Kan nitrogensyklusen gi uklart vann i oppstartsfasen?

Jeg satte igang min 125 l Juwel Rio på onsdag. Den ble da fylt med Biltemasand og vann. Torsdag skulle jeg plante, men det ble utsatt, så jeg "lånte" litt vasspest fra 63-literen for at det skulle være noe levende oppi der. Fredag og lørdag kom det planter i karet. I dag måler jeg amoniakk på mellom 0.25 og 1.5 (tetra).

Vannet i karet er enda ikke klart, og jeg mener å huske at når det var endringer i vannverdiene under oppstarten av 63-literen, så kunne jeg se det på at det ble litt hvitlig i vannet. Er det noe i det?

Synes vel egentlig vannet burde begynne å klarne nå...

Vedlagt bilde tatt i går.
Synes det var rart du skulle ha så mye nitrit i et nytt, tomt kar. Hvor kom filteret i fra? Når det gjelder gråfargen forsvinner den, men min erfaring er at det lett kan ta et par uker. Spesielt med biltema-sand.

La ting ta tid. Det er ingenting som haster.....
Jeg har ikke nitritt, jeg har amoniakk. Karet, filteret og alt er nytt.

Forrige gang vi startet opp akvarium var også alt nytt. Eneste forskjellen var at da puttet vi en flaske Safestart oppi. Da hadde vi nitritt-topp etter ti dager. Med andre ord må det ha vært amoniakk ganske tidlig da også.
Ja, sorry. Det er allikevel et avfallsstoff som ikke skal finnes tidlig. Fant du ut av det?
Amoniakken har holdt seg på samme nivå, i dag måler jeg for første gang nitritt på 0,1. Og vannet er klart.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap