Akvarie på 92l

Jeg har nå endelig fått fylt akvariet mitt med grus og vann. Så nå er det bare å vente på at tiden skal gå.

Jeg lurer da på hvilke fisker jeg kan ha,
så hvilke fiskesammensetninger anbefaler DU til mitt akvarie ?
Siden du har grus i akvariet, begrenser det valget litt. Hva slags fisk liker du? Levendefødere? Fargerik fisk? Spesielle fisker? Noe det er enkelt å få yngel på, eller noe mer krevende? Enkle eller vanskelige fisker?

Har du erfaring med akvarier, eller er du helt fersk?

Vil også nevne at innkjøringen av et filter ikke starter før du har noe levende i det. Dvs. planter i innkjørings-sammenheng. Innkjøring med fisk er ikke populært
jeg hadde gått for en vakker kampfisk, kardinaltetrar, platy, molly, sverddrager, ancistrus, corydoras
Ella
jeg hadde gått for en vakker kampfisk, kardinaltetrar, platy, molly, sverddrager, ancistrus, corydoras :)


Håper ikke du foreslår å ha disse fiskene sammen? Platy, Molly og Sverddrager vil reprodusere seg fort, og siden både Platy og Sverddrager er fargerike fisker er det en sjanse for at disse ikke vil passe sammen med en Kampfisk. Corydoras trenger sand som bunnsubstrat, og trådstarter sier selv at hun har grus.
Grus er nå vel det samme som stein? Sto jo "Akvarie grus" på alle posene på Zoo.

Jeg er ikke heelt fersk, men det er en god stund siden jeg har hatt fisk.
Så jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil ha, men vil gjerne se hva dere andre anbefaler å putte oppi av fisk.
kampfisken min bryr seg ikke med guppy el platy eller noen ting. hvis hun kjøper bare hunner av de levende fødende så er det ikke noe fare for overbefiskning, dessuten spiser nok kampfisken og de andre opp yngel uansett.
Corydoras trenger ikke sand hvis grusen er avrundet.
Sand er helt klart det beste for Corydoras.

Sitat fra Kunnskapsbasen:

Alle artene har barter (korte skjeggtømmer) ved munnen som de bruker til å lete etter mat i bunnlaget/sanden. På grunn av denne adferden er det viktig å ha fin, avrundet sand som bunnsubstrat ellers kan fisken få skader på dette viktige følsomme organet. For å kunne lukte seg frem til føde må de ha bartene i behold. Skarp eller grov grus er derfor ikke å anbefale.

Sand anbefales som bunnlag dersom man ønsker å holde Corydoras!


Alle Kampfisker har forskjellig personlighet. Noen bryr seg ikke om andre fisker uansett hvor store slør og sterke farger de har, mens noen ikke kan holdes med andre fisker i det hele tatt.

Du kan jo søke i fiskebasen på hva som vil passe til et kar på 92L, og se hva du liker. Men det er ofte greit å spørre her inne før du kjøper noe, så du slipper å gå på typiske nybegynnertabber med kombinasjonen.
kunne jo anbefalt deg et scalare-par men da er det nok noen som steiler. Små fisk er nok best Fiskelista mi i 240 liter'n er det nok mange som hadde reagert på men du kan jo ta deg en titt
Jeg har faktisk lyst på to scalarer også, de er så fine fisker!
Men etter å ha vært inne på dette forumet i et par dager vet jeg ikke hva jeg gjøre, ser ut som alle snakker mot hverandre ;s ;p

Men OM jeg kan ha to Scalarer i akvarie, hvilke kan jeg ha sammen med dem da ?
uten å foreslå noen spesielle samboere til scalaren sier jeg : se på profilen min og bli overasket her lever de i harmoni men kampfisk hann er et must for meg ihvertfall
Scalarene dine var hvertfall kjempe fine Så ut som et harmonisk akvarie ja
takk for det.. de er litt større nå, men skal legge ut et nytt bilde av de
jeg har to scalarer, en kampfisk og to små pleco i et 70 liter's kar. Alle trives utmerket ser det ut til. Plecoene skal selvsagt få større plass når de en gang blir for store for karet.
Inaktiv bruker
Alltid morsomt å finne fisk til akvarium Her er noen forslag til biotoper (er personlig glad i å holde meg til et sted i fiskesammensetningen):

Sør-Amerika:
En gruppe ottoer
Apistogramma resticulosa par (usikker på hvor lett disse er å få tak i)
en stim med Pygméøksefisk

Sør-Amerika:
En stim med corydoras adolfoi
En stim med rosentetra

Asia:
En gruppe kuhlii ål
En stim med Solstrålefisk
Et par dvergguramier

Edit: så ikke at du hadde grus i karet ditt, dette gjør nok at noen av disse fiskene ikke passer inn da de foretrekker sand.
Romedøl
jeg har to scalarer, en kampfisk og to små pleco i et 70 liter's kar. Alle trives utmerket ser det ut til. Plecoene skal selvsagt få større plass når de en gang blir for store for karet.


Og hvor lenge har fiskene gått i det lille karet? Ut i fra din personlige tråd har du mistet den ene scalaren. Du tror ikke det kan ha noe å gjøre med at du holder dem i et alt for lite kar? Scalarer trenger mye plass.

den scalaren som døde gikk i 240 liter sammen med en dame.
Den enslige scalaren har gått her i fler år. Ikke noe galt med den.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap