Lurer????

hvis fisker får sopp og dør noe mine har gjort selv om jeg begynte behandling med en gang jeg så det kan dette smitte fra fisk til menneske og hvordan merker man det da?
og hvordan gjør man rent sand, og ting i akvariet etterpå for det er vell sopp i sanden og tingene oppi akvariet forsatt?

og et siste spørsmål hva fisker går med guppier ??? vurderer og få meg guppier nå siden mine fisker døde i dag

Plussmedlem
Nei, sopp vil ikke smitte mellom arter så lenge disse er friske. Sopp på fisk er gjerne en sekundær reaksjon på en bakteriell infeksjon, et sår eller en skade og ikke en hovedsykdom. Det er fullstendig ufarlig for deg å ha hendene i vannet, så lenge du følger normal håndhygiene. Sopp vil heller ikke kunne smitte andre veien så lenge fiskene er friske.

Har du først behandlet for soppangrep og fiskene blitt friske, så er ikke sopp et problem lenger. Men hvis du likevel ønsker å gjøre litt ekstra (for det skader aldri) så slamsug sanden godt, skift vann og ta ut og skrubb dekorasjonene lett.

Så godt som over alt hvor både mennesker og dyr (inkl. fisker) ferdes er det soppsporer. Vi har dem på huden vår, de sitter i klær, de flakser omkring i lufta og i vannet. Dette er det ingenting vi kan gjøre noe med. De er en naturlig del av miljøene våre. Og friske individer vil aldri bli utsatt for sopp. Det er først når den naturlige balansen blir forrykket (som ved infeksjoner) at sopp kan bli et problem.

Det finnes dog farlige soppsporer (svartmugg på fuktskadde bad f.eks.), men dette er sjelden mer enn et lokalt problem.


Guppyer, ja. Mine går sammen med scalare, otocinclus, venusfisker, lyktøyefisk, ancistrus sp. og corydoras.
Jeg kan med hånda på hjertet si at dette går stort sett veldig bra. Scalarene og venusene vil spise guppyyngelen, men ellers går det fredelig for seg.

Edit: Og kakadueciklider.
Takk for hjelpen følte meg tryggere nå. så da blir ikke mine neste fisker syke av og være oppi der det er jo godt og vite
spylte akvariet i dysjen og har tatt ny sand i og da skal jeg vaske huset som de hadde oppi så skal det stå med vann i 2-3 dager og modne
da tror jeg qat jeg har gjort det jeg kan for at det skal gå bra?
Hva har du gjort med filteret nå da? Det er det viktigste, for det er der filterbakteriene sitter. Fiskene kan dø av nitrittforgiftning om du har hatt stor-rengjøring med altfor varmt vann på filtersvampene også....

Hvor lenge har du hatt dette akvariet i drift egentlig? Totalt, altså?
uff da gjorde som dyrebutikken ba meg om og spyle alt i vamt vann inkludert pumpa da er det bare og kjøpe en ny da søren også blir så forvirra når folk sier så mye forskjellig. ca 3-4 mnd desverre før de døde
Dessverre straffer det seg ofte å høre på dyrebutikken.

Kjøpe nytt filter? Det trenger du vel ikke. Alt du trenger er å la filteret gå i akvariet i 4-6 uker, slik at bakteriene får etablert seg på nytt. Det må du uansett gjøre hvis du kjøper nytt filter også.
du mener og ha det i akvariumet med vann, sand, planter, og la det stå i 6 uker har jeg forstått deg riktig:S
ja har fattet dette her de sa at man kunne ha slørhaler i et 25 liters akvarum også de men det stemmer jo heller ikke.
de skal jo ha minst 100 liters akvarium for og trives.
og at folk burde skifte vann osv 1 gang i uka noe en venninne sa til meg jeg ikke burde pga deres bakterier så jeg hørte på hun.

Folk sier mye rart ja.

Les litt på forskjellige akvarieforum på nettet. Kjøp deg et par akvariebøker eller lån på biblioteket. Bli med i en akvarieklubb hvis det er noe slikt i nærheten av der du bor.

Da vil du etter hvert få nok peiling til å vite når folk prater tull eller ikke.
takk for alt hjelp alle sammen føler meg mye tryggere nå denne gangen.
prøver på nytt igjen om 1 mnd tid da så får pumpen godgjøre seg i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap