keg satt 2 hardføre fik / slørhaler, dem hjelper masse til og er hardføre. jeg fikk lit filter slam som er i filteret nå.

dette jeg har skrevet om her har jeg også snakket om på di to butikkene i lillehammer og dem bekrefta dette begge butikkene.


Vannkvaliteten har minimalt å si for innkjøringen, det er bakteriekulturen i filteret som skal utvikle seg. Dette tar rundt 5 uker. Dersom man tilsetter "filtergugge", som er bakterier, kalles dette "kickstart". Da trenger man ikke å vente like lenge. Det du snakker om med å sette inn fisk kalles "innkjøringsfisk". Er stor diskusjon om hvor etisk riktig dette er.. Titt litt rundt på nybegynnerforumet, finnes drøssevis med tråder om innkjøring (opptil flere bare på s. 1..)
Det tar i overkant av 4 uker (nærmere 5) før ett nytt filter er innkjørt, sånn er det bare og det er ikke diskutabelt. Eneste måten som fungerer for å korte ned tiden er å kickstarte filteret med guffe fra et innkjørt filter.
ja har sett det men det er liksom ikke lett og vite da hva som er riktig for det er så mye forskjellig.

jeg velger og to på dem jeg kan snakke med øue til øye og dem som har drevet med dette lenge.

da det gjelder vannkbalitet så har det mere og si en man skulle tro. jeg kan få dokumentasjon på det vis det trengs. for det varierer hva som er i vannet i fra springen og det kan hjelpe på med pg få igang ett riktig økosystem og og få bakterie floraen til og bli riktig.

han jeg snakker om her jobber i vannverket og har med prøver og slike ting og gjøre så han burde vite dette pluss at han har lang fartstid innen akvarie hold.

sier ikke dette for og være vrang men jeg synes att man skal se nadre sider og ikke bare se en vei hele tiden
Ulvster
Det tar i overkant av 4 uker (nærmere 5) før ett nytt filter er innkjørt, sånn er det bare og det er ikke diskutabelt. Eneste måten som fungerer for å korte ned tiden er å kickstarte filteret med guffe fra et innkjørt filter.


ja jeg ser at mange hevnder det men kan du forklare at så mage har hatt et velykket start av akvarium uten så lenge innkjørings periode og den persjonen har hatt flere fisk i flere år uten sykdom og nitritt anngrep?

jeg bare lurer jeg
En god porsjon flaks, hardfør fisk, gode vannbytte og foringsrutiner osv.

les gjerne DENNE artikkelen.
oki hvis det kalles flaks att dette går i så mange år og så mage ganger så kaller jeg det ikke flaks

jeg har også sett på andre forumer på nett og det varierer hva det blir sakt på dette.

dette er ikke noe vits og diskutere i fra min side ialefall for folk får gjøre det dem tror på selv og hva dem får beskjed om

jeg ville bare lufte dette pga mye forskjellige svar runt om
For all del, folk får tro på og gjøre hva de vil.
Men det er jo en biologisk prosess som filtrene må igjennom uansett, google gjerne litt på nitrogen cycle hvis du vil ha mer informasjon.
Er bare å prøve selv det. Sett inn nytt filtermateriale, fyll opp med fisk, få riktig temp og sleng fisken oppi. Du vil etter ca. 2 uker innse at du har begått fiskemord, med mindre du har svært flaks med veldig hardføre fisker.

Følte at dette du sa om vannkvalitet var litt rettet mot meg, og jeg tror enhver akvarist sier seg enig i at vannkvalitet er viktig. Men les hva jeg skriver før du begynner å "hakke" er du snill, jeg siterer meg selv: "Vannkvaliteten har minimalt å si for innkjøringen, det er bakteriekulturen i filteret som skal utvikle seg. "
jeg har ikke hakka på noen her inne. ville jeg ha gjort det hadde jeg gjort det til gangs. jeg bare siterer det jeg har blit forklat av drevne folk og akvarist har sakt meg. det jeg vil frem til er at uansett hvem du snakker med så for du forskjellige svar tilbake så jeg skjøner at mange ferske ikke hvet hva dem skal gjøre.

i mit tilfelle har jeg innkjørt filter så jeg ville bare ta dette opp.
Det andre akvariet jeg har så måtte jeg kjøpe helt nytt filter og viste ikke noe om innkjøring så jeg satt igang filteret og puttet oppi fisk samme dagen, det resulterte i 3 malle drap.
Satt inn en malle 1 uke etter oppstart, klarte seg ikke over natten, så fikk jeg to otto maller og de klarte seg vel henholdsvis 3 og 6 dager.
Så jeg har lært nå at med nye filter så kjører man inn og det er ikke vits i å prøve på noe annet heller (fisk er også liv), iallefall kommer ikke jeg til å gjøre det igjen.

Det karet jeg satt igang igår har vært oppe og gått i 1/2år og har stått litt tomt, men filteret er ikke renset kjempe godt.

Takk for masse lærerike svar
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap