Nybegynner trenger hjelp

Hei
Jeg har fått hjem mitt første kar ett akvastabil 120L.
Jeg har tenkt å ha sandbunn og fiskene jeg etterhvert har tenkt å ha i er
Guppy,Ancistrus , platy, kardinaltetra,kampfisk(både han og hun hvis det går) og sverdfisk. Lurer på hvilke planter som kan gå sammen med disse fiskene?
Er det andre ting jeg må/bør ta hensyn til?
Innspil mottas med stor takk

Mvh
Håvard
Håvard Hetland
Hei Jeg har fått hjem mitt første kar ett akvastabil 120L. Jeg har tenkt å ha sandbunn og fiskene jeg etterhvert har tenkt å ha i er Guppy,Ancistrus , platy, kardinaltetra,kampfisk(både han og hun hvis det går) og sverdfisk. Lurer på hvilke planter som kan gå sammen med disse fiskene? Er det andre ting jeg må/bør ta hensyn til? Innspil mottas med stor takk :-) Mvh Håvard

Gratulerer så mye
disse fiskene er en fin blanding.
Guppy,Ancistrus , kardinaltetra,

Kampfisker har jeg ingen erfaring med så dette håper jeg du får flere svar på.

Men disse 2 typene er i mine øyne skabbfisker
platy
sverdfisk(sverddrage)

dette er forde, hos meg har dem bare skapt sykdom og ødeleggelser. Gang på gang

Men det er mulig andre liker/får dem til.

Iallefall lykketil.
B. Andresen
Men disse 2 typene er i mine øyne [B]skabbfisker[/B] platy sverdfisk(sverddrage) dette er forde, hos meg har dem bare skapt sykdom og ødeleggelser. Gang på gang Men det er mulig andre liker/får dem til. Iallefall lykketil.

Guppy er nok skabbfisk nr1 i verden - de er innavlet til noen ynkelige misdannede krek uten noe immunforsvar verdt å nevne, men man kan ha flaks også.
Er egentlig samme problemstilling med Platy, Sverddrager og Molly, men ikke i samme grad.
B. Andresen
Men disse 2 typene er i mine øyne [B]skabbfisker[/B] platy sverdfisk(sverddrage) dette er forde, hos meg har dem bare skapt sykdom og ødeleggelser. Gang på gang

En annen ting er at levendefødere skal ha en annen type vann enn de andre fiskene du har lyst på. Dessuten yngler dem så mye at det raskt kan bli fullt i karet ditt

Kampfisk skal gå helt fint sammen med kardinaltetra og ancistrus og vil ha samme type vann. Siden du har sand kan du som "bunnfisk" også ha kuhliiål eller corydoras.
Ja sant nok dette med guppyene også. Har for en gangsskyld vært heldig der jeg ) Jeg sitter nå på et yngelkull på16 stk som ikke er innavl. dette er jeg sikker på siden mor og far er kjøpt på forskjellige steder. og med flere mnd mellomrom.
Håvard Hetland
Hei Jeg har fått hjem mitt første kar ett akvastabil 120L. Jeg har tenkt å ha sandbunn og fiskene jeg etterhvert har tenkt å ha i er Guppy,Ancistrus , platy, kardinaltetra,kampfisk(både han og hun hvis det går) og sverdfisk. Lurer på hvilke planter som kan gå sammen med disse fiskene? Er det andre ting jeg må/bør ta hensyn til? Innspil mottas med stor takk :-) Mvh Håvard

Det kan høres ut som det kan bli veldig fullt på toppen av karet ditt? Platy og sverddragere krysser seg gjerne. Jeg tror jeg ville gått for én av artene levendefødere som kan få ha toppsjiktet i karet for seg selv, de formerer seg raskt og det kommer fort til å bli fullt der.
Ancistrusen lever på bunn og kardinaltetraene holder seg fortrinnsvis i midten, kanskje du skal se etter flere bunnlevende fisk, feks kuhliål, corydoras, sommerfuglciklider?
Det kan gå greit med en kampfisk-hunn og en hann i en 120-liter hvis du har mye planter, spesielt i overflaten. Men i tilfelle en av dem viser seg å være spesielt aggressiv, må du være forberedt på å returnere en av dem til butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap