Lært mye i det siste om ting og tang fra siden i alle fall.
Men velger å ta denne også i nybegynner delen, ettersom jeg trenger litt lærdom her også.
Skal prøve å forklare ting bra nok.
Har nå i 70 literen en invendig pumpe og en utvendig pumpe.
Den utvendige pumpen (Fluval 205) har vært inni i tja 3-4 uker,
Se om en-to måneder til så skal den over i 230 liter akvarium.
Vist jeg ikke tømmer noe av vannet ut av pumpen, er det da bare å fylle det nye karet fult med vann og koble filteret rett på å så blir vannet ok eller?
Også en annen ting, pumpen er jo egentlig litt for liten for karet, men det skal kombineres med en ganske stor innvendig pumpe som følget med karet, det er rimelig stort og henger på venstre veggen. Da regner jeg enda med den utvendige pumpen vil være til hjelp? selv om den ikke helt er stor nok?
Også følget det også med en annen utvendig pumpe, vil tippe den er til 150-200 liter, denne var det vann i(ting ble kjøpt brukt). så den har nok bakterier fra deres oppsett, med andre fisker og annet vann og ting og tang. Kan vi bruke denne rett oppi med 70 literen vår da? eller bør den renses å kjøres inn på nytt?
Er litt usikker på hvordan dette med bakterei floran i pumper fungrer så, vet ikke om de må være fra samme vann eller om de kan overføres til nytt vann osv. og leser at flere folk på forumet snakker om å skaffe seg noe "guff" eller et eller annet fra andre til sitt eget filter? hva menes egentlig med dette guffet da? :P
Takk for svar.