Valg av filter

Hei!!

Jeg har hatt et 60l akvarie i et halvt år nå. Det meste av utstyret fikk jeg med. Filteret jeg har er veldig gammelt og tetter seg etter en uke, kanskje mindre.

Vil noen gi meg råd ang hvilke innvendige filtre jeg bør vurdere å kjøpe? Jeg ser meg vill på alle merkene.

På forhånd takk!
Hei

Tja..at det tetter seg etter 1 uke kan jo være forskjellige årsaker til, hva er det fylt med? ett tips er jo å fylle innvendige filtre med blåsvamp, plass til flere bakterier

til ett 60liters kar har jeg selv en utvendig eheim 2213 classic. koster 500kr.
den "renser" jeg ca 1 gang i halvåret.

innvendig så burde du gå for kjent merke, fluval eller eheim.

en fluval 2 passer kanskje, det er opp til 100liter kar står det.
ville ikke hatt noe mindre enn det.
60L er ikke så stort, og hvorfor ikke heller la fiskene få svømme på den plassen som filteret er, og bytte til utvendig filter? Mye bedre Har selv Tetratec Ex 600 til min 63L, og er veldig fornøyd. Eneste negative med Tetratec er at filtermateriellet ikke holder helt mål, men det er jo bare å bytte ut noe av det.
Jeg vil anbefale fluval serien til innvendig filter. 2+ eller 3+ som du modifiserer med blåsvamp Husk å skjekke ut hvor stor den er (cm) slik at du vet at den passer. Jeg hadde 2+ i min 62liter før jeg gikk til utvendig filter, så den er det i alle fall plass tli.

Ellers så har jeg selv fluval 205 utvendig filter i min 62liter og er kjempefornøyd med den! Har hatt den i 1 1/2 år nå
Det er riktig som dere sier at 60l er ikke for mye. Utvendige filtre gir et "penere" akvarie synes jeg også. Men når akvariet konkurer om plassen på kjøkkenbenken tror jeg det er best med innvendig filter sånn vi har det nå.

Hvilket filter er det du skal bytte ut?
Et som heter RENA 225. Det er fra riktig gamle tider.

I høst skulle jeg teste om jeg synes det var artig med akvarie og fikk det gamle akvarie til moderen med utstyr som vi brukte hjemme da jeg var yngre.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap