Hvor lenge skal yngel være i fødekar?

Håper noen kan svare på noen av spørsmålene..

1)
I første runde fikk vi 13 unger fra en black molly, nå har vi to igjen.
De er godt over 1 mnd gammel og har svømt med de andre siden før jul. Senest i dag ble enda en spist.
I dag fikk den samme fisken 27 (!) bebiser, ca 20 lever.
Hvor lenge skal jeg ha de i karet? Har ikke nødvendigvis lyst til å ha
hele akvariet med black mollys. Har kun 54 liter..

2)
Kan gul molly parre seg (heter kanskje ikke det på fiskespråket..) med black molly?

3)
Når ser man at fisken skal yngle?
Vi satte henne inn i går, og hun ynglet i dag. Var det bare flaks, eller kan hun
"holde igjen" til det blir roligere rundt henne. Hun har hannen etter seg nærmest konstant, ikke jagende, men som limt til kroppen hennes.
Hvor lenge går en fisk av denne typen "drektig" ?
Hvor lenge du må ha dem i oppdrettskaret avhenger av hvor fort de vokser. Når de andre fiskene ikke lenger betrakter dem som mat kan du sette dem sammen. Dess større kar du har dem i, jo fortere vokser de.

Tror nok du må regne med at gul og sort molly krysses. Flere levende-fødende krysses på tvers av artene også.

Hvor lenge de går med yngel før de føder vet jeg ikke. Levendefødende yngler nokså konstant. Du ser nå de begyner å bli store. Hanner (og andre fisker for den saks skyld) følger etter hunnen når de føder, og spiser yngelen nokså umiddelbart dersom du ikke passer på. Enkelte levendefødende kan få unger flere ganger (jeg har hørt fem-seks) uten at de har en hann i nærheten. De gjemmer rett og slett på litt av melken, og bruker av den når situasjonen eller miljøet er gunstig.

Dette er "gammel lærdom" så kanskje noen har nytt å tilføye.....

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap