Kampfisk og scalare

Hei. Vi har kjøpt en hann kampfisk og to hunner, men vi kjøpte også to svarte scalarer. Jallefall den eine scalaren går og biter på kampfisken og biter også på noken andre fisker som slørhaler 2 gullfisker og 2 svarte me augene utanfor. Eg har nå derfor tatt scalarene i ein boks oppi akvariet.

Nokon forslag om ka eg ska gjera med scalarane og eventuelt kampfisken..

Bare kom med det dåkke vett om desse fiskene og om di går i lag me andre fisker.

Vi har 4 slørhaler 2 algetere og nokon sverdhaler 1 han og nokon hoer.
Plussmedlem
Hei.
Det første jeg vil spørre deg om er hvor stort akvariet ditt er? For alle disse artene du nevner krever en del plass, særlig scalare. De skal minst ha 250 liter å boltre seg på.
Både kampfisker og scalare er territorielle, det vil si de tar et område som de ser på som sitt og forsvarer dette iherdig. Kampfisker liker generelt ikke andre fisker, særlig fisker med lange slør som dem selv og vil også jage sin egen art. Scalarene er ikke særlig mye bedre. Når de blir store nok vil de også kunne finne på å spise mindre fisker som f.eks. neontetra o.l.

Slørhaler liker seg best i kaldere vann, mens scalarene vil ha varmt vann (24-28 grader) og slik sett passer ikke disse fiskene sammen. For varmt vann kan gi slørhalene dine forstoppelse og det er dødelig for fisker. For kaldt vann virker likedan på scalarene.
Slørhaler blir i tillegg svære, nesten 40 cm.

Kampfisken er en einstøing som ikke liker sin egen art. Man bør derfor aldri ha mer enn en hann i et akvarium og har man hunner må akvariet være stort for at hunnene ikke skal bli jaget og bitt av hannen.

Her kan du lese om kampfisk, her om scalare og her om slørhaler.
Der kan du lese om hva fiskene trenger av varme, mat og plass.

Du bør kvitte deg med i hvert fall to av artene, litt avhengig av hvor stort akvariet ditt er.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap