Trenger tips om overgang fra gullfiskbolle (!) til akvarium

Med fare for å bli sablet ned i mitt første innlegg her: Jeg er klar over at "gullfiskbolle" ikke er bra. Det er derfor jeg gjør noe med situasjonen.

Det jeg trenger er gode tips til hvordan jeg skal gjøre tilværelsen til våre to slørhaler bedre. De bor nå i en gullfiskbolle.

Hvor stort akvarium bør jeg satse på?

Ser for meg å ha disse to + et lite antall av en type små stimfisk.

Er det noe spesielt jeg kan gjøre når jeg setter opp et nytt akvarie, med tanke på at jeg har vann, sand og en liten plante i bollen der de bor nå?

Tar imot alle gode råd!
Inaktiv bruker
Hei Så utrolig flott at du kvitter deg med gullfiskbollen og gjør det rette for fiskene dine!

Når det kommer til akvarium burde du kjøpe det største akvariet du har plass og råd til, hvis du kjøper brukt kan du finne et stort akvarium til en rimelig penge. I fiskebasen står det at gullfisk trenger minimum 200 liter, men hvis jeg var deg ville jeg hevet på noen liter ekstra. Ettersom gullfisker kan grise en del, er det nok ikke lurt å overbefolke akvariet med for mange fisk, men kjøper du et stort akvarium er det nok inhen problem med en stimfisk i tillegg samt. noen "ryddefisk/snegler" f.eks. fembåndsbarbe og sebrasnegler.

Når det kommer til sand liker gullfisk finkornet bunnsubstrat, så hvis du har dette fra før kan du nok fint bruke dette, men du trenger helt sikkert å kjøpe mer for å dekke bunnen. Mener å ha hørt at gullfisker synes planter smaker veldig godt, så det kan være lurt å gå til anskaffelse av planter som de ikke spiser hvis du ønsker at plantene dine skal få stå i fred. Tror anubias er en plante som fisker stortsett ikke spiser.

Vanligvis er noe av det viktigste med hele akvarieprosessen at man kjører inn akvariet før man har fisk i det (du kan lese mer om dette i artikkelsamlingen). Men i ditt tilfelle tror jeg at jeg ville hatt gullfiskene i akvariet med en gang, det er nok like mye nitrit i den gullfiskbollen, som det vil bli i akvariet. Derimot er det viktig at du da har hyppige vannbytter den første måneden og ikke setter inn flere fisk i akvairet før filteret er ferdig innkjørt.

Det var vell det jeg kom på i farten, lykke til videre og pass på at du ikke blir smittet av litersyken :P
Anbefaler seg å lese Oppstart av akvarium og Vannverdier. Dette er gode artikler som kan hjelpe deg et stykke på vei
Enig, 200 liter eller større. Da jeg hadde gullfisk (for 15 år siden), hadde jeg den i et 200-literskar.

Gullfisken ble vel 15 cm lang + hale og veide sikkert en halv kilo.

Den tygget og spyttet grus med stor iver, men det kan godt hende den ville satt mer pris på sand; det prøvde jeg aldri.

Dessverre døde den da jeg var dum nok til å stole på en selger i en interiørbutikk som solgte meg silikon "som helt fint kunne brukes i akvarium".

Du trenger ikke å kjøre inn akvariet før du har gullfiskene oppi: Jeg er rimelig sikker på at det ikke er verre for dem å gå gjennom en oppstartsyklus, enn det er å bo i bolle (som på sett og vis er i en evig oppstartsyklus). Bare skift vann ofte den første måneden (f.eks. 30 % to-tre ganger pr. uke).
Jeg har sett gullfisk sile sand gjennom gjellene om jeg ikke husker helt feil, pluss at den spytter ut sanda igjen. Men iallefall er vell sand det mest ideelle?
De har grov grus nå og en plante de så langt ikke har spist på. Takk for gode tips!

Siden de - ifølge gode råd her - nok har det bedre i et ikke-innkjørt kar enn i bollen sin, går det nok mot en svært hurtig flytting.

Hva er solid nok underlag for et kar på rundt 200 liter?

Og - er det problematisk dersom et akvarium er plassert i et rom med store temperatursvingninger? Som feks. i en kjellerstue der det av og til er kaldt og av og til fyres?

Gleder meg til å få gjort dette skikkelig!
Helinor
Hva er solid nok underlag for et kar på rundt 200 liter?


Noe som tåler vekten fra tre personer uten å knake, sånn cirka. Min erfaring er at det er lettere å få begrep om hvor mye et møbel tåler, hvis man regner vekten om i antall mennesker.

Mange 200-litersakvarier kommer også med stativ, og da er det jo ikke noe problem.

Helinor
Og - er det problematisk dersom et akvarium er plassert i et rom med store temperatursvingninger? Som feks. i en kjellerstue der det av og til er kaldt og av og til fyres?


Kulde er ikke noe problem så lenge du har en tilstrekkelig kraftig varmekolbe. Jeg vil tro at 200W skal holde lenge i et 200-litersakvarium med gullfisk, såfremt det aldri blir kaldere enn 10 grader i rommet.

Setter du akvariet tre-fire meter fra ovnen, og/eller slik at ovnen ikke stråler direkte mot akvariet, bør det gå bra.
Kan jo anbefale deg litt hardføre planter, da gullfisker er noen gode plante-sabotører:

Kjøp forskjellige typer vallisneria, de er vokser raskt og setter hele tiden nye skudd etter bunnen.

Om du skal kjøpe deg et stort kar, vil jeg anbefale deg å investere noen kroner i en varmekablel å legge på bunnen (NB: bør limes fast med silikon, ikke bruke medfølgende propper), slik at du får skikkelig gode vekstforhold til plantene, og ikke trenger å bekymre deg for at det skal dannes gasslommer i sanden. Du vil heller ikke ha behov for å holde sandsnegler (pestsnegler) i sanden om du går for varmekabler.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap