Gullfiske i bolle

Hei hei!

Jeg har nå hatt en gullfisk i bolle i ca. 3-4 måneder. Jeg har tidligere aldri hatt noe forhold til gullfisker, akvarie eller gullfiskboller, men har på denne tiden lest meg litt opp og skjønt at gullfiskboller ikke er det helt ideelle. Dere på dette forumet ser ut til å være veldig i mot det og bruker sterke ord som dyreplageri og tortur.

Det ser ut til at den lille gullfisken "Lucy" har det fint faktisk. I bollen har jeg små stener og en stor fin plante, og jeg bytter vannet og renser veldig ofte. Gullfisken får mat ca. 3 ganger om dagen, men ikke mer enn at den spiser opp hver gang, altså bare et par flak. Er redd for å overfôre og er usikker på om jeg gir for ofte?

Jeg jeg vurderer jo å kjøpe et akvarie til fisken min og å få flere fisker, men er usikker i forhold til pris og mine egene fremtidsplaner, jeg reiser muligens vekk et helt år til høsten, og vil ikke gi faren min alt ansvaret.

Har et par spørsmål til dere. Jeg har lyst til å bytte ut og kjøpe helt nye stener er til bollen min. Hvordan ta ut de gamle stenene i forhold til fisken på beste mulige måte? Hvor skal jeg gjøre av planten og fisken mens jeg bytter ut stenene? Og hva gjør jeg med vannet i seg selv? Hvor mye av det gamle vannet burde fisken ha igjen? Planten i bollen vokser utrolig fort og tar stor plass, burde jeg klippe den? Hvis jeg skulle kjøpe et akvarium - hvor stort må det være? Vil ikke ha så stort akvarium, så hva er minimum for tre fisker? Hvilke fisketyper går sammen med gullfisker? Og hva trengs i et akvarium mer enn stener, vann, planter og pumpe?

Takker for alle svar!
Hilsen meg og Lucy
gullfisker skal ha minst 100l akvarie fikk jeg vite her inne ellers vil de ikke trives og da vokser de ikke? så du bør få deg et større akvarium og det holder og mate fisken 1 gang til dagen.
mine får 1 gang til dagen.
Gullfisk skal ha min 200 l. Men de kan sikkert ha det fint lenge i en 100 l.

Gullfisk info

I tillegg trives gullfisk i gruppe, så en enslig gullfisk vil ikke ha det bra, dessverre.


Jeg syns det er en god ide å skaffe seg et større akvarium, men dersom du ikke vil ha alt for stort, så kan du jo bare selge/bytte/gi bort gullfisken. Det er veldig mange flotte arter som trives i små akvarier.
Info om gullfisk:

Akvariet innredes med finkornet bunnsubstrat. Beplanting med eks. Anubias-arter. Steiner og røtter uten skarpe kanter som dekorasjon. God filtrering og gode, rutinemessige delvannsbytter ukentlig. Arten er eurythermal, som betyr at den trives i mange forskjellige temperaturer, fra 10 grader til 35 grader, og kan overleve temperaturer fra 1 grad til 40 grader.

Svært sosial fisk som bør holdes med artsfrender

Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!

Gullfisken kan bli opptil 40cm lang.

Bør holdes i kar på minst 250 liter.


- Dette er hva som står i fiskebasen om gullfisk, håper det ga deg noen svar Lucy kan sikkert ha det greit og overleve noen måneder til i fiskebollen, men om du vil gi henne et bedre og lengre liv ville jeg kjøpt et større kar til henne, hvor hun kan vokse og trives. Og det sier jeg ikke for å være slem, men fordi du spurte
Jeg startet også min akvarie-karriere i en gullfiskbolle, så du er ikke alene i verden om akkurat det
Jeg har tilogmed reg den her på akvaforum som et eget akvarium...jaja

Nå, over til gullfisken din.
Denne blir egentlig ganske stor som du sikkert har skjønt til nå. De små søte vi kjøper i butikken, er egentlig yngel, på en måte, eller ungfisk...ja, du skjønner. De ser voksne ut, men er det ikke.

Du vil kunne oppleve "stunging" i et så lite kar. Dvs at fisken stopper å vokse i kroppen, men organer vil fortsette å vokse innvendig, og dermed vil fisken dø etter en tid. Vet ikke hvor lang tid det vil ta, om det er snakk om mnd eller år.

Om du skal flytte til høsten, så ser jeg jo problemet med å skulle kjøpe et kar nå. Om du først skal kjøpe et kar, så er det sikkert lurt å kjøpe seg et kar på et par hundre liter med det samme (litersyka tar deg raskt).

Om du har mulighet, kan kanskje fisken din hospitere hos noen andre med akvarium, inntil du har fått flyttet og kjøpt deg et større kar?

Siden du er så nøye med renhold, vannbytter og foring, så vil den nok ikke dø pga det, men som sagt kan den bli deformert og dø av det.

Når det kommer til bytting av stener, så ville jeg tatt ut fisken, og så ominnredet i fred og ro.
Om det er lurt å beholde det grumsete vannet (som oppstår under ominnredning) vet jeg ikke. Det kan jo inneholde gode filterbakterier, men kan jo også være en del skitt vil virvles opp som vil forårsaken nitritt.
På det punktet er jeg veldig usikker. Kanskje noen andre som vet?
julnil
Du vil kunne oppleve "stunging" i et så lite kar.


Vil bare nevne for trådstarter at det heter "stunting", ikke "stunging". Litt viktig å vite hvis man ønsker å søke på nettet om det.

For den som ønsker å lese mer om "stunted" vekst hos fisk, kan et utvalg av disse google-treffene være interessant å lese om temaet.
snek seg inn en g som tok t'ens plass der ja...
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap