- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Mobbing i akvarie
Mobbing i akvarie
Postet 18.01.10 kl 22:52
Endret: 18.01.10 kl 22:56
Svar
hei og gratulerer med ny hobby.
en 30l er ikke det største, men siden du der nybegynner så er dette en fin start.
disse 3 guppyene vil jeg tro er 2 jenter og 1 gutt eller 2 gutter og 1 jente.
det har seg sånn med guppyer at de sprer seg veldig fort og er veldig "kåte".
så det er annbefalt 1 gutt for minst 3 jenter. det kan henne at det er en hann som jeger de andre.
du kan jo ikke sette hann i rampekroken, men du kan se om han blir bedre etter noen dagen.
skader hann/hun de andre. eller er det bare snakk om lek (parring)
en 30l er ikke det største, men siden du der nybegynner så er dette en fin start.
disse 3 guppyene vil jeg tro er 2 jenter og 1 gutt eller 2 gutter og 1 jente.
det har seg sånn med guppyer at de sprer seg veldig fort og er veldig "kåte".
så det er annbefalt 1 gutt for minst 3 jenter. det kan henne at det er en hann som jeger de andre.
du kan jo ikke sette hann i rampekroken, men du kan se om han blir bedre etter noen dagen.
skader hann/hun de andre. eller er det bare snakk om lek (parring)
Postet 18.01.10 kl 23:02
Det er absolutt ikke en fin start, det anbefales for nybegynnere å starte med et 100-120L akvarium. 30L er i grunn for lite til å ha fisk i, det fungerer greit som yngelkar.
Hvor mange gullfisk av oppdrettsvariantene golfball og løvehode har du?
Postet 18.01.10 kl 23:09
Postet 18.01.10 kl 23:11
Svar
eg har jo spurt i butikken viss de er nokk plas, og viss dei passer sammen o.s.v. og dei har agt at so langt til min storelse de gor fint so ....
dei har jo overlevd nu blir3 uker litt meir
dei har jo overlevd nu blir3 uker litt meir
Postet 18.01.10 kl 23:16
Endret: 18.01.10 kl 23:17
Les her og finn en annen dyrebutikk. Akvariet ditt er stappfullt allerede, har du mulighet til å legge ut et bilde av akvariet med fisk?
Postet 18.01.10 kl 23:18
30 liters akvarie
har då så masse fisk i et 30 liters akvarie??
30 liter for en nybegynner er så feil som det kan bli, først trenger gullfisk langt langt større plass, disse fiskene blir mellom 25-30 cm store.
et 30 liters akvarie trenger langt mere vedlikehold en et på 100-200 liter.
dessuten passer en 30 liter mest for yngel og reker enn for fisk som blir gigantisk.Og nei det passer heller ikke for guppyer de trenger god svømmeplass og rent og god vannkvalietet,så her blir det masse vannbytter og masse slit fremmover,og ganske sikkert fiskdød etterhvert som tiden går.
-hvor lenge er det siden du startet karet med fisk i ?? mht nitritt og ph målinger?
det beste for deg er å få seg et større akvarium, slik at fiskene dine ikke lider og dør.
det at guppy hunnen er litt voldsom kommer av at de er svært aktive fisker og krever litt plass,om den føler seg stresset og fyker rundt er vel et godt tegn på at her er noe galt.
har du filter, varme kolbe,planter etc??
30 liter for en nybegynner er så feil som det kan bli, først trenger gullfisk langt langt større plass, disse fiskene blir mellom 25-30 cm store.
et 30 liters akvarie trenger langt mere vedlikehold en et på 100-200 liter.
dessuten passer en 30 liter mest for yngel og reker enn for fisk som blir gigantisk.Og nei det passer heller ikke for guppyer de trenger god svømmeplass og rent og god vannkvalietet,så her blir det masse vannbytter og masse slit fremmover,og ganske sikkert fiskdød etterhvert som tiden går.
-hvor lenge er det siden du startet karet med fisk i ?? mht nitritt og ph målinger?
det beste for deg er å få seg et større akvarium, slik at fiskene dine ikke lider og dør.
det at guppy hunnen er litt voldsom kommer av at de er svært aktive fisker og krever litt plass,om den føler seg stresset og fyker rundt er vel et godt tegn på at her er noe galt.
har du filter, varme kolbe,planter etc??
Postet 18.01.10 kl 23:35
Postet 18.01.10 kl 23:56
Dessverre er det en del dyrebutikker som kun er ute etter å selge. De tjener penger på å selge deg et for lite akvarie, masse fisk, fisken dør, du kjøper masse midler for å ha i vannet, kjøper nye fisk osv. Prøv å gi bort fiskene til noen med et stort nok akvarium, eller kjøp deg et større. Dessverre er disse oppdrettsvariantene svært lite populære blant erfarne akvarister.
Postet 19.01.10 kl 00:05
Det går sikker bra
Hei Milda,
Synes ikke du skal ta sånn på vei - og det går sikkert bra med fisken din. jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på det her - men ut i fra bildet på profilen din så er det lenge igjen til gullfiskene dine er 30 cm store... og om innen disse blir for store for ditt kar så er du enten bitt av litersyken og vil ergo ha et større kar tilgjengelig - og eller så er du lei hele greia og fisken er gitt bort.
Et 30 liters akvarium er litt vanskeligere å oppnå god vannkvalitet i - sammenliknet med et stort - men det betyr ikke at du ikke kommer til å klare det. Jeg klarte det helt fint med mitt første kar - som også var et lite kar. Vær nøye med vannbytter og pass på at du ikke gir for mye mat - så går det helt sikkert veldig bra.
Om fiskene fortsetter å krangle synes jeg du skal ta kontakt med de du kjøpte fisken av og høre om du kan bytte dem inn i noe annet. Mange butikker vil synes dette er helt greit.
Men akkurat nå så synes jeg du heller skal kose deg med en ny hobby - ta mange av de "absolutte" rådene du får med en klype salt og ellers forsøke å tillegne deg gradvis mer informasjon om akvarier, vannverdier, fisk etc. Det finnes mange gode bøker på biblioteket - og det finnes mange seriøse artikler på nettet. Og når du har et spørsmål får du heller spørre her - og så bruke litt sunn fornuft til å analysere svarene du får.
Lykke til!
/Marius
Synes ikke du skal ta sånn på vei - og det går sikkert bra med fisken din. jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på det her - men ut i fra bildet på profilen din så er det lenge igjen til gullfiskene dine er 30 cm store... og om innen disse blir for store for ditt kar så er du enten bitt av litersyken og vil ergo ha et større kar tilgjengelig - og eller så er du lei hele greia og fisken er gitt bort.
Et 30 liters akvarium er litt vanskeligere å oppnå god vannkvalitet i - sammenliknet med et stort - men det betyr ikke at du ikke kommer til å klare det. Jeg klarte det helt fint med mitt første kar - som også var et lite kar. Vær nøye med vannbytter og pass på at du ikke gir for mye mat - så går det helt sikkert veldig bra.
Om fiskene fortsetter å krangle synes jeg du skal ta kontakt med de du kjøpte fisken av og høre om du kan bytte dem inn i noe annet. Mange butikker vil synes dette er helt greit.
Men akkurat nå så synes jeg du heller skal kose deg med en ny hobby - ta mange av de "absolutte" rådene du får med en klype salt og ellers forsøke å tillegne deg gradvis mer informasjon om akvarier, vannverdier, fisk etc. Det finnes mange gode bøker på biblioteket - og det finnes mange seriøse artikler på nettet. Og når du har et spørsmål får du heller spørre her - og så bruke litt sunn fornuft til å analysere svarene du får.
Lykke til!
/Marius
Postet 19.01.10 kl 00:09
mildaka nu da skal eg kaste dei eller..... og do koffor dei seie so feil i butikken eg kunne tenke at dei va jo intereserte og ha meg som kunde..:(
Det er jo litt drastisk å kaste levende dyr, og det mener du sikkert ikke å gjøre heller. Prøv å få butikken til å ta tilbake fiskene, siden de har gitt deg så dårlige råd. Jeg synes det er så synd at du får så dårlig start på en så morsom hobby som akvariehold er, så gi ikke opp. Prøv også å lese deg litt opp på akvariehold i kunnskapsbasen på dette forumet, det blir morsommere dess mer kunnskap du får. På biblioteket finner du sikkert også gode bøker om akvariehold.
Postet 19.01.10 kl 00:25