Hvordan lage evt kjøpe et akvariebord??

Jeg har kjøpt meg et stort akvarium, så drømmen er endelig begynt det er på 720 liter, 2 meterx60x60, å jeg trenger et bord til det, de som solgte det hadde det inne i veggen, å der stod det på lecablokker, som er støpt fast i gulvet, å dermed får jeg ikke de med heller,

kunne tenkt meg et sort møbelbord, men hvordan lager jeg et, finnes det maler, materialer jeg må bruke som klarer å holde vekten, eller kan jeg sette det på hvilken som helst av seksjonene vi allerede har om de er store nok???

Tåler de så mange kg?? Å så ville jeg veldig gjerne hatt hjul på bordet er det lurt?

110 literen vi kjøpte står på en vanlig tv-benk, det var det de hadde brukt, så håper det går greit videre..
Ofte er slike seksjoner o.l laget av sponplater. Disse liker ikke vannsøl i det hele tatt. Og vi snakket jo ca et tonn i vekt her med dekorasjoner osv.. Jeg villle ikke satt det på noe sånt.
Min plan når jeg kjøper stort er å bygge ramme i 2x4 material og derretter kle dette inn med benkeskap fra ikea feks. Får disse i fine utførelse og forskjellige bredder. De er vel 60cm dyp og om jeg ikke tar feil. Kan komlimentere det med benkeplate oppå, men dette trenger du ikke om du bygger rammeverket etter dette.
Du kan og gjøre det veldig enkelt med lecastein. Tenker du trenger 2 i høyden på 4 steder under akvariet ditt, så totalt 8 stk, og de kan du evt lakke i sort eller den fargen du vil. Du kan da lage deg en gardin mellom steinene som skjuler en liten skuffeseksjon til mat, utv pumpe etc. Evt kle inn lecastein med huntonittplater, det blir veldig fint.

Men hjul på et så stort akvarie anbefaler jeg ikke. Du kommer ikke til og klare og flytte det, og sånne småe hjul vil lage hakker eller stygge merker i gulvet.
Lykke til
Det hørtes lurt ut, å ikke særlig dyrt heller, så da skal jeg forsøke det

Tusen takk skal du ha
Tenk på underlaget
Skal det stå på tregulv eller steingulv? Skal du ha et tonn på tregulv må du tenke på hvordan du tar ned tyngden. Ett tonn på 8 bein betyr 125 kg. pr. bein. Hvor går bjelkelaget. Kan du fordele på flere bjelker? Hvor tykk er parkett eller gulvspon? Kan du sette 125 kg ned midt på en plate?
Det skal stå på betonggulv, som det er et lag gulvbelegg på fra gammelt av, å så et lag med parkett oppå der.
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap