Vanntemperatur?

Inaktiv bruker
hvis man har 27 grader i akvariumvannet, og man bytter ut 10 liter av dem med kaldt 7 graders vann. hvor mye vil temperaturen synke da? dette er et 225 liters akvarium!
Tja, ikke så mye vil jeg tro.. bruker selv kaldtvannsbytter i min 325-liter.
Inaktiv bruker
er det noen internett side som sier noe om slike temperatur endringer? som du eller noen andre her inne vet om?
Eventuellt hvor mye ville temperaturen sunket med HVIS jeg bytter 1/3 av vannet med kaldt vann?
et 10 liters vannbytte vil bare senke temperaturen med 0,89 grader.

Et 30% vannbytte vil senke tempen med 6,22 grader (fra 27 til 20,78 grader).

Formelen for å regne ut dette er:

A = antall liter i karet
B = temp i karet
C = Liter som byttes
D = temperatur på det nye vannet

(((A-C)*B)+(C*D))/B
Vanntempratur
hei det er nok vanntempraturen som tar knekken på fisken,den tempraturen du har i akvariumet er alt for lav,det er kun kaldtvannsfisk som du kan ha i den tempraturen.
Ildhale
hei det er nok vanntempraturen som tar knekken på fisken,den tempraturen du har i akvariumet er alt for lav,det er kun kaldtvannsfisk som du kan ha i den tempraturen.


Svarer du på en annen tråd nå? Trådstarter har 27 grader i vannet og nevner ikke problemer med fiskene sine..
Lisbeth:

Det var en annen innom og postet om at h*n hadde sine fisk i 10 graders vann. Et lite troll som ikke hadde annet å gjøre en søndag formiddag enn å poste utrolig teite meldinger i alle mulige tråder. De fleste meldingene hans/hennes er slettet nå
Inaktiv bruker
Hei lisbeth
Det var noen innlegg her før det som ble lagt inn før deg. var ikke mye mening i de, så de har blitt fjernet. Har ikke noen problemer med fiskene mine jeg nei:P dem trives akkurat som fisken i vannet

Mvh Endre
hei dere det forklarer jo alt,det finnes en del useriøse akvaforum troll ja.
ElinH
Lisbeth: Det var en annen innom og postet om at h*n hadde sine fisk i 10 graders vann. Et lite troll som ikke hadde annet å gjøre en søndag formiddag enn å poste utrolig teite meldinger i alle mulige tråder. De fleste meldingene hans/hennes er slettet nå :)


Åja, hehe, det gikk jeg glipp av
Du gikk ikke glipp av stort, for å si det slik

Forresten takk til Maria som minnte meg om at vi har fått kalkulatorer her på AF! En genial ny side jeg har klart å glemme
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap