Bytte sand i akvariet

Inaktiv bruker
Hvordan bytter jeg sand ( skal bytte fra grus til sand) i akvariet uten å stresse fiskene? Jeg vurderte å fange dem og ta dem over i noe annet mens jeg driver på, men, det å fange dem synes umulig De er så kjappe... De er jo yngel ennå kan man si, så, de er bare 4 cm store. (malawi)
Jeg har selv gjort det med fiskene i. Tapp ut litt vann så det blir lettere å arbeide. Plukk ut grusen med plastspade/stekespade/sleiv og en sil slik at ikke alt vannet følger med. Hold deg til ett område av gangen, og ta det rolig slik at fiskene rekker å komme seg unna "anleggsarbeidet" uten å stresse alt for mye.

Når sanda skal i, er det bare å helle det ned i hjørnene (pass på at det ikke står fisk der akkurat da). Hvis sanda er ren, blir ikke vannet så veldig uklart. Så kan du enten la tiden og fiskene fordele sanda jevnt utover bunnen, eller du kan dytte den forsiktig utover med hendene.
da jeg byttet fra grus til sand tok jeg ut 80% av vannet etter
at jeg hadde fanget fiskene.
så tok jeg ut grusen med en nesten flat kjøkken øse.
så tok jeg oppi sanden koblet i pumpa lot det stå i en halv time tre kvarter
til det hadde blitt høvelig klart så tok jeg oppi fiskene igjenn.
ingen fisker døde
Jeg ville absolutt tatt ut fiskene...har gjort dette selv og selv om det er litt arbeid å fange dem er det mye bedre å få gjort dette om alle er ute. Et tips om de er vanskelige å fange er å bruke en større håv! (evt to håver, en til å lede de med og en til å fange dem med..)

Tror også det er mindre stressende for fiskene å bli fisket ut enn å være oppi der mens det blir skifta.. det blir jo ganske så grumsete i vannet.

Bytting av sand/grus er jo også en fin anledning til å rengjøre karet skikkelig, når det er helt tomt.. (Jeg tok mitt 120 liters kar ut på gårdsplassen og spylte det i hageslangen...)

Lykke til!

Jeg har nettopp byttet i mitt 900 liters malawi-kar. Umulig å ta opp fiskene. Jeg byttet sand på område for område. Tok ut en tredel av vannet først og gjørde et vannbytte samtidig. Dersom du har isopor underst så pass på! Den flyter opp for et godt ord! Sand som du ikke får med deg kan du ta opp med en hevert. Evt. slår du vannet tilbake.

Jeg tror det motsatte av Rosali: Det er mindre stressende å la fiskene være oppi. De flytter seg til det hjørnet du ikke arbeider i. Malawiene er imidlertid så nysgjerrige at de ikke kan holde seg borte, men stikker nesen sin helt oppi hånda som arbeider og sanden som flyttes rundt. Tror ikke de blir stresset i det hele tatt.

Jeg skar en kanne som det hadde vært saft i i to 10-12 cm fra bunnen og brukte denne som øse. Da får du et bredt stykke som er flatt samridig som du får med deg mer om gangen enn når du bruker stekspade eller feiebrett.

Lykke til!
Inaktiv bruker
Jeg skiftet og det gikk veldig bra, tror neppe fiskene ble så stresset for jeg tok ene delen av karret av gangen og lot noen steiner være på andre siden så de kunne gjemme seg mens jeg drev på Og det gikk jo veldig raskt å bytte, det var lettere enn jeg fryktet.

Brukte bare en liten fiskehåv til å samle grusen i faktisk, det gikk mye lettere enn å bruke øse, og jeg fikk da med meg alt sammen uten problemer også Så ikke ut som om fiskene ble så skremt heller, for straks sanden var ute av karret var de så nysgjerrige at de måtte svømme ut fra gjemmestedet sitt og kikke...og nå har de fått ny, fin sand, slik de jo skal ha disse Malawifiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap