Hvor lenge flyter redmoor-rota?

Har kjøpt redmoor i dag, en stor og en liten. Den lille har jeg skylt og lagt i akvariet uten fisk. Den flyter jo som en dupp! Hvor lenge fortsetter den med det? Har tenkt å plante i akvariet i morgen, kan jeg holde rota nede med noe? Har tenkt å feste anubias og/eller javabregne til den, og da kan den jo ikke flyte!
hei og hopp,. prøv å feste en stein i rota med fiskesnøre eller lignende. hvis ikke det funker kan du evt koke rota da går lufta ut og vann trenger inn
redmoor røtter flyter gjerne noen uker/måneder, alt etter størrelsen. er blant de røttene som trenger lengst tid på å bli vasstrukne
Er alt for stor til å kokes. Den er 70 cm lang... Må sjekke kjelleren for stein - kan all stein brukes?

Måneder, ja... Hadde tenkt å plante på den i morgen, jeg, det må jeg jo i så fall bare glemme.
ene min var ca 30 cm. den måtte vektes med stein i ca 4-6 måneder... :p

men prøv å ikke bruke stein som smuldrer (kalkholdige steiner), stein med kråkesølv eller skarpe steiner.
vannkoker og en stor pose kan du prøve. bare å varme vann, ha rota i en pose og fyll på med det varme vannet
Inaktiv bruker
jeg har redmoor rot å jeg kokte den å dagen etter så sank den
Jeg kan jo prøve å få kokt selve "klumpen" på rota, det vil kanskje hjelpe noe. Alternativt må jeg se om jeg får kjøpt en større mangrove, men hva skal jeg gjøre med den svære greina her da?!
min rot måtte eg feste med sugekopper til bunnen på akvariet og bakveggen, den hadde lagt i vann i ca en mnd, vannet ble byttet ut med varmt vann to ganger pr dag.
Du kan kjøpe beholdere på europris som du kan prøve å bløyte roten i, de har noen svarte beholdere i myk plast, koster vel en ca 140kr. Mener disse skal være lange nok til at du får hele roten nedi, så kan du legge noen store steiner oppå som holder den nede.
Prøver å koke "klumpen" nå. Men det frister å kjøpe ny rot som synker i morgen i stedet...
Jeg la bare vanlig natursten oppå rota slik at den holdt seg nede.
Så laget jeg bare et steinberg i nærheten av rota så nå ser det ut som at rota kommer ut mellom stenene. å rota ligger i ro.
Det var lurt Litt langt til natursteinen nå, mye snø. Men kanskje jeg kan tenke ut noe lurt for å finne stein... Koker du steinene før du bruker dem?
Nopp
SGS
Det var lurt :-) Litt langt til natursteinen nå, mye snø. Men kanskje jeg kan tenke ut noe lurt for å finne stein... Koker du steinene før du bruker dem?


du må ikke
næi jeg kokte ikke stenene.
Skylte di godt i varmvann...slik at alt støv å småsmuss førsvant.
så pakket jeg di i akvariet.
Etter at den har vært kokt i to timer i går, stått i kokevannet i hele natt og så kokt i to timer i formiddag, ligger rota litt lenger ned i vannskorpa, men uten å gi tegn til å skulle synke.

Planen er derfor å kjøpe en dunk i dag, skjære av toppen og sette den i vann i kjelleren så lang tid som det tar å få den til å synke. Så kan jeg bruke den når jeg skal ominnrede karet en gang.

I dag blir det kjøpt inn ny rot, som synker
Alle redmoor-røtter flyter til å begynne med. Iallefall har alle mine gjort det. Jeg holder dem nede i starten ved å legge et press på dem i form av en stein. Du har kan også fylle en 1½ liters flaske med vann, og sette den oppå. Det blir også tungt nok.

Etter noen få dager under vann, så synker de. Da kan du ta vekk "ballasten" som presset dem ned til å begynne med.
Tror du det er nok med noen få dager? Denne har en ganske stor "klump" rundt rota, så jeg tenkte den ville trenge veldig mye tid for å bli gjennomtrekt av vann.

Men jeg skal putte den tilbake, og sjekke om det er nok med 1,5 liter vann for å holde den nede. Det ville jo vært supert

Kan papir og alt være på flaska, eller må den vaskes veldig nøye først?
Som sagt har jeg aldri opplevd at redmoorrøtter har oppflyt mer enn noen få dager. Jeg har hatt ganske mange av dem etterhvert

Da jeg brukte flaske for å holde en rot nede, satte jeg flasken helt på toppen av grenene, og bare litt av flasken kom da under vann. Trengte derfor ikke fjerne lim osv.

Har du igjen noe grus eller sand fra da du innredet akvariet? Det kan også brukes. Fyll i pose (dobbel?), knyt igjen og legg som vekt oppå.
Tror jeg har tatt kraftig i da jeg kjøpte denne rota... Har prøvd med 1,5-liter både oppå rota og som søkke under, og likevel ville ikke hele rota under vann!

Tror kanskje jeg skal sjekke om angreretten gjelder for røtter... Aller helst vil jeg jo plante i dag, men med ei rot hengende i overflata blir det jo ikke mye av det. Men med både ei mangroverot og tre planter (i potte) blir det sikkert fres i filteret etterhvert likevel. Planting har jeg jo forsåvidt mange uker på å gjøre enda.
Jeg kjøpte en stor rot. Satte den i spenn mellom rammen på akvariet og en stor stein på bunnen. Står litt på skrå altså. Om nødvendig kan du legge en list på skrå under rammen eller kanten som dekkglasset skal ligge på og sette rota under den.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap