Kan corydoras, kuhlii-ål og ciklider gå i samme kar?

Ja, det lurer jeg på. Jeg kommer i løpet av våren til å starte opp en 125 eller 180-liter, og planlegger litt med hensyn til hva som skal i karet. Alle disse er jo så fine, men vil de forstyrre hverandre?

Jeg har ph 7,2, og ifølge fiskebasen skal sommerfuglcikliden ha "godt under 7". Er det en enkel sak å senke ph? I 63-literen prøver jeg å sette ut fisk som kan trives i det vannet vi har, uten kjemisk justering av noe slag. Planlegger å gjøre det samme i et større kar. Men kan den trives i ph 7,2, heller enn i jojo-ph? For det er ikke lett å senke ph og få den stabilt lavere, er det vel?
Alle de fiskene du nevner lever i bunn-sjiktet som gjør at de kanskje ikke passer så bra sammen. Har hørt at ciklider kan være noe aggressive ovenfor cory, men om dette stemmer for sommerfuglciklider vet jeg ikke..
Tror jeg ville droppet kuhlii-ålene i hvert fall, og erstattet dem med noe som holder til i øverste vannsjikt.
De kan godt gå sammen, men oppdrett vil være så og si umulig. Sommerfuglciklidene spiser cory egg og coryen synes wriggelers er snask.
Solveig G S
Ja, det lurer jeg på. Jeg kommer i løpet av våren til å starte opp en 125 eller 180-liter, og planlegger litt med hensyn til hva som skal i karet. Alle disse er jo så fine, men vil de forstyrre hverandre? Jeg har ph 7,2, og ifølge fiskebasen skal sommerfuglcikliden ha "godt under 7". Er det en enkel sak å senke ph? I 63-literen prøver jeg å sette ut fisk som kan trives i det vannet vi har, uten kjemisk justering av noe slag. Planlegger å gjøre det samme i et større kar. Men kan den trives i ph 7,2, heller enn i jojo-ph? For det er ikke lett å senke ph og få den stabilt lavere, er det vel?


Har et sommerfuglciklide par i en 160l og de går rundt med PH ca 7, har hatt egg, så ser ut til å trives?
Dette er en fem år gammel tråd.
Egg på ciklider er vanlig vis ikke vellykket de første gangene, noen arter trenger ganske mange forsøk for å få det til.
Det er dessverre ikke et sikkert tegn på trivsel, et sikkert tegn er nok at du ser på fargene og tegn til sykdom.
Fisker som ikke trives får ofte sykdommer, mange ganger i form av hvitprikk, men det kan variere.
Så lenge du er nøye med rutiner, gode gjemmesteder, holder stabile vannverdier og gir fiskene variert kost bør dem trives. (NB! Røde mygglarver kan være farlig for sommerfugl ciklidene)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap