Innbygger-sammensetning (110 liter)

Jeg har en 110-liter under innkjøring. Og den blir stadig mindre pen, masser av alger og snegler som fulgte med plantene holder til oppi der. Nåvel, regner med det går seg til- men sneglene gjør meg litt usikker på innbyggerne.. lurer på om botia må til for å spise dem? Synes jo det blir en haug fler snegler hver dag!

I utgangspunktet var planen å ha en god gjeng reker og forhåpentligvis etterhvert et lekspar ancistrus, og ellers ikke så mye.
Men med disse sneglene tenker jeg, bør jeg ha botia til å spise dem? Har ikke så lyst på jegersnegler, men hva annet spiser snegler? Sånn kloreke, kan de ta knekken på en svær gjeng snegler? Ser vel for meg at innen innkjøringen av karet er omme er det snegler tett i tett overalt!
(Jeg skal ha et stort kar i hus i sommer, så jeg kan ha en stim botia som flytter over i stort kar når de er blitt for store..)

Og så, om jeg skal ha botia, hva mer skal jeg da ha i karet? Eller om jeg skal ha kloreke?

Blir glad for tips
Et tomt akvarium som står til innkjøring betyr vel at du putter litt fiskemat inn der for innkjøringens del. Uten noen større dyr som beiter på dem, vil algene blomstre godt, og uten konkurranse fra andre dyr vil sneglene formere seg stort. Når du får andre dyr i karet, vil sannsynligvis noen av de nye dyrene beite på algene også, og sneglene får mindre mat - og blir færre.

Du kan hjelpe dette selv også ved å plukke snegler. Har du kjøttetende fisk (carnivore eller omnivore) vil de bli glade for litt sneglekjøtt - knus pestsneglene mot glasset og så spiser fiskene sneglekjøttet. Etter et par ukers intensiv sneglejakt fra din side, er botiaer ikke så nødvendig.

Du kan selvfølgelig begynne sneglejakten før du får fisk i akvariet, men da bør du plukke dem ut av karet, heller enn å drepe dem i karet. Du kan gjøre denne jakten litt lettere for deg selv ved å legge inn noe lettkokt squash eller salat (kokes uten salt), eller til og med en algetablett på en liten skål, og så plukke sneglene av dette etterhvert som de samler seg i skålen.

At du selv jakter sneglene er jo sikkert tidkrevende, men da står du til gjengjeld mye friere med hensyn til valg av fisk. Husk også at mye alger og pestsnegler er et tegn på at det kanskje er litt for mye overskuddsnæring i karet, slik at hvis du plages med det når akvariet har fått fisk og det har gått et par måneder, må du vurdere om du kanskje fôrer for kraftig. Stor algevekst kan også komme av for mange lystimer i karet. Vurder om du har lyset på for mange timer i døgnet, eller om karet står plassert slik at det kommer sollys på det. Begge deler kan være algevennlig. Det er også lurt å velge seg fisk som spiser alger - ikke nødvendigvis rene algeetere, men kanskje noen omnivore fisk som også spiser alger - og der er det mange å velge blant.

Takk for svar.
Ja du har rett i at det må være et veldig næringsoverskudd i karet. Kan jeg gjøre noe for å avhjelpe det da? Tenkte hive oppi et par planter til, sånne som gror hurtig, men jeg tviler litt på at det monner, for algeveksten er enorm. Har bare 10 timer lys for dagen på timeren. Det må være rene snegleparadiset.
Overflata er til og med full av grønne partikler. Jeg har fôret det tomme karet et par ganger, men ikke mye, så det er kanskje plantegjødning som er synderen? Hadde i en liten dose, kvart av anbefalt mengde..
Ellers husker jeg jeg hadde tilsvarende problem sist jeg startet akvarie, men ikke i nærheten av så mye alger da! Men da hadde jeg dog algespisere i karet fra tidlig av, nå trodde jeg jeg kjørte oppstart uten annet levende enn planter

Problemet er at det er så mange bittebittesmå kommende snegler der at jeg tror ikke jeg har sjansen uten noe som spiser dem. Håndplukke snegler med størrelse nok er greit, men de mini-ene tror jeg ikke jeg klarer å utrydde. Så jeg heller mot en botia-stim som da må få plass i det store akvariet til sommeren (elsker fiskene, så det er ikke kun pga nytteverdi )

Hvis ikke en kloreke kan klare å holde snegler i sjakk, sammen med mindre næringsoverskudd?
Sett lystimene ned til åtte og bytt vann ofte i en periode, så vil det redusere både algetilvekst og næringsoverskudd i karet.

Hvis du vil ha "ryddehjelp" mot pestsneglene, er det ganske "in" nå med jegersnegler. Jeg har ingen erfaring med disse, men du kan jo lese denne (lange, lange) tråden om dem.

Men, hvis du har en etterplan for botiaene og bare "må ha", så for all del gå for botia, de er jo meget vakre fisk!

Lykke til!
Jeg satte inn 3 jegersnegler på onsdag, og de har allerede på det nærmeste utrydda pestsneglene i karet. Og har nå gått i dvale, ser det ut som, antakelig stappmette!
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap