Scalare-yngel

Hei,

Det ser nå ut til at mine 3 scalarer er ventende foreldre, en la egg og dem to andre gnidde seg opp mot utsuget til filterpumpa. Forøvrig er det vanlig at det kan være flere foreldre på ett yngelkull? jeg har lest at disse danner par og ikke kastes seg ut i slik usømmelig befruktning?

Og det bringer meg videre til neste spørsmål: Hva nå?

Jeg er ivrig nybegynner og jeg har lest en del i forskjellige forum men jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg kan gi som yngel-mat, jeg har lest det er vanlig at disse skal mates opptil 7 ganger om dagen med artemia som du da skal klekke selv i en brusflaske, men det virket litt tungvindt. Så da lurer jeg på om jeg kan prøve meg på microorm istedet? om det skulle vise seg att eggene bærer frukter.

Andre tips angående dette taes i mot med stor takk.

Hvor mange fisker er det i karet ditt?Har aldri hørt om at de er flere enn et par i eggleggingen. Det hørtes merkelig ut.

Skal du ha unger som overlever så må du nesten ha leksparet i et eget kar, der de går alene. Det må ikke være et lite kar heller, minimum 150l har jeg hørt. Om du skal ha all yngel til å vokse opp må du nesten ha et dobbelt så stort eller flere på rundt 150l.

Det er vel sjeldent at de klarer å få det til på første forsøk, men det kan gå. Har hatt par som har klart det, men det var ikke skalarer. Det skalare-paret jeg hadde klarte ikke det på første.

Artemia er ikke vanskelig i det hele tatt. Prøv det en gang, du klarer det garantert og etter det er det barnemat! Mikroorm er en mulighet ja, men da må du skaffe deg startkultur først. Jeg har ikke prøvd det, men har hørt at det ikke lukter direkte roser, så det kan hende at din bedre halvdel ikke liker lukten. :P
Artemia er enkelt, greit, lettvint og luktfritt.

Men først ville jeg set om paret får det til, for har de først lagt egg en gang, skal du ikke se bort ifra at det blir flere ganger.
Robert