Betyr det noe hvilket merke man velger?

Så på Tam at de hadde tilbud på et 60L akvarie med startpakke til kr 499,-. Og ved siden av stod et annet 63L med startpakke til kr. 999,-. Det siste var Juwel, det første husker jeg ikke.

Men når det er så stor prisforskjell på omtrent samme akvariestørrelsen, så har det vel med kvalitet å gjøre? Er det noe man bør styre unna? Og hvilke merker er av god kvalitet?
styre unna og styre unna. selve akvariet er jo sikkert bra men det kommer jo litt an på utstyret som følger med og er ganske sikker på at pumpa på det billigste er mye under dimensjonert. fordelen her er kanskje det at den filter pumpa som står i den billigste er løs å lett og bytte ut med et annet filter mens det som står i juwel karet er festet med silicon og litt meir kroglete og ta ut. pluss at eg er sikker på at den også kunne vert litt større. eg ville sagt gå for den billigste eventuelt kjøp et kar og bestem pumpe og varmekolbe helt selv tipper at dette blir ikkje så mye dyrere.
Tenk også på lys. Et lysarmatur er dyrt og hvis det billige karet er feks. et Resun kar (Made in China) med 2 stk. 18w sparepærer og bunnfilter, kan en komme til å angre seg for at man ikke brukte de kronene ekstra på et Juwel-kar, som tross alt har gode lysrør og en brukbar pumpe. Det "billige" Resunkaret har en så bråkete og dårlig pumpe at det tar ca 4 dager før den kasseres. Billig blir det ikke med billigkaret når nytt filter kanskje koster rundt 500 kroner - dersom man i neste omgang er fornuftig og satser på kvalitet.

Når man skal kjøpe akvarium er det dumt å tenke på prisen. Ferdige startpakker er sjelden av god kvalitet, filter er ofte underdimensjonert og stusselige lyskilder (som nevnt). Selv har jeg blitt "fan" av å kjøpe akvarier og utstyr hver for seg, f.eks. kjøpte jeg et 63L helglass akvarium med 1x15W T8 heldekkende lysarmatur (armaturet skal dog byttes ut etter hvert), Tetratex Ex 600 utvendig filter og Biltema-sand. Filter og akvarium ble kjøpt fra Aquamanias, og totalt endte vel dette karet opp med å koste i overkant av 1500,-. Jeg angrer ikke et sekund på kjøpet. Et 60liters akvarium er absolutt ikke stort, og å bruke opp plass på et innvendig filter er i mine øyne bare tull. Hadde jeg funnet utvendig filter som passet til mitt 19liters reke-kar, så hadde jeg faktisk kjøpt det. Synes til og med at min lille Fluval 1+ tar opp mye plass i 19litern
Jeg har sett på karet i dag. Det var ei pære, ingen lysrør. Filteret virket dårlig med liten kapaitet, kolba har jeg ikke hørt om tidligere, men den duger vel.
Jeg synes det så veldig billig og kvalitet derretter, så jeg ville gått for juwel-karet, helt klart Men det er meg da
Merket betyr veldig mye.

Noen kar er stilige og designmessig bra, fine linjer og laget av bra produkter og plast/glass. Og de ser bra ut i stua di.

Mens andre ser bare dårlig ut. Og varer ikke lenge.

Kjøp heller et bra merke å betal litt mer for det enn et billigt produkt som holder ikke mål.

Bra akvarie merker kan være Juwel,Elos,Fluval,Akvastabil,,ADA,Tetra,Dennerle,MP,Wromak etc.. Finnes sikkert andre bra merker også.

Men det å velge et bra akvarie merke er noe annet igjen,det er smak og behag.
Det spørs om du vil ha biotop kar,plantekar,rekekar osv

Du får det du betaler for sier nå eg.

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Det er ikkje mine akvarier. Det er hos kjente og utstillingakvarier..
jeg kjøpte en startpakke på 115 l i desember, karet er mer en godt nok, men pumpa var en bråkemaskin fra helvete å lysrøra var av billigste sort å varmekolben fungerte ikke , så erfarte at det ble dyrere en jeg trodde. jeg invisterte i utvendig eheimfilter med termostat å nye lysrør, så ble nesten 3000 kr extra, så en dyrebar anbefaling fra en nykomling er å se etter kvalitet, men det er jo ganske bra utvalg her i annonsene og, så er du tålmodig finner du sikkert noe ganske bra å rimelig her på forumet...

mvh rune
hvis man er ute etter et akvarium på 100- 120 liter, er det flere leverandører som selger omtrent samme produkt: helglassakvarie med sort formstøpt plastarmatur inneholdende 2 stk. T 8 18 w lysrør. innvendig ( ubrukelig) filter, og 100 w varmekolbe. man kan få det for 1000 kr( billigmerkene), eller man kan få det for 2000 kr.(juwel) .jeg klarer faktisk ikke helt å se forskjellen på disse. greit at juwelfilteret er hakket bedre enn de andres, men det er jo uansett ikke godt nok, og man vil bytte det ut med et utvendig filter. da er det bare ekstra plunder med juwel, som har silikonert fast sitt. tror kvaliteten på selve akvariene er temmelig like. glasstykkelsen er jo den samme.)

armaturene virker også temmelig like for meg. kvaliteten på lysrørene kan nok variere, men lysrør er ikke så dyrt, og de må uansett skiftes etter et års tid.

en annen ting armaturene har felles, er at de er stygge å se på! men man kan enten bygge inn dette, eller bruke komponentene til å å lage et nytt etter egen smak. lysrørsarmaturer er jo gjerne like dyre som selve akvariet, og å kjøpe armatur og akvarie separat, blir jo mye dyrere enn 1000 kr.

ble litt langt og kronglete dette, kanskje. men poenget mitt er kort oppsummert, at det er ikke så værst kjøp å få akvarium, belysning ( og hvis man er heldig, en varmekolbe som funker) for 1000 kr.

Takk for innspillene

Var ute og så på et Juwel Lido 120 liters i dag. Med skap. Da må man over 3000kr i alle fall. Forsåvidt greit nok!

Før jeg begynte å sette meg inn i dette, hadde jeg sett for meg en tusenlapp eller to, men spørs om man bør legge i litt ekstra, og få god kvalitet. Det ser ut til at det vil gjøre oppstarten lettere, og hvis man ikke møter på så altfor mange problemer i startfasen av en hobby, blir det kanskje artigere å fortsette også?

Skal prøve å klare og bestemme meg i løpet av uka. Klør jo i fingrene etter å komme i gang, men prøver å være tålmodig så jeg ikke gjør et kjøp jeg angrer på og går lei etter tre mnd
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap