Bunnen i akvariet

Hei. jeg skal nå kjøpe meg et større akvarie hvor min kampfisk kan få boltre seg.
1. hvilke andre fisker kan gå sammen med kampfisk?
2. hvilken bunn er det lurt å ha? små grus eller sand? og må jeg kjøpe det på en dyrebutikk? ser noen kjøper hos f.eks. biltema. er dette å anbefale, og da er det bare å vaske den godt?
3. er det noen andre ting jeg bør være obs på? familien hadde akvarie når vi var mindre men ellers blir dette mit første "egne" som er over ca 5 liter. jeg har i dag 2 "akvarium. 1 lite som er ca 5 liter tror jeg og en bolle. disse har hver sin kampfisk, samt 2 kuliiåler i 5-literen.
Plussmedlem
Flott at du skal gi fiskene dine bedre plass.

Kampfisk og kuhlii går bra.
Kjøp sand til kuhlii'ene. Den "grove" fra Biltema er god. (Som regel så trenger man ikke å skylle den, men andre har opplevd det motsatte.)
Kjøp også flere kuhlii. To stykker er for lite. De trives bedre når de er en større gruppe.
Heisann

Har gjort akkurat det samme som deg, har en kampfisk i en 20l som snart skal flytte til en 60l

1. Jeg har planlagt å ha disse fiskene sammen med kampfisken: Kileflekk rasbora, dverggurami, noen små barber (ikke tigerbarbe, fordi den skal være en finnenapper ifølge en akvariebok je har ) også noen kuliiåler.
2. Jeg synes sand er finest, på tropehagen har de en fin sand som vistnokk skulle være mørk, men den var perfekt for mindel.
3. Ville bare vært obs på finnenappere
Plussmedlem
Dvergguramihann og kampfiskhann kan i noen tilfeller gå sammen, men det er ikke uvanlig at det blir krangling. Spesielt i et så lite kar som 60 liter.
Plussmedlem
Anders Damm
3. er det noen andre ting jeg bør være obs på?

Les litt her på "Akvarieskolen". Spesielt om oppstart og vannverdier.
Loomis
Dvergguramihann og kampfiskhann [I]kan[/I] i noen tilfeller gå sammen, men det er ikke uvanlig at det blir krangling. Spesielt i et så lite kar som 60 liter.


Takk for infoen

På kamfiskens profil står det hvilke arter den kunne settes sammen med og jeg fant dverggurami der, så jeg tengte at det ville være fint.

Da tror jeg at jeg dropper dverggurami, har ikke lyst å sette den i 20l hvis det ikke går.
Plussmedlem
Du tenker kanskje på "Andre har fisken sammen med".

Disse listene på de forskjellige fiskeprofilene viser mange sammensetninger som ikke er anbefalt.
Du vil også finne denne på lista som angår kampfisk.
"Du tenker kanskje på "Andre har fisken sammen med".

Ja, det var der jeg så det.

"Disse listene på de forskjellige fiskeprofilene viser mange sammensetninger som ikke er anbefalt.
Du vil også finne denne på lista som angår kampfisk.

Takk, skal ha det i bakhodet til neste gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap