Hvor lenge "varer" et akvarie?

Ser at folk driver og resilikonerer karene sine. Er dette noe man må gjøre etter så og så lang tid?

Hvordan vet man i tilfelle når det trengs? Når det begynner å lekke? =)
Hvis akvariet står tørt i noen få år, kan silikonen visstnok bli dårlig. Hvis akvariet er i bruk, tror jeg nok silikonen skal vare i minst 20-30 år. Men det finnes jo mange forskjellige typer silikon, og mange forskjellige måter å lime akvarier på.
Jeg har selv et gammelt akvarie som ble bygget av farfar en gang på 50-tallet, den har fortsatt original silikon og er fortsatt pottetett til tross for at den i perioder har stått lengere tid uten vann. Eneste restaureringa dette karret har fått er et lag lag med gullmaling som nå er i ferd med å løsne fra ramma.

Nå skal det sies at silikonen har begynt å gå noe i oppløsning så det er nok på tide å resilikonere dette akvariet om ikke så alt for lenge. Har uansett tenkt å pusse det opp i løpet av året.

Som Kampfisk nevner så kan nokk varigheten på silikonen variere en del ut i fra type silikon, om glasset/rammen er ordentlig rengjort før liming osv.
Takk for svar begge to

Da satser jeg på at akvariet holder en god stund og at jeg slipper å plundre med silikon selv!
Silikon som lim/ fugemasse var nok ikke finni opp på 50 tallet, så der har nok noen fortalt deg ei skrøne. Men gamle kan de bli. Begynnelsen av 70 tallet fins det kar fra som er like gode i dag. (Jeg har 2)
Om det ikke var silikon så må det ha vært noe lignende iallefall (forgjenger?). Kjennes ut som silikon når du tar på det, men er mørk blå på farge. Kan være en annen type limstoff da.
Har selv hatt ett kar fra 50 tallet i bruk langt inn på 90 tallet. Det blå stoffet du refererer til er omtrent som vinduskitt. Men noe eksakt navn har jeg ikke.
Har selv laget akvarier som det du referer til Sjokoman. Det er, som ropede sier, en slags vinduskitt: Akvariekitt. Det hardner ikke like mye, men er samme stoff. Det krever en stålramme for å holde akvariet sammen. Rammene på gamle akvarier ruster gjerne og er noe dritt å holde rent i lengden..... Men de var lette å fikse dersom noe gikk galt.
Det kan stemme det. Ramma er av stål som er sveiset sammen og så malt. Kan ikke se rust på det noen steder enda, men malingen har begynt å flasse av på toppen.

Morro å lære så mye nytt om noe så gammelt, hehe.
med så gamle akvarier kunne man jo lage et akvarie museumXD
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap