Hvilke vanntester er absolutt nødvendig?

Jeg har lest litt rundt og det fins jo utallige tester. Hvilke vanntester man ha? Hvilke bør man ha og hvilke er for spesielt interesserte? Hvis dere har tid og lyst kan dere fortelle litt om hva de forskjellige er til for?
Jeg kan jo si hva jeg har mest nytte av. Er fersk i gamet, og synes vanntester er gøy

Jeg synes nitritt-testen er absolutt nødvendig. Nitritt er giftig for fisken, og skal ikke være i karet.

Jeg bruker også ph-test før hvert vannskift, for å sjekke at den holder seg stabil.

Nitratnivået tester jeg for tida flere ganger i uka, siden nivået har vært noe for høyt, og jeg har prøvd å finne ut hvorfor.

I tillegg bruker jeg nå om dagen amoniakk-test, for å se hvordan det går med innkjøringen av det nye karet. Den har jeg brukt lite før, og kommer ikke til å kjøpe ny når den går tom.

Gh og Kh måler jeg på dyrebutikken ved behov (ved innkjøring).

Og dråpetester er det jeg bruker og anbefaler.
Det er jo ingen tester du MÅ ha. Som i at akvariet eksploderer uten.

De du bør ha derimot, er nitritt, ph, gh, kh og ammoniakk. Har du mye planter og/eller sliter med alger kan det være greit å ha nitrat, fosfat og jern også.

Les artikkelen her på forumet om vannverdier, da får du litt innblikk i hva de forskjellige tingene er og hvorfor de må testes.
Hvis du skal kjøpe EN test, kjøp en nitritt test. Deretter en pH test.

Kjøp ett ferdig sett, greiere det enn å ha flere forskjellige esker her og der.
Skal en ha det nødvendigste er denne grei:

Vil man ha mer :

Vil man koste på mer :
Jeg vil gjerne ha en slags "samlepakke" ja.
Jeg har tester både fra Tetra og JBL, og kommer til å kjøpe JBL for Tetratestene når de går tomme. Fordi jeg liker testene og avlesningssystemet bedre. Jeg kommer nok til å kjøpe denne:
Tester
hei jeg har jbl sin testkoffert der er det med det meste av tester,det blir dyrere å kjøpe løse tester og.
Er det flere synspunkt på om hvilke tester som er best av Tetra og JBL?
Tester
jeg anbefaler i vertfall jbl sine vanntester på grunn nøyaktighet,jeg synes ikke tetra testene er nøyaktig å ikke dato merker di testene heller.
Jeg har forsøkt mange tester fra begge produsentene og jeg liker JBL best. Tydeligere fargeskala og lettere å lese resultatene.
Jeg vil også anbefale JBL :o)

JBL er favoritten her også
Jeg bruker både JBL og Tetra's tester, og foretrekker JBL for ph og nitrit (NO2).
For nitrat (NO3) er Tera's test lettere å lese av enn JBL's, i hvertfall når verdiene blir høyere enn 25.
Er ett kost/nytte spørsmål. Tetra holder, JBL er best. Serlig PH testen til JBL er bedre enn Tetras.
Tilfeldig bekjentskap
© NHL
Reklame for plussmedlemskap