Har bestilt nytt utvendig filter:)

Mannen min har bestilt nytt utvendig filter til meg! Hurra..

Jeg har jo ikke så mye peiling, men merket han har bestilt er ehein 2032 Ecoo pro 130... Pumpekapasitet 500 L/T.

Det skal brukes til mitt 120 liters akvarium.

Noen som vet om dette er et bra filter......?

Hva er egentlig fordelen med utvendig filter..?
Tone Haara
Mannen min har bestilt nytt utvendig filter til meg! Hurra.. Jeg har jo ikke så mye peiling, men merket han har bestilt er ehein 2032 Ecoo pro 130... Pumpekapasitet 500 L/T. Det skal brukes til mitt 120 liters akvarium. Noen som vet om dette er et bra filter......? Hva er egentlig fordelen med utvendig filter..?


Hei.

Begynner med det siste. Fordelen er volumet som er til filtermassen. Større volum = flere gode filterbakterier som bryter ned farlige avfallstoffer i vannet som ammoniakk og nitrit.
En annen fordel er at det blir bedre plass i karet, da du slipper filterboksen til innvendige filter i karet.

Merket eheim er kjempebra. Filtrene deres er av ypperste kvalitet som går i årevis uten problem.

Pumpekapasiteten er ok. Men ikke noe voldsom flom heller. Filterkapasiteten er viktigere med hensyn på vannkvaliteten. Fordi det er antall liter renset vann/time som er viktig for fiskene.

Takk så mye for svar! Var kjekt å høre det var et bra merke. Gleder meg til jeg får det

Håper det hjelper på bedre vannkvalitet, har hatt en del fiskedød i det siste uten at jeg vet hva det skyldes..
Tone Haara
Håper det hjelper på bedre vannkvalitet, har hatt en del fiskedød i det siste uten at jeg vet hva det skyldes..


Måler du vannet med tanke på nitrit, ammoniakk, PH og slikt?
Hvor ofte bytter du vann, og hvor mye vann bytter du? Hvilket filter har du og vasker du filtret ofte?
Vet ikke hva filteret jeg har nå heter, men det er et innvendig "standard" filter som følgte med akvariet da jeg kjøpte det "startpakke"..

skifter ca 30% rundt en gang i uka..


Måler med strips ja, og verdiene er normale...

Frustrerende!!!
Tone Haara
skifter ca 30% rundt en gang i uka.. Måler med strips ja, og verdiene er normale... Frustrerende!!!


Hei.

Har du vurdert å bytte ut stripsene med dråpetestere?

Selv har jeg kun benyttet dråpetester på mine kar. Strips er ikke nøyaktige nok i følge mange her på forumet.

Prøv det, og kanskje det ikke er like normale verdier du leser av.

Lykke til
Tone Haara
... merket han har bestilt er ehein 2032 Ecoo pro 130... Pumpekapasitet 500 L/T. Det skal brukes til mitt 120 liters akvarium.


Personlig hadde jeg gått for et som er større, men fortvil ikke, det er mye bedre enn et innvendig.

Så kan du senere, når litersyken har gjort sitt innhogg, bruke det i en 80 - 100 liter


jeg har også bestillt meg et eheim pro 2324 termo filter, lurte på om det var bare å sette det rett i gang eller om det er noen forholdsregler jeg må ta før jeg bytter det ut med det gamle?
Du bør kickstarte det nye filteret hvis du skal bytte ut med det gamle med en gang. Da tar du filtergugge fra det forrige filteret og tar det oppi det nye filteret.
Om du ikke gjør det må du kjøre inn det nye filteret som tar 4 uker+ med vannbytte 1-2 ganger om dagen for at fiskene skal kunne leve i det karet.

Et annet alternativ er å la begge filterene gå i karet i 4-5 uker før du fjerner det gamle.
Når du bytter ut et filter med et annet, er det lurt at de begge går ilag i 4uker, før du da tar ut det gamle.
dumt spørsmål kanskje,, men hva menes med filtergugge?
newfish
dumt spørsmål kanskje,, men hva menes med filtergugge?


Den brune gørra som filteret er fullt av etter å ha vært i drift en stund Møkk og slam, rett og slett.
dumt spørsmål kanskje? men hva menes med filtergugge?
Hei, har dette Ecco pro 130 selv.
Kjører dette i en 60l sammen med et Fluval u2.
Filter volumet er ganske bra og det går nesten lydløst.
Har hatt problemer med rotoren på pumpa, den var knekt eller knakk når pumpa var ny samt at den knakk en gang når pumpa sugde luft.
Anbefaler å deg å fylle filtret med vann før du starter opp. Måtte bestille rotor selv fra tyskland da de lokale dyrebutikkene ikke klarte å skaffe det.
Lykke til.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap