Foring av khulii

Khuliiene mine virker som å være litt forsiktige med å spise. De spiser litt, men de blir som regel overkjørt av eplesneglene mine. Jeg har forsøkt å gjemme maten i bittesmå krukker, men sneglene kommer til uansett. Jeg visste ikke at sneglene kunne være så kjappe. Spesielt om jeg serverer røde mygglarver. Da får de et ekstra gir. Er det vanlig at khuliiene spiser så lite?
Lenge har du hatt dem? De kan være litt sjenerte i begynnelsen, men matvrak som de er (i alle fall mine) finner de raskt ut hvordan de skal få tak i maten. Jeg vet ikke hvordan du gir maten, men jeg bruker å tine frossenforet i en liten kopp med varmt vann. Når jeg heller det ut havner det over et større område sånn at alle får tak i
Jeg har bare hatt dem i 4 dager. Utrolig hvor fort dem finner et territorium. Det tok vel bare 5 minutter før dem fant en plante der de slo til ro.
Da er det ikke så rart at de ikke er så tøffe i matfatet enda
Hvor mange har du forresten? De liker seg i større grupper

Kuhliiene har ikke territorium, men de har et veldig stort behov for gjemmesteder. De MÅ ha mulighet for å gjemme seg eller blir de bare utrygge og stressa. Siden de har valgt å legge seg under en plante mistenker jeg at karet ditt ikke har noe innslag av røtter eller huler? Det bør du absolutt ha. Løv som eikeblader og kattapablader setter de enda større pris på. Deres biotop i naturen er under løvfellende trær.

Jeg har lenket til mine kuhlii-videosnutter før men gjør det gjerne igjen for å vise hvor riktig det er med løv til dem
(jeg bruker bananblader og orekongler også)

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="385"></embed>
Tror jaggu jeg må få blader til mine rakkere..
Skikkelig flott akvarium du har der..
De blir tøffere etterhvert som de blir kjent med karet og de fiskene som er der fra før.
Mine lå de første dagene bare under ei rot å kikket på når resten fikk mat. Men da lyset ble slått av, så pilte de frem og fant noe og mumse på.. Nå bøller de seg frem når det er foring..
De må ha røtter eller huler til å gjemme seg i/under, det holder ikke bare med en plante.

Jo flere gjemmesteder du har tilgjengelig, jo mer vil de la være å bruke de, og du vil se mer til trygge aktive fisker (som spiser godt).

Med få skjulested føler de seg utrygge, og du vil ikke få se fiskene i sin herlige aktive væremåte
I tillegg er det viktig å ha mange nok Da jeg hadde tre stk var de ganske sky, men så snart de ble flere i flokken ble de mer frempå. Nå når jeg skal sette fisk i det nye akvariet mitt regner jeg med å ha 15 kuhlii. Tror det blir en fin gruppe.

Mine bor/bodde i javabregnene jeg har festet på røttene. De bruker flittig hele karet, og et par av dem liker å sove oppå store blader, som f.eks bladene til lotusen. Morsome små dyr.
Nå har jeg vært å kjøpt noen røtter. En stor en med masse markspiste ganger i. Og så har jeg lagd huler av noen små glass som har inngang under roten. Katappa blader kommer også snart
Jeg hadde også tenkt å kjøpe flere idag. Men det var gått sykdom i akvariet på butikken, så da ombestemte jeg meg fort.
Sv:
Jeg gir maten rett etter jeg har slukket lyset, da pleier Kuhliiene å kose seg med maten ganske lenge før de blir overkjørt
Takk for gode svar og tips. Det virker som at Kuhliiene er mere aktiv allerede. De virker mindre stresset når de først er ute å svømmer nå.

Er det forresten noen av dere som har prøvd å lage ganger under sanden med pvc slanger (ca 0,9-1 cm indre diameter). Tror dere kuhliene ville ha likt det? Da med inngang på begge sider med javamose rundt.
Slike ganger høres kult ut men jeg mistenker at de kanskje fylles med sand etter en tid, så da må du nok ta dem opp en gang i blant.
Og muligens litt større diameter, de stripete kuhliiene blir fort overraskende feite, og fett kommer i høyden ser det ut til. Mine er like høye som pekefingeren min en bred, og det er vel fort en cm det. Om røret har indre diameter som er omtrent den samme som fisken så er det lite plass igjen for den å bevege seg, og dermed vansklig å komme fram kanskje? Men prøv nå og se, ikke la pessimisten meg bremse for mye
milo83
Er det forresten noen av dere som har prøvd å lage ganger under sanden med pvc slanger (ca 0,9-1 cm indre diameter). Tror dere kuhliene ville ha likt det? Da med inngang på begge sider med javamose rundt.


Har aldri prøvd det, men med en så liten domensjon ville jeg vært forsiktig. Hvis rørene tettes i den ene enden av sand og rusk vil kuhliiene prøve å komme seg ut igjen samme vei de kom inn. Kuhliiene blir ganske feite etterhvert og du kan risikere at de setter seg fast i snuoperasjonen i et så trangt rør...

Etter endret: så ikke at siande hadde gitt deg omtrent samme svar
Eg kan ikke skjønne at kuhliiene skulle likt dette i forhold til en helt vanlig kokosnøtt hvor de kan bevege seg fritt, samtidig som de også der er i skjul og mørke.

Ellers ser eg for meg at det kan bli lite oksygen og mye dritt i slangen...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap