Scalare-yngel

Hei,

Det ser nå ut til at mine 3 scalarer er ventende foreldre, en la egg og dem to andre gnidde seg opp mot utsuget til filterpumpa. Forøvrig er det vanlig at det kan være flere foreldre på ett yngelkull? jeg har lest at disse danner par og ikke kastes seg ut i slik usømmelig befruktning?

Og det bringer meg videre til neste spørsmål: Hva nå?

Jeg er ivrig nybegynner og jeg har lest en del i forskjellige forum men jeg er fremdeles litt usikker på hva jeg kan gi som yngel-mat, jeg har lest det er vanlig at disse skal mates opptil 7 ganger om dagen med artemia som du da skal klekke selv i en brusflaske, men det virket litt tungvindt. Så da lurer jeg på om jeg kan prøve meg på microorm istedet? om det skulle vise seg att eggene bærer frukter.

Andre tips angående dette taes i mot med stor takk.

Hvor mange fisker er det i karet ditt?Har aldri hørt om at de er flere enn et par i eggleggingen. Det hørtes merkelig ut.

Skal du ha unger som overlever så må du nesten ha leksparet i et eget kar, der de går alene. Det må ikke være et lite kar heller, minimum 150l har jeg hørt. Om du skal ha all yngel til å vokse opp må du nesten ha et dobbelt så stort eller flere på rundt 150l.

Det er vel sjeldent at de klarer å få det til på første forsøk, men det kan gå. Har hatt par som har klart det, men det var ikke skalarer. Det skalare-paret jeg hadde klarte ikke det på første.

Artemia er ikke vanskelig i det hele tatt. Prøv det en gang, du klarer det garantert og etter det er det barnemat! Mikroorm er en mulighet ja, men da må du skaffe deg startkultur først. Jeg har ikke prøvd det, men har hørt at det ikke lukter direkte roser, så det kan hende at din bedre halvdel ikke liker lukten. :P
Artemia er enkelt, greit, lettvint og luktfritt.

Men først ville jeg set om paret får det til, for har de først lagt egg en gang, skal du ikke se bort ifra at det blir flere ganger.
Robert
Hvor mange fisker er det i karet ditt?Har aldri hørt om at de er flere enn et par i eggleggingen. Det hørtes merkelig ut. Skal du ha unger som overlever så må du nesten ha leksparet i et eget kar, der de går alene. Det må ikke være et lite kar heller, minimum 150l har jeg hørt. Om du skal ha all yngel til å vokse opp må du nesten ha et dobbelt så stort eller flere på rundt 150l. Det er vel sjeldent at de klarer å få det til på første forsøk, men det kan gå. Har hatt par som har klart det, men det var ikke skalarer. Det skalare-paret jeg hadde klarte ikke det på første. Artemia er ikke vanskelig i det hele tatt. Prøv det en gang, du klarer det garantert og etter det er det barnemat!:) Mikroorm er en mulighet ja, men da må du skaffe deg startkultur først. Jeg har ikke prøvd det, men har hørt at det ikke lukter direkte roser, så det kan hende at din bedre halvdel ikke liker lukten. :P Artemia er enkelt, greit, lettvint og luktfritt. Men først ville jeg set om paret får det til, for har de først lagt egg en gang, skal du ikke se bort ifra at det blir flere ganger.



Disse tre fikk jeg med meg når jeg kjøpte ett juwel 400l akvarium, sammen med noen prinsesser av Burundi fisk, dem går mot alle ods ganske bra sammen. Jeg tviler på om dette er førstegang dem har lagt egg siden dem er så store som dem er, og når det gjelder denne trekant-befruktningen så fikk jeg dokumentert det på video men jeg tenkte bare at her må det være flere år med oppdrett og omstendigheter som har gjort litt med hvordan dem gjør det.

Ellers så takker jeg for advarselen om lukt og jeg tror nok ikke min bedre halvdel ser på dette med samme glede som meg så da er det nok ikke så aktuelt med provoserende lukt

Plussmedlem
Tror du det er en mulighet for at du kan legge ut denne videoen? Dette høres helt sinnsykt ut! Har aldri før hørt om at slikt kan inntreffe. Vet at to hunner kan legge egg sammen, har selv hatt det, men at to hanner aksepterer hverandre og at de leker sammen....amazing!
Viktor
Tror du det er en mulighet for at du kan legge ut denne videoen? Dette høres helt sinnsykt ut! Har aldri før hørt om at slikt kan inntreffe. Vet at to hunner kan legge egg sammen, har selv hatt det, men at to hanner aksepterer hverandre og at de leker sammen....amazing!


Som du kanskje skjønner så er jeg nybegynner og vet ikke helt forskjellen på hanner og hoer så det kan godt være det var to stk hoer, men jeg skal konvertere den videoen til ett litt bedre format så kan jeg legge den en plass.

Skal se om jeg får gjort det nå etterpå
Plussmedlem
Uansett har jeg aldri hørt om at de kan gå sammen i et eggleggende triumvirat, så dette klør jeg etter å se. Takk for at du vil dele!
Viktor
Uansett har jeg aldri hørt om at de kan gå sammen i et eggleggende triumvirat, så dette klør jeg etter å se. Takk for at du vil dele!



Da har jeg lagt ut videoen, den er lagt på rapidshare som ikke er helt optimal,

http://rapidshare.com/files/393944887/DSC_0019.mp4.html

Jeg fant ikke noe sted jeg kunne legge ut fila på forumet.

Plussmedlem
Tror du må legge den ut på f.eks. Youtube, og så legge en link til den her, skal man poste videoer på forumet.

Har sett filmen da...helt utrolig. I skjønn forening stryker de alle tre seg opp etter utsuget.
Viktor
Tror du må legge den ut på f.eks. Youtube, og så legge en link til den her, skal man poste videoer på forumet. Har sett filmen da...helt utrolig. I skjønn forening stryker de alle tre seg opp etter utsuget. :D



Nå får jeg bare se om jeg klarer å få noen av ynglene til å overleve, etter hva jeg har lest så er det ikke bare enkelt og krever mye tid og tålmodighet.



Plussmedlem
mona o
Artikkel om [URLBLOCK1].


Hehehe. Damen bedriver egenreklame
Dem la egg igjen her om dagen og nå har eggene klekket så da er det frem med artemia kokeren. Har lest meg opp litt på hvordan dette skal gjøres men jeg leste ikke noe om att det var dumt å stikke handa nedi for gi artemia direkte til yngelen jeg ble regelrett angrepet av alle 3 så det er en fryktløs fisk det skal dem ha
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap