Glassplate under heldekkende topp??

Jeg har en svær glassplate som ligger på topen av akvariumet, men må jeg ha denne på i tillegg til heldekkene lysarmatur??

eller kan jeg ha det heldekkende lysarmaturet rett oppå akvariumet?

jeg kunne tenkt meg å kun ha lyset , for da kommer jeg lettere ned i vannet om det er noe, enn nå, nå har jeg kun 2 hjørner på glasset, å der går også ledningene til pumpene, kolbene osv ned, så der klarer jeg knapt nok gi de mat, eller få tatt vannprøver..
Plussmedlem
Kanskje IP-klassen på lysrørfestene er for dårlig?
Det vil si at lystoppen og belysningen ikke tåler så mye fukt/vannsprut.

Hvilket merke er det? Wromak?
Det kommer an på beskyttelsesgraden mot vann på armaturet.
Er det glass/plast som dekker lysrørene i armaturet ditt?
Eller er det kanskje tetninger inne ved innfestningene av lysrørene? I begge tilfeller skal det gå greit.

Om det ikke er noe beskyttelse kan du få problemer.
Jeg har ikke glassplate på noen av mine kar, men jeg har vanntette lysrørholdere. Du kan se bilde av det her

For mange år siden hadde jeg ikke vanntette lysrørholdere og heller ikke glass. Det tok fyr i lampa -skikkelig fyr! heldigvis var jeg hjemme da det skjedde, men skjønte da alvoret med å ikke dekke for damp opp til armatur av den typen...
Grunnen for vanntette armaturer er vel pga kondens fra vannet fester seg på lys rør og drosselen hvis en ikke har glassplate og kan dermed lage kortslutninger. Jeg ville sagt du kan fjerne glass platen, men da lage noen huller i armaturen slik at kondens kan slippe ut. Jeg ser selv en stor forskjell hvis jeg tar av noen deksel for fòr på mitt kar. Ingen kondens mot masse kondens.
Tilfeldig bekjentskap
© Eddiedahl@hotmail.com
Reklame for plussmedlemskap