Forsterke 720l

hei. har kjøpt med et akavarium på 720liter og er litt redd det skal ryke. er noe jeg kan gjøre for og forsterke det i bunn? legge i ei ekstra glassplane i bunn? hvor lenge på det stå med vann i før jeg har i fisk? klare jeg meg med ei varmekolbe på 300w? håper noen svare på mine dumme spørsmål
Er ikke noe vits å forsterke karet om dette ikke er et hjememlaget kar man ikke vet bakgrunnen til. Er det et kar fra anerkjente merker som Akvastabil etc så er disse dimensjonert for så mye vann med god margin. Nå som det blir varemere i været vil en 300w kolbe holde plenty, men spørs jo hvor varmt/kaldt det er i rommet det står i. Er det 22 grader i rommet så vil heller ikke vannet blir kaldere

Når det gjelder oppstart av akvariet så kan du lese her, og der står det du trneger å vite. Men skulel du lure på noe er det bare å spørre.
det er av typen Akvastabil. får håpe det holder da. er kjett og få 720liter vann på gulvet å. har lest den, men er vel noen man kan ha i så man kan ha oppi fisk litt før? filtret er ikke nytt og er ikke vasket men har stått uten vann i 14dager ca. jeg har også 2 andre akvarium som er opp og går. kan jeg bytte over pumper litt så jeg får fortere bakterier i filtre?
Akvastabil er et av de mest holdbare og solide karrene som er og få kjøpt så du trenger ikke uroe deg over at det ikke holder.
Har selv flere akvastabil karr fra 128 l og opp til 660 l og ingen har noen gang hatt lekasje.
Det viktigste er at bordet/stativet som akvariet står på, er uten vridninger og skjevheter. Det trenger ikke å være helt i vater, men det må være helt plant.

Hvis du fyller karet opp med vann, setter inn det tørre filteret, kickstarter det med grums fra dine aktive filter, og måler ammoniakk og nitritt noen ganger i uken de neste 2-3 ukene, samtidig som du skifter vann minst en gang i uken, regner jeg med at det vil gå bra å sette inn noen få fisk. Men det forutsetter jo at du holder et våkent øye på vannverdiene, og er klar til å bytte store mengder vann på kort varsel, i tilfelle du får noen utslag.
takk skal dere ha da er det bare og starte opp, ingen grunn til og vente lenger. såg en info dvd av Per Christian "pc" å han hadde oppi noen fisk etter 24timer. bactozyn brukte han. men en ting til. når jeg skal ha i stein, er det best og ha den litt ut på kantene? akvariumet er vel svakest på midten?
Kickstartprodukter fungerer elendig/ikke. Noen hevder at det blir litt mindre nitritt, og andre mener at det blir akkurat det samme som uten å tilsette.
Kickstart heller filteret med filterguffe fra et godt innkjørt filter..

Steiner kan plasseres overalt i karet. Legg en isoporplate på bunnen, så rundt 3cm sand over.. Da sikrer du at stein ikke ligger med kvass kant mot glass, og litt mindre konsentrerte tyngdepunkt.
ja jeg vet ikke jeg. rart han lager en dvd med vrang lære men. hva han jeg bruke som isoporplate da??
Ikke det at jeg er allvitende, men tror ikke noe på de der produktene.. Enkelte tror på alt som står bak flaskene..

Isopor kjøper du fra en byggvarehandel. Fåes kjøpt isoporplate i forskjellige mål..
hei igejn. jeg fikk med ei eheim 2028 på det 720 liters akvariumet men jeg har søkt litt på nette nå og ser at den er bare store nok til 600liter må kjøpe et til jeg da sikkert? kan jeg sitte inn ei innvendig pumpe i tilleg til den jeg har?? hun jeg kjøpte akvariumet av sa den var stor nok til 1200liter men det stemmer jo overhode ikke. makan
Produsentene overdimensjonerer gjerne hva pumpen er god for. Tommelfingerregelen er at du kan halvvere produsentenes merking av antall liter akvarie pumpen kan drive. Gjerne litt til. Så hvis produsentene sier at pumpen kan drive ett 1200 liters akvarie, ville jeg ikke brukt den på mer enn 500 l.

Jeg vil derfor anbefale deg å kjøpe en til utvendig pumpe! Man kan ALDRI få for stort filter! og det sparer deg for masse arbeid, sykdom og fortvilelse å overdimensjonere pumpen godt!

Vi har en fluval FX5 i ett 325liters akvarie. FX5'en har produsentene oppgitt til å kunne drive 1500liters karr. Men da er vi i alle fall sikret! så innmari mye strøm er det ikke i karret heller! det kan man som regel strøype ned!
såpass ja. det vil si at je må ha pumper som takler 3000liter jeg da i et på 720? der er vel brukte utvendige pumper og få kjøpt og sikkert
Hva du trenger av filter kommer helt an på hva, og hvor mye du skal ha i karet.

Mange diskusjoner på det her, har jeg sett. Men det alle er enige om, (iallefall etterhvert) er at utvendige filtere er best, fordi filterkapasiteten er større.

Vil tro at dersom du ikke peiser karet fullt med en gang, klarer eheimen din jobben utmerket, iallefall til og begynne med.

Så får du heller vurdere etterhvert om du trenger ett til.
Jo mere fisk=jo større filtrering trenger du.
Jeg har kjøpt Eheim 2080 til mitt nye 840-litersakvarium og regner med at det holder bra.

2 stk 2028 vil også fungere bra. Mange sverger til to mindre filtre i stedet for ett stort, for da mister man ikke all filtreringen hvis ett filter skulle svikte.
Hei,

Jeg har et 900 liters kar med 300w varmekolbe. Temperaturen i rommet synker gjerne ned mot 17 grader om vinteren, men det ser ut til å holde.

Når det gjelder filter kjører jeg med innvendig filter bak en BTN bakvegg. Her står det to stk. Newjet1700, som da skal klare å pumpe 1700 liter i timen. Nå har jeg Malawi'er i karet og det er anbefalt å kjøre akvarievannet gjennom filtere i hvert fall tre-fire ganger i timen. (Begge Newjet'ene er nedsenket og avgir nok noe varme.)

Når det gjelder å strupe ned hastigenheten på vannstrømmen fra pumpa innebærer jo det å redusere vanngjennomstrømmingen i filteret. Du må gjøre en avveining av størrelsen på filtermassen slik at den holder tritt med baktereieveksten, og behovet for å rense vannet fort.

Vet ikke hva dine fisker krever i forhold til vannkvalitet, men malawi'ene er kanskje mer krevende enn andre, og så liker de gjennomstrømmingen....

Skal du ha stein i karet så ikke legg de oppå sanden som blir sagt noe innlegg over.
Kan jo tenke deg om du stabler noen stein og har fisk som liker å grave huler under steiner.
Enig. Og jeg synes jeg har mye stein i mitt kar. Det er også en Akvastabil, og det er bilder på min profil. Syntes som deg at det var litt skummelt til å begynne med, men det er ikke noe problem. Men legg steinen rett på isoporen, som Bjørgvin sier.
tusen takk for alle svar jeg har kommet over ei eheim pumpe til så da kjøre jeg med 2. da håper jeg det blir bra. er litt usikker på om jeg skal har malawi eller discus. må ta et valg snart vel. er det noen nettsider der di selger bakgrunner på 2meter til en overkommlig pris?? å til dere med store akvarium, har dere akvariumene deres på tregulv? akvariumet mitt står på tregulv men mot to ytterveger så da håper jeg gulvet holder. stuen er bygget i 2004 så der ikke så gammelt
Hvis gulvet er bygget etter forskriftene, skal det gå bra. Har mitt akvarium på parkett som igjen ligger på etasjeskiller i betong (håper jeg i hvert fall, bygget er en 4-etasjes blokk).

Men jeg har ikke fylt det opp enda, så jeg kan ikke si hvordan det gikk. ;P
har ikke fyllt mitt ennå jeg heller. er litt usikker på gulvet
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap