Fisker i 28 liter.

Hvilke fisker kan jeg ha i et 28 liters akvarium? Har startet opp et akvarium på ca. 28 liter i dag...
jeg ville brukt det kun til yngel men det er min mening da. Dersom det er nyoppstartet burde du vente i flere uker med og sett oppi fisk i det. dette grunnet nitrititt og div. du får sikkert flere svar som også er mer utfylte.
det er vell ikke så lurt med fisk i et så lite akvarium, men reker og snegler er mer passende.
helt fersk i akvariehobbyen ?

I fiskebasen på akvaforum kan du se hva du kan ha i en 28liter, du kan søke på maks liter.

Om du akkurat har startet opp så må du vente litt, noen her snakker om nitrittoppen, men jeg føler det er lettere å forklare det med basic kjemi.

I filteret ditt (som du aldri aldri skal vaske, bare kryste i akvarievann) skal det etterhvert bo filterbakterier, disse filterbakteriene vil ta nitritt (fiskebæsj ol) og gjøre det om til nitrat, noe som akvarieplantene dine vil bruke som en slags plantenæring. (nitrat fjernes også med vannbytter) Så du vil ha så mange filterbakterier som mulig, og for å oppnå disse er du nødt å vente litt. Ha i sand, planter, pynt OL og la det stå tomt. Omtrent annahver dag kan du ha litt fiskemat oppi (vil bli til nitritt, bakteriemat, namnam) og så kan du måle etter en nitrittoppblomstring (strips, dråpetester) og når den nitritten går ned, da har du fått filterbakterier.

Så det er viktig å ikke bli ivrig, men heller vente litt, å når bakteriene begynner å stabilisere seg er du nødt å huske på at du bare har en bitteliten bakteriekultur, så ikke pøs på med masse fisk, begynn i det små å la bakteriene formere seg til de takler antall fisker, og deretter ha i flere =)


Personlig så har jeg to 35liters kar, et til yngel og et til reker og planter. Reker er undervurderte og kjempekule. =)
Heterandria formosa (dvergtannkarpe)
Hei!

En veldig morsom fisk er Heterandria Formosa.

For det første så passer den helt utmerket i små akvarier - de vil trives godt i 28 liter og mange har dem i mindre kar en dette.

For det andre er det en levendeføder - så du vil mest sannsynlig helt greit få til oppdrett på dem - og det er jo noe av det som er gøy med akvarium.

For det tredje er det en av ganske få fisker det er relativt lett å bytte i annen fisk, utstyr, planter etc.

Den kan også fint kombineres med reker - så har du også noen som hjelper til å holde karet rent - og sammtidig er morsomme å se på.

Fin fisk med andre ord.

Lykke til,

Marius
Fisk til lite akvrie
Hei CAKB, det finnes fisk man kan ha i et akvarie på 28 liter. Jeg har et Fluval Edge på 25 liter og der har jeg 9 Boraras brigittae, 4 Klovnkilli (1 hann og 3 hunner), og en Ancistrus martini.( Denne må jeg flytte over i et annet kar når den blir større. Skal også hente noen reker i morgen så de kan jo ta over litt av jobben Ancitrus'en gjør idag.

Overnevnte fisk skal også gå sammen med reker så det blir spennende å få disse i hus i morgen.
Et tips er å vente med reker til karet er godt innkjørt for ikke å gå på samme smellen jeg gjorde da karet var nytt, alle rekene døde!!!!

Det siste bildet er av Galaxy rasboras og disse skal over i et annet kar når jeg skal ha rekene i dette pga at disse kan ta rekene, de er også veldig skye så jeg ser dem kun når de får mat. De bør være 8-10 stk for at de skal komme fram noe særlig har jeg blitt fortalt.

Legger med noen bilder av de fiskene jeg har i akveriet mitt.
Du er jo ingen nybegynner, så jeg vil si se på små killier og noen betta-arter og se om det er noe som faller i smak!
Hei Takker veldig for svarene jeg har fått Jeg har nå tenkt å kjøpe meg kuhlii åler til 28 literen min Håper det går bra med å ha de i et så lite kar da
Cato-Andrè
Hei :) Takker veldig for svarene jeg har fått :D Jeg har nå tenkt å kjøpe meg kuhlii åler til 28 literen min :D Håper det går bra med å ha de i et så lite kar da :)


Ville nok ikke valgt kuhlii, de vil helst være mange og trenger litt tumleplass. De fleste killi arter trives godt i små kar. Personlig har jeg bedre erfaring med kar rundt 20 liter til Nigeria killi for eksempel, de trivdes tydelig bedre der enn i 110 literen (ett parr + avkom).
Nigeriakilli, en enkelt kampfisk, en 4-5 betta coccina eller en annen liten killi- eller bettaart burde trives helt fint i det karet

Forutsetter at det er godt beplantet og har noen huler som de kan gjemme seg i da.
Okei, jeg hadde tenkt på Galaxy Rasboras eller Kuhlii ål da....
Cato-Andrè
Okei, jeg hadde tenkt på Galaxy Rasboras eller Kuhlii ål da....

Galaxy er glade i å svømme,men de er så små at de får grei tomleplass i et så lite kar.
Har kjøpt noen dvergrasboraer og kuhlii åler og en killi jeg ikke husker navnet på...
elsker galaxyfiskene. de er absolutt noen av de mest fancye småfiskene etter killiefisken =)

Men de holder på å utryddes i naturen, så spør om de er viltfangede eller oppdrettsfisk, viltfangende fisker ville ikke jeg kjøpt av den sorten der, personlig så støtter ikke jeg slik utnytting av naturen =)
Åler og splendens!
Selv har jeg opplevd at Kuhlii-ålene mine har trives i et 30l akvarium, men det forutsa at akvariet var tilrettelagt flust med røtter, planter og gjemmesteder.
Ellers så er den kjære Kampfisken er veldig godt alternativ!
Dvergrasboraene er spist opp av killiene... Så... I butikken sa de at killiene ikke kunne spise de...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap