- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Uttalelse fra en dyrebutikk-ansatt + jbl nitritt-test
Uttalelse fra en dyrebutikk-ansatt + jbl nitritt-test
Jeg måler nitritt hver dag nå, i påvente av å komme på null. Vi ligger et sted mellom 0,05 og 0,025, tror jeg, men synes det er kjempevanskelig å skille dem. Er jeg helt sikker når jeg er på 0? Dvs er fargen helt lik? Jeg synes jeg har en lysegul prøve, blekere enn 0 og 0.025 (som jeg ikke ser forskjell på på kartet), men kanskje med en anelse aprikosnyanse i. Igjen - tror jeg!
Så for å sjekke meg selv, tok jeg med meg en prøve til butikken. Som målte omtrent det samme som jeg. I en mørk krok - jeg bruker godt lys for å sammenligne. Prøven ble godkjent for fisk. Jeg er i tvil.
Så så jeg på noen fisker, og fikk beskjed om at det var da ikke noe problem å sette inn en hel tetrastim på en gang (10 stk). Men ble anbefalt å starte med neontetra. Men siden jeg ikke skal ha neontetra, er jo det et litt snodig råd?
Som siste kommentar før jeg går, sier jeg at da kommer jeg tilbake om noen dager, skal bare bytte halvparten av vannet først. Ånei, måtte ikke bytte mer enn 30 %, for eller ødela jeg så mye av det gode som var i vannet!
Er det rart en nybegynner er troende til å gå rett på trynet som akvarist?!
Så for å sjekke meg selv, tok jeg med meg en prøve til butikken. Som målte omtrent det samme som jeg. I en mørk krok - jeg bruker godt lys for å sammenligne. Prøven ble godkjent for fisk. Jeg er i tvil.
Så så jeg på noen fisker, og fikk beskjed om at det var da ikke noe problem å sette inn en hel tetrastim på en gang (10 stk). Men ble anbefalt å starte med neontetra. Men siden jeg ikke skal ha neontetra, er jo det et litt snodig råd?
Som siste kommentar før jeg går, sier jeg at da kommer jeg tilbake om noen dager, skal bare bytte halvparten av vannet først. Ånei, måtte ikke bytte mer enn 30 %, for eller ødela jeg så mye av det gode som var i vannet!
Er det rart en nybegynner er troende til å gå rett på trynet som akvarist?!
Postet 19.01.10 kl 21:57
Absolutt ikke. Skal man høre, og gjennomføre det en gjennomsnittlig dyrebutikk ansatt forteller, så er det en garantert død!
Men det han sier der, angående det "gode vannet", det var jo noe mange akvarister trodde før i tiden. Pappa drev med akvarier før min tid, og når jeg nå startet opp - så skjønte ikke han seg helt på det med vannbytter o.l. Vannet var jo bra! Som om det var innkjørt, hehe.
Uansett, det var gammel tro - og det er ingen unnskyldning. Har man ansvar for både hold, og å gi råd om dyr - så må man vite at man sitter med riktig fakta, og oppdatere seg når ny viten kommer. Alt for dårlig kunnskap bak de aller fleste diskene, beklageligvis.
Det mest fornuftige jeg har hørt, som jeg virkelig satt pris på å høre var;
"Du, det vet jeg faktisk ikke. Anbefaler deg å søke litt rundt akvaforum.no"
Men det han sier der, angående det "gode vannet", det var jo noe mange akvarister trodde før i tiden. Pappa drev med akvarier før min tid, og når jeg nå startet opp - så skjønte ikke han seg helt på det med vannbytter o.l. Vannet var jo bra! Som om det var innkjørt, hehe.
Uansett, det var gammel tro - og det er ingen unnskyldning. Har man ansvar for både hold, og å gi råd om dyr - så må man vite at man sitter med riktig fakta, og oppdatere seg når ny viten kommer. Alt for dårlig kunnskap bak de aller fleste diskene, beklageligvis.
Det mest fornuftige jeg har hørt, som jeg virkelig satt pris på å høre var;
"Du, det vet jeg faktisk ikke. Anbefaler deg å søke litt rundt akvaforum.no"
Postet 19.01.10 kl 22:04
Endret: 19.01.10 kl 22:05
Mine svigerforeldre fikk høre på en dyrebutikk i dag at de fint kunne ha en gruppe på 5-6 Delfinciklider i en 70l, at de har kommunalt vann med ph på 7 og 0 i hardhet spilte ingen rolle - det gikk så fint så.....
og de vokste jo selvfølgelig etter størreslen på akvariet...
Det morsomste er at de kommer til å høre på butikken - og ikke meg...
Edit: Det var Malawidelfin det var snakk om.
Så ja - man får høre mye rart av ansatte i dyrebutikker ofte....
og de vokste jo selvfølgelig etter størreslen på akvariet...
Det morsomste er at de kommer til å høre på butikken - og ikke meg...
Edit: Det var Malawidelfin det var snakk om.
Så ja - man får høre mye rart av ansatte i dyrebutikker ofte....
Postet 19.01.10 kl 22:18
Endret: 19.01.10 kl 22:26
har det litt moro med å høre hva de anbefaler i div butikker. Favoritten er den ene i Mo i Rana, der jeg spurte om de hadde tips til passende fisk i 900 liter. "Jo, guppy og platy hadde passet bra". Neste tilfelle i samme butikk, spurte jeg etter alternativer til stimfisk for å ha i 400liter: "haimalle passer fint. men den er stimfisk, så du bør ha minst ti av dem".
Postet 19.01.10 kl 22:35
Postet 19.01.10 kl 22:59
Hvis andre bransjer skulle holde på slik, kunne det blitt mye artig.
Joda, det går helt fint å bruke hårføneren i badekaret. Nei, du trenger ikke rense filteret på tørketrommelen, har ikke renset mitt på ti år og det går så fint så.
Nye dyrevernloven krever faktisk at man har kunnskap om dyr man holder. Burde også gjelde de som selger dem.
I noen tilfeller er det kunnskapen det skorter på. I andre tilfeller tror jeg rett og slett de spekulerer i salg og gir blaffen i hvordan det går. Som regel tror jo de som er førstgangs akvarie-eiere at det er deres egen feil. Vet ikke hvor mange jeg har snakket med som en gang hadde et akvarium, men har gitt opp, fordi fiskene døde.
Joda, det går helt fint å bruke hårføneren i badekaret. Nei, du trenger ikke rense filteret på tørketrommelen, har ikke renset mitt på ti år og det går så fint så.
Nye dyrevernloven krever faktisk at man har kunnskap om dyr man holder. Burde også gjelde de som selger dem.
I noen tilfeller er det kunnskapen det skorter på. I andre tilfeller tror jeg rett og slett de spekulerer i salg og gir blaffen i hvordan det går. Som regel tror jo de som er førstgangs akvarie-eiere at det er deres egen feil. Vet ikke hvor mange jeg har snakket med som en gang hadde et akvarium, men har gitt opp, fordi fiskene døde.
Postet 19.01.10 kl 23:11
SGSJeg måler nitritt hver dag nå, i påvente av å komme på null. Vi ligger et sted mellom 0,05 og 0,025, tror jeg, men synes det er kjempevanskelig å skille dem. Er jeg helt sikker når jeg er på 0? Dvs er fargen helt lik? Jeg synes jeg har en lysegul prøve, blekere enn 0 og 0.025 (som jeg ikke ser forskjell på på kartet), men kanskje med en anelse aprikosnyanse i. Igjen - tror jeg! Så for å sjekke meg selv, tok jeg med meg en prøve til butikken. Som målte omtrent det samme som jeg. I en mørk krok - jeg bruker godt lys for å sammenligne. Prøven ble godkjent for fisk. Jeg er i tvil. Så så jeg på noen fisker, og fikk beskjed om at det var da ikke noe problem å sette inn en hel tetrastim på en gang (10 stk). Men ble anbefalt å starte med neontetra. Men siden jeg ikke skal ha neontetra, er jo det et litt snodig råd?
Hørtes ut som at du fikk riktig god hjelp. At du ikke vil ha neontetra må du jo selv formidle. Rundt 0.025 er i grenselandet. Hvis nitriten er stigende fra 0,025 er det for tidlig med fisk. Hvis de bakterielle prosessene er i gang vil nitriten på 0,025 avta mot 0.
SGSSom siste kommentar før jeg går, sier jeg at da kommer jeg tilbake om noen dager, skal bare bytte halvparten av vannet først. Ånei, måtte ikke bytte mer enn 30 %, for eller ødela jeg så mye av det gode som var i vannet!
Det mystiske "godstoffet", ja En grunn til at man ikke skal skifte for mye vann i innkjøringsfasen er at det vanner ut ammoniakken (urinstoffene) i vannet som forer bakteriene i filteret slik at de kan kolonisere hele filtermassen og bunnlaget. 30 og 50% går uansett ut på omtrent det samme.
SGSEr det rart en nybegynner er troende til å gå rett på trynet som akvarist?!
Jeg tror det går riktig fint med akvariet ditt fordi du selv vet hvor du kan søke informasjon. Du er også en av de få som faktisk måler nitrit ved oppstart og dermed har rimelig kontroll
gurimalleVet ikke hvor mange jeg har snakket med som en gang hadde et akvarium, men har gitt opp, fordi fiskene døde.
Godt for fisken at dem fant en annen hobby.
gurimalleNye dyrevernloven krever faktisk at man har kunnskap om dyr man holder. Burde også gjelde de som selger dem.
Dem som selger dyr holder jo dyra i butikken. Loven gjelder selvfølgelig også dem.
Pål Laumannhar det litt moro med å høre hva de anbefaler i div butikker. Favoritten er den ene i Mo i Rana, der jeg spurte om de hadde tips til passende fisk i 900 liter. "Jo, guppy og platy hadde passet bra".
Det blir litt som å spørre etter forslag til julepresang til Pappa på Clas Ohlson. Litt for mange svaralternativer, så den som blir spurt nevner det første han kommer på. Guppy og Platy går da fint i en 900 liter selv om vi er enige i at andre arter kunne vært mer spennende i et så stort akvarium.
Pål LaumannNeste tilfelle i samme butikk, spurte jeg etter alternativer til stimfisk for å ha i 400liter: "haimalle passer fint. men den er stimfisk, så du bør ha minst ti av dem".
Ikke så sprekt råd, nei Det er heller ikke bra at dyrebutikker selger slik fisk.
Kunnskapsnivået til dyrebutikkansatte er temmelig høyt i forhold tl kunnskapsnivået til de fleste som holder fisk (ikke aktive akvarister). Slik skal det selvfølgelig også være i faghandler. Å gi riktige fakta om fisk og akvarium er ikke like konkret som å gi riktige fakta om rørdeler og hvitevarer. Det finnes selvfølgelig et stort forbedringspotensiale.
Postet 20.01.10 kl 01:40
Endret: 20.01.10 kl 02:18
Håvard Støre Andresen[QUOTE=SGS] Jeg måler nitritt hver dag nå, i påvente av å komme på null. Vi ligger et sted mellom 0,05 og 0,025, tror jeg, men synes det er kjempevanskelig å skille dem. Er jeg helt sikker når jeg er på 0? Dvs er fargen helt lik? Jeg synes jeg har en lysegul prøve, blekere enn 0 og 0.025 (som jeg ikke ser forskjell på på kartet), men kanskje med en anelse aprikosnyanse i. Igjen - tror jeg! Så for å sjekke meg selv, tok jeg med meg en prøve til butikken. Som målte omtrent det samme som jeg. I en mørk krok - jeg bruker godt lys for å sammenligne. Prøven ble godkjent for fisk. Jeg er i tvil. Så så jeg på noen fisker, og fikk beskjed om at det var da ikke noe problem å sette inn en hel tetrastim på en gang (10 stk). Men ble anbefalt å starte med neontetra. Men siden jeg ikke skal ha neontetra, er jo det et litt snodig råd?
Hørtes ut som at du fikk riktig god hjelp. At du ikke vil ha neontetra må du jo selv formidle. Rundt 0.025 er i grenselandet. Hvis nitriten er stigende fra 0,025 er det for tidlig med fisk. Hvis de bakterielle prosessene er i gang vil nitriten på 0,025 avta mot 0.
SGSSom siste kommentar før jeg går, sier jeg at da kommer jeg tilbake om noen dager, skal bare bytte halvparten av vannet først. Ånei, måtte ikke bytte mer enn 30 %, for eller ødela jeg så mye av det gode som var i vannet!
Det mystiske "godstoffet", ja En grunn til at man ikke skal skifte for mye vann i innkjøringsfasen er at det vanner ut ammoniakken (urinstoffene) i vannet som forer bakteriene i filteret slik at de kan kolonisere hele filtermassen og bunnlaget. 30 og 50% går uansett ut på omtrent det samme.
SGSEr det rart en nybegynner er troende til å gå rett på trynet som akvarist?!
Jeg tror det går riktig fint med akvariet ditt fordi du selv vet hvor du kan søke informasjon. Du er også en av de få som faktisk måler nitrit ved oppstart og dermed har rimelig kontroll
Nitritttoppen var for rundt 10-12 dager siden, da ble den målt til 0,8. Og har ligget rundt der den ligger nå i mange dager allerede, så det er derfor jeg er usikker på om jeg avleser 0 eller ikke.
Jeg er også klar over dette med utvanning av amoniakk, men jeg har ikke målt amoniakk i karet i det hele tatt etter nitritt-toppen (Tetra dråpetest). Så svaret mitt om vannbytte kom som et direkte tilsvar på at hun godkjente vannet for fisk. Selv om jeg også tidligere har fått råd i denne butikken om ikke å gjøre vannbytte før et par dager etter første fiskeutsett. For meg er det naturlig å friske opp det vannet som har stått i 3 1/2 uke, og ikke vente til to dager etter at fisken kommer? Det er også rådet jeg har fått her inne, og jeg har skjønt at det er nok en rekke fornuftige råd som kommer herfra
Postet 20.01.10 kl 07:31
Postet 20.01.10 kl 07:48
Jeg ble faktisk positivt overasket da jeg var i dyrebutikken på trekanten i Bodø her om dagen. Ei dame ville ha noen gullfisker til sønnens bolle, og de ansatte informerte henne om at gullfisk ble for stor for bolle Det er flott at noen dyrebutikker har både god kunnskap og samvittighet når de selger fisk
Postet 20.01.10 kl 13:48
Håvard Støre AndresenDet mystiske "godstoffet", ja:) En grunn til at man ikke skal skifte for mye vann i innkjøringsfasen er at det vanner ut ammoniakken (urinstoffene) i vannet som forer bakteriene i filteret slik at de kan kolonisere hele filtermassen og bunnlaget.
Unnskyld at jeg kupper tråden men jeg har et lite spørsmål til Håvard om dette med ammoniakk. Jeg regner med at ammoniakk og ammonium er det samme?
Jeg har slitt litt med nitritt i et nyoppstartet BB-kar for oppforing av ungdiscus. Hadde for høye verdier på både nitritt og ammonium. Jeg økte filtreringen og den daglige dosen av vannbytte for å bedre dette. Nå har jeg ammonium på 0.0 mens nitritt fortsatt var ca 0.05 ved forrige måling.
Kan det tenkes at jeg ikke bør skifte så mye vann hvis dette vanner ut ammoniakken som skal "fore" filterbakteriene?
Jeg er også litt skeptisk til JBL-testen da den viser at springvannet mitt også har et nitritt innhold på 0.05 mens det i følge IVAR (vannverket i Stavanger) ikke skal ha nitritt over 0,005. Du kjenner jo litt til vannkvaliteten i Stavanger og har kanskje en kommentar til dette.
Postet 20.01.10 kl 14:47
Postet 20.01.10 kl 15:03
Postet 20.01.10 kl 15:24
Endret: 20.01.10 kl 15:25
Vel, jeg har dagslys her jeg bor :p Senest i sta tok jeg en nitritt-test på et kar og sjekket den ved vinduet. Null Men jeg er hjemme på dagtid, selvfølgelig.
Nå er vel ikke alle hjemme i tide fra jobb mens det er lyst, men det avhenger litt av jobben man har selvfølgelig. Man får ta med en vannprøve på jobben da, og teste der mens det er dagslys ute :p
Nå er vel ikke alle hjemme i tide fra jobb mens det er lyst, men det avhenger litt av jobben man har selvfølgelig. Man får ta med en vannprøve på jobben da, og teste der mens det er dagslys ute :p
Postet 20.01.10 kl 15:58
Endret: 20.01.10 kl 15:58
Postet 20.01.10 kl 16:44
Inaktiv bruker

Hei
Jeg var i en dyrebutikk i går og mens jeg så på fiskene oppdaget jeg at halvparten av fiskene i det ene akvariumet lå og fløt døde i vannet. Jeg gjorde de oppmerksomme på dette og de sa at det skjer hele tiden, at plutselig stiger Ph verdien og ammoniakk på et blunk så dette kunne de ikke unngå.
Jeg synes det er merkelig at slikt kan skje hos dem som liksom skal ha greie på hvordan man behandler fisk? Kan det virkelig skje så raskt og uforutsett hos dem som liksom er eksperter på fisk?
Selv er jeg nybegynner og har bare hatt akvarium i 6 uker og fisk i 5 uker. Men jeg har vel vært heldig da siden mine ser ut til å trives og ingen har dødd ennå. Men jeg skjønner jo at det bare er flaks da Men jeg har bare målt pH verdien ofte og den har vært på 7.5 hele tiden. Noe annet har jeg dog ikke målt. Bare skiftet 30% av vannet hver 4e dag ca.
Jeg har to Acara på 8 og 12 cm og 3 regnbuefisk. Hadde lyst til å kjøpe flere ekte regnbuefisk da jeg synes dise er så fine, men de var jo døde alle sammen der i butikken. . .
Jeg synes det er merkelig at slikt kan skje hos dem som liksom skal ha greie på hvordan man behandler fisk? Kan det virkelig skje så raskt og uforutsett hos dem som liksom er eksperter på fisk?
Selv er jeg nybegynner og har bare hatt akvarium i 6 uker og fisk i 5 uker. Men jeg har vel vært heldig da siden mine ser ut til å trives og ingen har dødd ennå. Men jeg skjønner jo at det bare er flaks da Men jeg har bare målt pH verdien ofte og den har vært på 7.5 hele tiden. Noe annet har jeg dog ikke målt. Bare skiftet 30% av vannet hver 4e dag ca.
Jeg har to Acara på 8 og 12 cm og 3 regnbuefisk. Hadde lyst til å kjøpe flere ekte regnbuefisk da jeg synes dise er så fine, men de var jo døde alle sammen der i butikken. . .
Postet 20.01.10 kl 18:07
Postet 20.01.10 kl 18:38
Postet 20.01.10 kl 18:46
Inaktiv bruker

Hmmmmm...........
SGSHva er tanken bak å måle ph hele tiden, monotypi? Her er nitritten på 0 i dag, og vann settes på mellomlagring. På lørdag blir det fisk :-) Og deretter blir det å stole på dere her og på meg selv!
Er det ikke pH verdien som viser om det er nitritt da?
Postet 20.01.10 kl 19:08
Monotypi[QUOTE=SGS]Hva er tanken bak å måle ph hele tiden, monotypi? Her er nitritten på 0 i dag, og vann settes på mellomlagring. På lørdag blir det fisk :-) Og deretter blir det å stole på dere her og på meg selv!
Er det ikke pH verdien som viser om det er nitritt da?
Nei. PH er bare vannets surhet (0-7) og vannets basiskhet (7-14).
Nitritt kommer av avfallstoffer i vannet. Og testes ganske enkelt med nitritt tester.
Postet 20.01.10 kl 19:11