Hva gjør man med fisk som plager andre?

Jeg har en herre av typen black molly som jager voldomt de andre fiskene.
Har kun han og to bm-jenter samt to gule molly, begge gutter.
Har hatt de i ca 2 mnd, og synes i grunn han blir verre. Jeg sitter og ser på
ham nå, og synes han har blitt en skikkelig dust. Jager hele tiden.
Jeg har fisket mye i sjøen og har tatt livet av et hundretalls fisk, men når man
har de i stua blir det plutselig litt annerledes. Finnes det håp for han?
Hvor stort er karet ditt?

Hvor mange fisker har du i det?
Vel, jeg har:
2 ancistrus (kjønn vet jeg ikke, men de får være i fred)
2 gule molly (begge gutter)
3 sort molly (1 gutt (umuliusen) og 2 jenter.
Og nå 27 yngel i fødekar. Ble født i dag.

Han jeg har problemer med har jeg hatt helt siden starten. (nov 2009)
Akvariet er 54 liter.
Tror rett og slett den Mollyen sier fra om at han ikke har det bra. Han vil ha større plass, mer planter og flere damer å flørte med.
Enig. For lite kar. For mange hanner. En hann tre-fire hunner er bedre.
Takk for svar. Da blir det nye planter og flere damer.
Men hvor mange? Av både svart og gul molly...
Jeg har også nesten 30 yngel... 2 av de er fra forrige kull, resten kom
i dag. Litt kjedelig hvis det kun blir mollys i karet. Jeg vet jeg kan la de
regulere seg selv og ikke bruke fødekar slik jeg gjør, men morsomt å
se utviklingen..
Det er ikke sikkert å kjøpe flere fisk løser problemet. Karet ditt er ikke så stort, kanskje vil det være bedre å gi bort den hannen til noen, evt levere den tilbake til butikken?

Det er ikke plass til flere hunner.. Spesielt ikke hvis du har 27 yngel du har planer om å la leve opp.. Ta en tur i dyrebutikken og hør om de evt. kan bytte inn noen av hannene dine. Hadde en gruppe Black Molly i mitt første akvarium, 4 hunner og 2 hanner hvis jeg ikke husker feil. En av hannene var svært glad i å jage rundt på resten av fiskene, så endte med at jeg byttet han i en annen hann. Men i dette tilfellet var det snakk om et 120L akvarium
Er det vanlig at butikkene tar tilbake fisk fra privatpersoner? Med tanke på sykdom... Jeg hadde hvitprikk en stund før jul.
Hvitprikk er forsåvidt også et tegn på at fiskene mistrives. Noen dyrebutikker kan kanskje la deg bytte, andre ikke. I mitt tilfelle kjenner jeg personen i dyrebutikken der jeg fikk bytte, og hadde kjøpt alt av fisk og utstyr fra samme sted. Du får rett og slett spørre.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap