- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Tips til fisk
Tips til fisk
Vil veldig gjerne ha noen lette nybegynnerfisker, som ikke krever all verden innen vannverdier og stell, til vi er kommet inn i dette.
Men finnes det littstørre, og evt fargerike fisker enn de vanligste, som er guppy, molly, sverddragere osv, som vi allerede har?
vil veldig gjerne ha noen som er lette få yngel på også, uten å være mestere innen dette, for det syns ungene er så stas.
har dere noen tips ?
vil også at de være fredelige, slik at det ikke skjærer seg med de vi allerede har, i det store og hele så er det det at vi ikke ser fiskene særlig godt fra sjeselongen vår, da mange av de er veldig små, å også grå/fargeløse, så hadde vært kjekt med noen med farger, og litt størrelse...
Men finnes det littstørre, og evt fargerike fisker enn de vanligste, som er guppy, molly, sverddragere osv, som vi allerede har?
vil veldig gjerne ha noen som er lette få yngel på også, uten å være mestere innen dette, for det syns ungene er så stas.
har dere noen tips ?
vil også at de være fredelige, slik at det ikke skjærer seg med de vi allerede har, i det store og hele så er det det at vi ikke ser fiskene særlig godt fra sjeselongen vår, da mange av de er veldig små, å også grå/fargeløse, så hadde vært kjekt med noen med farger, og litt størrelse...
Postet 25.03.10 kl 18:41
Endret: 25.03.10 kl 18:44
Postet 25.03.10 kl 18:44
Postet 25.03.10 kl 18:46
Det stod her inne at discus var litt vanskelig, å at de krevde endel stell:
God biologisk filtrering som sørger for null nitrit samtidig at filteret ikke skaper for sterk strøm i karet da dette er fisk som vil slite i strøm på grunn av den flate, høyreiste kroppsformen.
Hyppige vannbytter på rundt 20-30 % annenhver dag er nødvendig for å holde nitratnivået nede.
så tror vi kanskje må vente litt med det til vi er kommet skikkelig inn i dette så vi ikke mister gnisten fullstendig i oppstarten, men tusen takk for tipset
God biologisk filtrering som sørger for null nitrit samtidig at filteret ikke skaper for sterk strøm i karet da dette er fisk som vil slite i strøm på grunn av den flate, høyreiste kroppsformen.
Hyppige vannbytter på rundt 20-30 % annenhver dag er nødvendig for å holde nitratnivået nede.
så tror vi kanskje må vente litt med det til vi er kommet skikkelig inn i dette så vi ikke mister gnisten fullstendig i oppstarten, men tusen takk for tipset
Postet 25.03.10 kl 18:49
Postet 25.03.10 kl 18:50
Postet 25.03.10 kl 18:52
Det eneste som stemmer hos deg for å kunne ha Discus er at du har stort nok kar. Jeg har ikke Discus, men de fleste vet at det ikke er noen nybegynnerfisk. Viktig med riktig type vann, hyppige vannbytter osv. Ikke noe særlig er det heller å sette inn Discus i den fiskeblandinga du har i karet ditt
Men for at folk skal kunne gi deg forslag på fisk som kan passe i ditt kar er det greit å vite ph feks, temp osv?
Men for at folk skal kunne gi deg forslag på fisk som kan passe i ditt kar er det greit å vite ph feks, temp osv?
Postet 25.03.10 kl 18:53
LisbethDet eneste som stemmer hos deg for å kunne ha Discus er at du har stort nok kar. Jeg har ikke Discus, men de fleste vet at det ikke er noen nybegynnerfisk. Viktig med riktig type vann, hyppige vannbytter osv. Ikke noe særlig er det heller å sette inn Discus i den fiskeblandinga du har i karet ditt ;) Men for at folk skal kunne gi deg forslag på fisk som kan passe i ditt kar er det greit å vite ph feks, temp osv?
var det jeg leste i fiskebasen her, har testet vannet mitt nå å det er sånn:
no3, og no2 iorden
ghen er 4 d
khen er0-3 d
phen er 7,2
ingen klor
temp er vanlig, rundt 24-25, glemte å senå, men kan gjøre det om nødvendig
Postet 25.03.10 kl 19:02
Postet 25.03.10 kl 19:28
Postet 25.03.10 kl 19:37
Endret: 25.03.10 kl 19:41
Postet 25.03.10 kl 19:39
Hadde jeg vært deg og du vært meg så hadde jeg hatt stort kar å da hadde jeg hatt store ciklider!
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1747 Hantelciklide fex!
Eller noe annet søramerikansk.. jeg har fått så sykt dilla på amazonas etter at jeg kjøpte et brukt kar med 2 black ghosts i. Masse fint, skal systematisk kvitte meg med tangyanikafiskene å kjøre på med store fine fisker. (black ghost er btw utrolig trivelig, mine er handtamme å trivelige fisk som ikke plager naboene i mitt kar i alle fall.
Hva med praktbotia ? festligste fiskene i verden, ordentlig rampete og morsomme, de er best i stim, å blir jo en kjempefin størrelse på de =) Mine favoritter iallefall =)
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1747 Hantelciklide fex!
Eller noe annet søramerikansk.. jeg har fått så sykt dilla på amazonas etter at jeg kjøpte et brukt kar med 2 black ghosts i. Masse fint, skal systematisk kvitte meg med tangyanikafiskene å kjøre på med store fine fisker. (black ghost er btw utrolig trivelig, mine er handtamme å trivelige fisk som ikke plager naboene i mitt kar i alle fall.
Hva med praktbotia ? festligste fiskene i verden, ordentlig rampete og morsomme, de er best i stim, å blir jo en kjempefin størrelse på de =) Mine favoritter iallefall =)
Postet 25.03.10 kl 21:10
Postet 26.03.10 kl 07:10