Hvilke fisk kan jeg ha i en 37l?

jeg har en 37liter (L50cmxB25cmxH30cm) å lurer på hvilke fisk jeg kan ha i den
jeg vil aller helst ha noen guppyer, 1-2 snegler og en algespiser (vist ikke sneglene spiser alger)
går det å ha disse sammen eller går ikke disse fiskene sammen eller får de for lite plass? kan jeg evt. ha flere fisker/snegler oppi??
Håper på svar
Anette Trandem
jeg har en 37liter (L50cmxB25cmxH30cm) å lurer på hvilke fisk jeg kan ha i den jeg vil aller helst ha noen guppyer, 1-2 snegler og en algespiser (vist ikke sneglene spiser alger) går det å ha disse sammen eller går ikke disse fiskene sammen eller får de for lite plass? kan jeg evt. ha flere fisker/snegler oppi?? Håper på svar



Om du går inn i basen kan du søke både på fisk og hvilken fisk du kan ha i et så lite kar. Plott bare inn kriteriene dine
loffa:
Om du går inn i basen kan du søke både på fisk og hvilken fisk du kan ha i et så lite kar. Plott bare inn kriteriene dine
---------------------------------------------------------------------------------------
jeg har søkt litt der men jeg vet jo ikke om jeg kan ha disse fiskene sammen eller ikke , eller hvor mange fisker jeg kan ha i akvariet, ellers takk for raskt svar
Guppyer har lett for å formere seg og fylle et kar ganske fort, så en 37 liter vil nok ikke være tilstrekkelig særlig lenge.
Et par eplesnegler er et bedre valg som algespiser i karet, enn den vanlige Ancistrus. Den blir for stor og trenger mere plass enn det. Eplesnegler er undervurderte algespisere, de gjør en kjempebra jobb med det.

Hva med en livlig og nydelig liten fiskeart som går i stim? Hva med en stim av f.eks. Stjernedanio...?

Anette Trandem
jeg har en 37liter (L50cmxB25cmxH30cm) å lurer på hvilke fisk jeg kan ha i den jeg vil aller helst ha noen guppyer, 1-2 snegler og en algespiser (vist ikke sneglene spiser alger) går det å ha disse sammen eller går ikke disse fiskene sammen eller får de for lite plass? kan jeg evt. ha flere fisker/snegler oppi?? Håper på svar
Anette Trandem
loffa: Om du går inn i basen kan du søke både på fisk og hvilken fisk du kan ha i et så lite kar. Plott bare inn kriteriene dine --------------------------------------------------------------------------------------- jeg har søkt litt der men jeg vet jo ikke om jeg kan ha disse fiskene sammen eller ikke , eller hvor mange fisker jeg kan ha i akvariet, ellers takk for raskt svar ;)



Hei igjen Anette
Om du ser på denne linken:
http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?fish_id=4274

finner du andre akvarister med guppy. Ser i basen at anbefalt str er 40L så du er innenfor rammen vil jeg mene. I et så lite kar vil jeg ikke anbefale deg mange individer da karet er veldig lite. Selv har jeg ikke så små yngelkar en gang ;- = )
Guppyer formerer seg enormt og yngler i snitt hver 28 dag, så det kan bli VEEELDIG mange av dem. Har ikke lenger Guppy selv, men har hatt huer som har gitt 70-90 yngel. Skulle tro eplesnegler går bra sammen med Guppy. Sneglene det her er snakk om er etter min mening undervurdert som algespisere, og anbefaler dem i stedenfor Ancistrus i et så lite kar.

Om du skal ha min mening er en 37L for liten til Guppy om du ikke har andre alternativer i tillegg, flere kar. Men ønsker deg lykke til med valget ditt


mona o:
Guppyer har lett for å formere seg og fylle et kar ganske fort, så en 37 liter vil nok ikke være tilstrekkelig særlig lenge.
Et par eplesnegler er et bedre valg som algespiser i karet, enn den vanlige Ancistrus. Den blir for stor og trenger mere plass enn det. Eplesnegler er undervurderte algespisere, de gjør en kjempebra jobb med det.

Hva med en livlig og nydelig liten fiskeart som går i stim? Hva med en stim av f.eks. Stjernedanio...?
-----------------------------------------------------------------------------------
er posthornsnegler like gode algespisere som eplesnegler?

stjernedanioen må gå i ganske store grupper da blir det nok litt trangt tror jeg (vet ikke sikkert) eller går det bra?
vet noen om det går ann å ha bare guppy hanner/hunner da blir det jo ikke yngel eller blir det krangel mellom guppyne?
Anette Trandem
vet noen om det går ann å ha bare guppy hanner/hunner da blir det jo ikke yngel eller blir det krangel mellom guppyne?



Var å kjøpte fisk av noen en gang som kun hadde hann Guppy i et kar, Det var kjempefint og fisk med forskjellige og fine farger. Huer bærer med seg "sed" og kan gi flere kull etterhverandre selv om det ikke er hanner i karet. 6-7 han guppyer hadde vært lekkert
Var å kjøpte fisk av noen en gang som kun hadde hann Guppy i et kar, Det var kjempefint og fisk med forskjellige og fine farger. Huer bærer med seg "sed" og kan gi flere kull etterhverandre selv om det ikke er hanner i karet. 6-7 han guppyer hadde vært lekkert
-------------------------------------------------------------------------------
så du mener det går med bare hann guppyer men ikke hunn guppyer??
Otocinclus affinis er noen ganske flinke alge spisere...blir ikke så store heller..

guppyer kan du ha bare hanner,går fint det og da slepper du yngel..

snegler har eg ikke så mye peilling på,men vis du har sand i bunn kan du jo ha Melanoides tuberculata


tror ikke det blir noen "fiskealgespiser" blir nok en snegle i steden
sandsnegle det kan være noe jeg vil ha

Håper på flere tips!fra alle som leser dette
Snegler er bra..!!
Hei!
Jeg tipper dette er starten din på hobbyen?
Jeg tror nok det er lurt å holde seg til algespisende snegler, og en hurtigvoksende plante som kan fungere som for - og algerenser. Jeg ville kanskje satset på noe som tåler vanlig stuetemperatur.

Dersom du tenker på å skaffe deg et større akvarium, så er det mye brukt å få tak for en billig penge i nærheten av de store byene i alle fall. Jeg ville i såfall gått for et akvarium på 100 liter. Da kan du velge mellom litt forskjellig fisk
thankthefishtank:
Hei!
Jeg tipper dette er starten din på hobbyen?
Jeg tror nok det er lurt å holde seg til algespisende snegler, og en hurtigvoksende plante som kan fungere som for - og algerenser. Jeg ville kanskje satset på noe som tåler vanlig stuetemperatur.

Dersom du tenker på å skaffe deg et større akvarium, så er det mye brukt å få tak for en billig penge i nærheten av de store byene i alle fall. Jeg ville i såfall gått for et akvarium på 100 liter. Da kan du velge mellom litt forskjellig fisk
-------------------------------------------------------------------------------------
jeg er jo en nybeggyner har ikke hatt fisk i akvarie før
jeg tror ikke det blir noe større akvarie på en stund men vil jo allefr helst ha noe annet enn bare snegler oppi der da slik at det blir litt "liv" der
Anette Trandem
thankthefishtank: Hei! Jeg tipper dette er starten din på hobbyen? Jeg tror nok det er lurt å holde seg til algespisende snegler, og en hurtigvoksende plante som kan fungere som for - og algerenser. Jeg ville kanskje satset på noe som tåler vanlig stuetemperatur. Dersom du tenker på å skaffe deg et større akvarium, så er det mye brukt å få tak for en billig penge i nærheten av de store byene i alle fall. Jeg ville i såfall gått for et akvarium på 100 liter. Da kan du velge mellom litt forskjellig fisk :-) ------------------------------------------------------------------------------------- jeg er jo en nybeggyner har ikke hatt fisk i akvarie før:) jeg tror ikke det blir noe større akvarie på en stund men vil jo allefr helst ha noe annet enn bare snegler oppi der da slik at det blir litt "liv" der



Anette, om du trykker på siter knappen neste gang du skal svare på et innlegg, og setter markøren din bak siste tegn i det innlegget du skal sitere og trykker enter et par tre ganger slipper du å klippe-lime alle innleggene. Bare et tips for litt mindre arbeide for deg. Om du er nybegynner anbefaler jeg deg å lese om oppstart av akvarie her i basens artikkler. Hvor mange uker det skal gå uten fisk etc og for at pumpa di skal få bygget seg opp en bakterie kultur. Som nevnt tidligere i innlegget før meg, anbefales et større kar, ikke bare for at jeg har "litersyken", men fordi det er faktisk mindre arbeid med et stort kar enn ei bøtte på rundt 40L. Men antar det kommer med tiden for deg også ettersom "litersyken" kommer smygende. Jeg begynte med en 100L og i dag har jeg 13 stort sett oppdrettskar.

Legger ved noen bilder fra nåværende og tidligere fisk. De siste er Aspidoras C125. En herlig fisk, men desverre svært sjelden i handelen.

Hva med å ha en gruppe på 5-6 Corydoras Anette? En herlig type fisk og finnes i alle farger og varianter. Søk i basen på CORYDORAS og jeg er sikker på at du smelter.......
Ville ha sett på dvergartene til corydoras da karet er litt i minste laget til de andre
hei
takk for gode tips av fisker har en god stund å tenke på siden jeg satt i gang pompa i dag kjøpte jo en ny en siden den jeg hadde var ganske gammel og ante ikke ossen jeg skulle bruke den
den nye jeg har kjøpt er en eheim (husker ikke helt) 60 den er tydeligvis bra siden i butikken jeg kjøpte den fra brukte de dem i alle sine akvarier det var klart å fint vann der
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap