Hjelp - nytt akvarie - fisker som er syke

Hei

Jeg har ikke greie på akvarie og er ikke god på navn på fiskene, men jeg skal forsøke å beskrive problemet.

Forrige fredag kjøpte jeg akvarie, og hadde i salt, og noe flytende greier som skulle gjøre akvariet kart på 24 timer for fisk. Og jeg plantet 3 planter.

På tirsdag fikk de første fiskene komme.
3 stk neontetra (de små stimfiskene som har en rød og en blå stripe) og 3 stk gyppi (1 hann og 2 hunner)

Den ene neontetran hadde dårlig farge på seg fra starten og 2 dager senere var den død. Men ellers virket alt normalt.

Igår handlet vi inn flere neontetraer, noen gyppier til, 2 slike bunnfisk og noen snegler (sorte med lyse striper)
Også noen til av en stim fisk, som er orange/rosa, og som jeg ikke husker hva heter.

Alle neontetraene har mistet nesten all fargen sin, og de puster fort med åpnen munn og går mye opp til overflaten. Også står de lissom nesten helt stille i vannet hver for seg, og ikke i flokk som de pleier.
Gyppiene svømmer også i overflaten, men foreløbig tror jeg de puster normalt.

Fikk høre at ett varseltegn på at noe er galt er når de mister farge og svømmer i vannskorpa.

SÅ NÅ TRENGER JEG RÅD PÅ HVA JEG KAN GJØRE.

Skal uansett ta med meg vannprøve til dyrebutikken imorgen med en gang de åpner, og håper at alle fiskene fortsatt lever og kan reddes.
Feil nummer 1; Du er lurt.

Den guffa du har kjøpt på butikken som skulle kick-starte karet ditt er sannsynligvis bare crap. Hvis du har kjøpt fiskene syke er jo det bare enda mer uflaks. Test vannet ditt for nitritt.
Og om du ikke har nitritt, kommer du garantert til å få det om en uke eller to, fordi karet ditt er ikke innkjørt.

Gisping indikerer at du har luftmangel i karet. En luftsten eller flytting av pumpa slik at utblåset rører i overflaten kan fikse dette.

Temperatur i karet? Hvor stort er karet?
Tempraturen i vannet er ca 26 grader.

Vet ikke om den ene neontetraen var så lys i fargen når jeg fikk de, for det merket jeg først når jeg kom hjem.

Fikk beskjed i butikken at fiskene ville virke blasse, men at det kom seg etter litt. Noe det også gjorde.

Jeg fikk med:
Akvariesalt
AquaSafe
Bio Nitrivec (det er denne som skulle gjøre klart karret på 24 timer)

Brukte de slik det står på boksen.

Hva mener du med at karret mitt ikke er innkjørt. Hvor lang tid burde det stått før fisken kom? Og hva er nitritt?
Tror du fisken kan reddes, eller tror du alle vil dø?

Skikkelig kiipt det her.... og butikken jeg var i er en seriøs butikk med dyktige folk, derfor gjorde jeg det slik de sa jeg skulle gjøre.
Inaktiv bruker
Det er nok bare å skifte 50% av vannet så fort som mulig, men siden man da helst skal skifte med kaldtvann så kan det jo bli et sjokk for fiskene hvis du ikke har forberedt en bøtte med temperert vann fra kaldtvannskranen . ..
Du kan jo alltid legge en varmekolbe i bøtta da, og måle temperaturen så den blir det samme som i karret.
Jeg forstår Velkommen til akvaforum, her vil du sannsynligvis finne ut at 95% av alle medlemmene her inne har gått i samme fella som deg en eller annen gang.

Akvariesalt? Njaaa... Nei... Kutt det ut umiddelbart. Du har jo snegler i karet!

Kom deg inn HER og les om akvariehold. Her finner du ut masse nyttig om bla hva nitritt er.
Kan si kort, at dette er et stoff fiskene dine ikke tåler, og som vil danne seg når man innkjører et kar.

Innkjøring, vil si at man gjør karet klart for å kunne ta imot fisk. Da dannes det farlige stoffer i pumpa (som bla nitritt). Etter noen uker omdannes de farlige stoffene til nyttestoffer for fisk og planter.
Vent minst 3-4 uker før du hiver fisk i et ny-oppstartet kar.

For å redde dine fisker tror jeg heftige og jevnlige vannbytter han gjøre susen.
30% hver dag. Hvor stort er karet?
Inaktiv bruker
Ok har du aquasafe kan du kanskje bruke temperert vann fra kranen, da dette forhåpentligvis er nok tilå fjerne klor og kobber etc.

Men siden de i dyrebutikken ikke ga deg riktig informasjon, så burde de erstatte fiskene dine. Det bør du igrunnen kreve.

Man bør vente MINST 4 uker før man har fisk i et karr med en ny filterpumpe i, for det tar såpass lang tid før de gode filterbakteriene kommer i gang. Du har nok fått nitritt i vannet, og det eneste som hjelper er å skifte 30-50% av vannet i flere dager fremover.


Tusen takk for masse fine tilbakemeldinger

Jeg hadde heldigvis noe temperert vann som jeg laget idag tidlig med tanke på å bytte litt av vannet, også tok jeg mer kaldt vann og varmet med varmekolbe til det nådde samme tempratur som vannet i akvariet.

Fikk ikke byttet så mye som 50 %, men ca 30-40%, og alle fiskene sluttet å "gispe", det ble masse fart og aktivitet igjen og de slutte å være i vannskorpa

Så da skal jeg gjøre dette daglig en god stund
Har allerede satt kaldt vann i kjele, som jeg skal bruke imorgen.
Velkommen i hobbyen.

Du vil nok ha noen tøffe uker fremover til nitritt nivået er nede i 0 igjen.

Når vannverdiene er i orden igjen så er det lurt og ha en ukentlig vannbytte på 1/3

Disse dråpetestene av merke JBL er viktig at du skaffer deg. Du får tak i dem i nettbutikken WEBZOO.NO

Testene:
Nitritt=NO2
Nitrat=NO3
Ammoniakk=NH4
PH
GH
KH

Inaktiv bruker
Trenger strengt talt ikke alt det testutstyret for å holde noen neontetra, guppier og bunnfisk da

De fleste har jo ok ph verdi i vannkranen og trenger ikke tilsette ekstra for disse rasene. Det vikigste er å holde ph verdien stabil så den ikke svinger.

Bytt 30% vann ganske ofte i begynnelsen, og gi dem så lite mat som mulig så det ikke blir for mye avfallstoffer i vannet, eventuelt slamsug opp matrester du ser på bunnen, og du merker jo også på fiskene om de begynner å gå opp etter luft. Jeg anbefaler å kjøpe den enkleste type slamsuger som består av en plastslange som man "pumper" på nederst for å pumpe opp avfall. Det er den enkleste etter mitt syn ( har prøvd flere) den er også billigst.

En nitritt test er selvsagt bra å ha, men man KAN også klare seg uten, bare man følger med på fiskene og vet litt hva man driver med.

Jeg bruker dem selv jeg har for det meste tetrar og bunnfisker. ph. nitritt og nitrat testen bruker jeg en gang i uka. resten har jeg kjøpt inn for og ha dem klare dersom det blit behov for og bruke dem. Det er bedre og være føre var.
Embla Ofelia
En nitritt test er selvsagt bra å ha, men man KAN også klare seg uten, bare man følger med på fiskene og vet litt hva man driver med.


Det er jo akkurat det hun IKKE er. Aka anbefaler vi tester. Å anbefale en som en ganske ny innen akvarium å droppe slike ting synes jeg er litt.. ja.
Hvis fiskene bare dør er det jo ikke noe gøy å fortsette hobbyen..
Men anyways, lykke til med fisken!
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap