Kostnader

Tenker på å kjøpe et "miniakvarium" til ca kr 1800, så kalt startpakke
med filter o.l. Hvor mye må jeg regne m at det koster å utstyre dette med planter,sand og f.eks ti fisker? tenker da på lettstelte fisker som passer for en nybegynner.

På forhånd takk.

Ozz.
Hvor stort er dette akvariet? Ganske stor forskjell i kostanad på planter osv om du skal innrede et akvarium på 10 liter eller 60 liter.
ozz
Tenker på å kjøpe et "miniakvarium" til ca kr 1800, så kalt startpakke med filter o.l. Hvor mye må jeg regne m at det koster å utstyre dette med planter,sand og f.eks ti fisker? tenker da på lettstelte fisker som passer for en nybegynner. På forhånd takk. Ozz.

et eksempel fra jæren : juwel akvarie 63 liter = 990,-
(inkl pumpe/filter,varmekolbe,lysamatur og bruksanvisninger/dvd)

5 stk planter = 155,-
25 kg rådasand = 98,- (nåkk til minst 3 akvarier)
10 fisk eks neontetra = 100,-
10 fisk eks guppy 3 hanner og 7 huer = 216,-
og gjerna ei fine rot i akvariet = 45,-

ozz
Tenker på å kjøpe et "miniakvarium" til ca kr 1800, så kalt startpakke med filter o.l. Hvor mye må jeg regne m at det koster å utstyre dette med planter,sand og f.eks ti fisker? tenker da på lettstelte fisker som passer for en nybegynner. På forhånd takk. Ozz.

Hva legger du i et "miniakvarium"? For meg er 80 liter et "miniakvarium", men jeg vet at det finnes folk som kaster bort penger på å kjøpe 2-litersakvarier. Da er det etter min mening bedre for fisken å bo i en bøtte, da får den fem ganger så stor plass.

Og så spørs det jo hvilke 10 fisker du tenker på. Ti neontetra er én ting, ti oscarer er noe helt annet, og hvis fiskene begynner å bli syke og dø av plassmangel, kan jeg love deg at det blir dyrt.

Ikke meningen å være så negativ at du mister engasjementet, men det hadde vært greit å vite hva du mener spesifikt. Det er så mange som kjøper knøttsmå akvarier som de putter kjempestore fisk i (gjerne etter anbefaling fra en tomskalle bak disken i dyrebutikken), og så blir de overrasket når det går rett i dass...
Nå kan man å kjøpt startspakker på 54L til 599kr og rundt det, og om du tenker på denne størrelsen klarer du deg fint med 1800kr ferdig dekorert.
Kostnader
takk for info, alle sammen! setter pris på all hjelp jeg kan få.
Vet ikke
så det i dyrebutikken på Galleriet i Bergen
det er lite nok til å stå på en mindre hylle, ca halvparten så stor som
en seksjon i en Billy hylle fra IKEA.
Takk for synspunkter
vet ikke hva slags eller hvor mange fisker jeg skal kjøpe ennå
antar at et "startpakke" akvarium er et bra utgangspunkt
Tipper at dette er Fluval Edge, eller noe i samme stil? Et lite, veldig pent akvarium?

Ville heller satset på noe større, gjerne 60L eller mer. Små akvarier er vanskeligere enn større, og gir et mye mer begrenset utvalg av fisker. Anbefaler deg å lese gjennom artiklene du finner her

Dersom du skal tenke økonomisk, burde du satse på å sette deg godt inn i hobbyen før du begynner med innkjøp av utstyr og fisk. Ikke stol blindt på de ansatte i dyrebutikker, dobbeltsjekk info før du går til handling. Det finnes flinke ansatte i dyrebutikker - dessverre er de veldig sjeldne. Nybegynnertabber finnes det masse av, og ved å unngå disse kan du spare mye tid og penger.
Takker igjen for innspill
har fått en del og tygge på her, virker som det er best å tenke
større, 50 L eller mer.
Inaktiv bruker
er ikke lenge siden jeg startet med mitt 63 l, og jeg syntes det var passelig stort, og koser meg med det enda. det eneste er at jeg skulle heller ha kjøpt 110 l for det kostet bare litt ekstra og jeg kunne likt å hatt den størrelsen.

så om du ha plass og har tenkt på å bruke i underkant av 2000 kroner så kjøp en 110 liter. Mørk sand kan du få av meg om du bor i bergen. Jeg har masse. kjøpt i dyrebutikk.

et eksempel uten at jeg kjenner til merket her.

http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=34&idkategori=7&startrow=
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap