Oppstart av 120 l

Jeg har en 65 l som har stått i 2 år nå. Der har jeg sand som bunnsubstrat, en del planter og noen enkle selskapsfisker osv. Denne uka skal jeg starte opp en 120 l og selge karet på 65 l.
Jeg skal kjøpe ny pumpe, da den jeg har nå blir for liten. Men kan jeg ta sanda fra 65 l over til 120 l? Vil fiskene klare seg i 2-4 uker uten bunnsubstrat, eller bør jeg la det være igjen litt sand?
jeg gikk fra 25l til 100L for ca 1-2 mnd sia. da hadde jeg grus men gikk over til sand etterhver men da jeg fikk det store karet hadde jeg for lite grus og måtte kjøpe mer men jeg la det jeg hadde av grus og prøvde og dekke bunnen så godt jeg kunne til jeg fikk kjøpt mer men tror du bør dekke bunnen så godt du kan eller gå i butikken og kjøpe mer men husk og ha den gammle pumpa oppi i innkjørings perioden pga bakteriene i den.
jeg måtte også bytte pumpe etter jeg fikk et større kar da måtte pumpa bli større men satte den gamle pumpa i den første mnd pga bakteriene i den gamle
Så den gamle pumpa hjelper til med innkjøringen?
Og ja, jeg tenkte å kjøpe mer sand, i tillegg til den jeg har.
det er bra. ja du må d pga bakterier
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ her er sanden jeg har brukt men pass på og få den riktige
Bruk sanda fra 60 litern og fyll på med mere ny sand. Bruk også den lille pumpa samtidig med den nye, da har du et ferdig innkjørt filter som går mens du venter på at det nye filteret blir innkjørt. Ta gjerne å kryst noe av slammet fra det innkjørte filteret over i det nye filteret så kommer det nye fortere i gang.

Fiskene kan du da ha rett over i det nye karet når det er ferdig satt opp. Bare fang dem opp i en balje mens du holder på
Det skal jeg gjøre vettu, tusen takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap