Ny og helt grønn

Hei

Ny på dette med fiskehold.

Anskaffet meg (på impuls) en bolle, lys, plante og 2 kampfisk (hann og hunn, for ingen liker vel å leve alene må vite) da dyrebutikken hadde opphørssalg. Har som sagt aldri hatt fisk før og var rimelig stolt over min nyanskaffelse. Satt i mange timer hver dag og fulgte med på deres gjøren og laden.
Siden jeg er uvitende på fiskehold, fant jeg ut at jeg skulle søke på nett for å finne ut mest mulig om disse søte små.
Lykken slo sprekker med en gang. Hva for en dyreplager var vel jeg, som holdt 2 fisk i en liten bolle?! (15 liter)
Fikk mest lyst til å spyle hele greia ned i do.
Men lykken står den kjekke bi, og jeg fikk et jebo akvarium (72 l) av ei venninne!
Det fulgte med både grus, filter, varmekolbe og dekorting, samt 5 fisk.

Fiskene skulle vise seg å være 3 platy(2 hunner og en hann muligens), 1 gullfarget sak med en rekke sorte flekker langs siden(muligens messing/gullbarbe?) og en malle med masse "greiner" på hodet.
Jeg satte opp hele greia og tømte kampfiskene oppi. (litt overivrig nybegynnerfeil)
Hunnkampfisken stortrives virker det som, hun svømmer rundt sammen med platyene. Men hannfisken ligger oppå pumpa og kurer. Er litt bekymra for ham. Men han spiser, og fargen er fin og blå, og finnene hele.

Så kommer det en haug med teite spm:

Kan det være for mye strøm i vannet til kampfisken? Han bygde skumrede i bollen (jeg, mitt fe, trodde han var syk),men nå gjemmer han seg på toppen av pumpa.

Den messingbarben, det burde vel vært noen flere av den, siden det er en stimfisk?

Hvordan får jeg ut fiskeavføring uten å tømme hele greia?

Er det noen planter som er litt seigliva, som jeg kan ha i? (er bare en plante der nå, og det er alt for lite)

Er det for mye fisk i akvariet?

Da jeg satte det opp, var vannet "blakkt" på en måte, så ut som det var tømt melk oppi. Er det noe galt? Det var bare tomt for vann den timen det tok å hente det.

Jeg har bestilt med vanntestere for pH og andre greier(nitritt), og ammoniakk, men de har ikke kommet enda. Temperaturen er 25 grader, er det for mye/lite? Pompa er en eheim, det er det eneste jeg vet, den er kjøpt til i ettertid, siden den som fulgte med originalt var for liten. Og hva med lys, skal det stå på hele tiden?

Bollen, som var kampfiskenes hjem i starten, er nå tom. Er det noe jeg kan ha i den, annet enn planter? (bruke den som bakebolle kanskje?)

Pjuh, tror det var alt. Godt det fins et sted som dette, jeg har snoka rundt og lest meg til noe, men ikke alt. Så jeg kommer nok til å spørre igjen og igjen(og igjen!)

Takker på forhånd for svar
Inaktiv bruker
Velkommen til galskapen Jeg mener, denne hobbyen kan jo faktisk kalles det til tider.

Jeg synes du har vært heldig som har hatt to kampfisk i en liten bolle uten at de har drept hverandre!

Kampfisk liker ikke så godt strømninger i vannet, men jeg vil si at de allikevel virker ganske tøffe og tilpasningsdyktige etter mitt syn, så det kan nok gå bra. Det at han ligger oppå pumpa er nok fordi der er det vel litt roligere vann? Det kan jo være et tegn på at han ikke trives med strømningene. De skal kunne svømme litt uanstrengt bortover, så om de sliter når de svømmer i vannet så er det for sterk strøm. Kanskje overgangen ble litt for brå for ham?

Hvis du ikke har noe filter i den bollen bør du nok ikke ha noe som helst i den, da alt krever filter, selv planter og små ferskvannsreker.

Fiskeavføringen kan du ta ut med en såkalt slamsuger, det er en slange med en liten pumpegreie på som du pumper vann ut av akvariet med. Det er enkelt dersom det er en slik pumpedel på den, da kan man pumpe opp avføring og matrester fra bunnen. Har du mye planter så vil nok plantene like å bruke slik avføring som næring. Noen tar ikke ut avføringen i det hele tatt mens andre igjen slamsuger ganske ofte. Det er egentlig litt avhengig av om du har et godt nok filter og nok filterbakterier samt om du har et tykt lag med sand i bunnen, så dannes det gode bakterier nede i sanden også. Har du planter så kan de i teorien overleve uten noe spesiell plantegjødning, men det kommer jo an på hva slags planter du vil ha. Noen spiser næring fra vannet mens andre må ha næringen via røttene.

Jeg slamsuget mye før men nå har jeg sluttet med det, og fant ut at det egentlig er unødvendig, bare man har et godt nok innkjørt og velfungerende filter. Det brytes jo da ned av de gode bakteriene og vil da ufarliggjøres. Men, man bør aldri mate så mye at det ligger rester igjen i bunnen, samt mate kun en gang i døgnet og gjerne ha en dag i uka uten foring.

Desto oftere du mater og desto fler fisker du har i et akvarium; desto mer belaster du filteret slik at du risikerer å få skadelig nitritt og ammoniak i vannet. Noen fiskeraser er jo også verre enn andre til å forurense, så det betyr at de krever et mye bedre /større filter enn andre. Det er viktig å tenke på når man velger fisk.



Hei, anbefaler deg å lese artiklene som står på "akvarieskolen":

Akvarieskolen

Der vil du finne svar på veldig mye av det du lurer på som nybegynner
Inaktiv bruker
hva ... er det ei ingen som har vært innom for å kjefte her enda?
Plussmedlem
Solosuper
hva ... er det ei ingen som har vært innom for å kjefte her enda?

Hvorfor det da?
Hun har jo funnet Akvaforum og stiller spørsmål. Det er jo bra
Hun skjønte selv at bolle ikke var noe smart. Har t.o.m. bestilt seg vanntestere

Forresten:
Velkommen EvilWoman Du er vel ikke såå slem...
Takk for svar alle sammen.

Vel, jeg har ikke tatt(fått) klengenavnet EvilWoman for ingenting....kan være en heks. Er lettere bipolar, og har noen ustabile perioder, så enkelte ganger gjør/sier jeg ting uten å tenke på konsekvensene. Det hender det går fort i svingene.

Var i utgangspunktet litt skeptisk for å registrere meg og stille spm her, siden jeg har blitt advart om enkelte krasse svar. Men om man vil lære, må man spørre. Og spørre er jeg flink til. Liker en diskusjon med fart i også, så dette kan jo fort bli en morro opplevelse.

Nytt spm: jeg fikk tak i et nytt, nesten gratis kar i går(er inne i en manisk periode tror jeg), på hele 720 l. Det er bare karet med topp, ikke noe tilbehør, men det er tett og har bare vært tomt i 3 uker.
Er det for stort for en nybegynner? Og hva kommer til å skje med leieboeren min, kommer han til å få stua mi med innhold i hodet? Karet må da veie nærmere 1 tonn med "innventar"?

Igjen, takk for svar, og jeg kommer nok til å fortsette å spørre. Konstruktiv kritikk er ok, og mottas med takk.

Inaktiv bruker
Fra 15 liters bolle til 720 liter?

Det er ihvertfall stort nok nå!

Men, i et så stort karr bør du nok ha et veldig bra utvendig filter og sikkert et innvendig også, avhengig av hva du har tenkt å ha i karret. . . .

EvilWoman
Er det for stort for en nybegynner?
Nei.

EvilWoman
Og hva kommer til å skje med leieboeren min, kommer han til å få stua mi med innhold i hodet? Karet må da veie nærmere 1 tonn med "innventar"?
Neppe, men du bør sjekke noen tekniske ting.

Finn ut hvilken vei bjelkelaget går i gulvet og sett akvariet på tvers av dette. Sett gjerne akvarier mot en yttervegg, eller i tilknytning til en bærevegg. Høres dette helt gresk ut for deg så spør noen som kan noe om dette. Hvis du ikke gjør dette "rett" kan du risikere å få ned bøyning på gulvet.
Woi galskapen lenge leve ;D

He he, sjekk bjelkene i gulvet slik at du setter akvariet der det er bæring for det.
Nå burde du lese og kose deg masse før du begynner leke deg i 720l.
Feks:
Hva slags bunnsubstrat har du tenkt og bruke?
Hvilke fisk ønsker du deg?
Hva slags bunnsubstrat trenger fiskene du ønsker deg?
Hvilke verdier trenger fiskene dine?
Hvilke verdier får du naturlig i akvariet?
Hvordan vil du at karret skal se ut, mye planter, mye stein, eller røtter.
Hva liker fiskene du ønsker deg?
Hvor stort filter burde du skaffe deg?

Og mye mer. Det er mye man trenger tenke på før man starter opp. Så les og kos deg som sagt.
Dette er en utrolig spennende og givende hobby, så velkommen i klubben
Sitter å kikker på andres akvarium. Det er utrolig mye fint å se!
Er som sagt helt grønn på dette med fisk, så jeg aner ikke hva jeg skal ha oppi. Blir kanskje noe tynt med de 7 fiskene jeg har?

Liker grønne planter og lys bunn, samt røtter og steiner. Bryr fiskene seg mye om hvordan bunnen/innredningen er, om man kjøper de vanligste og "letteste" fisketypene? Kan man ha noe sandbunn og noe stein/grus?

Og hva med filter/pumper? Skal jeg ha en, to eller flere? Skal de være utvendige eller innvendige, og hvor store skal de være? Må jeg ha luftpumpe?

Ja, her har dere sannelig en usikker nybegynner dere kan forme helt selv!

Plassen jeg har tenkt å ha det på(stua), har bjelkelag som blir gående på tvers av der karet skal stå. Og rett under er det en delevegg i kjellerleiligheten(sånn flaks!). Det er ikke direkte sollys og varmepumpa i stua blåser ikke luft rett på. Må da vel være perfekt?

Kan jeg bruke vanlige lysrør til et sånt kar, eller må det være spesialbestilte?

Sammensettinger av bunn/planter og fisk mottas med takk!
Jeg har allerede notert en del ting, og leser "lekser" på senga om kvelden.
I et kar i en slik størelse finnes det etter mitt syn kun ett fornuftig valg når det gjelder filter Fluval FX5

Avhengig av hva en har av fisk kan det suppleres med pumper for sirkulasjon


Du skriver "Det er bare karet med topp", vil dette si en lystopp med lysrør eller bare dekkglass?
Hei

Det siste akvariet jeg og mann min fikk i hus er på 270l Trodde det var 240 for det var det dem på butikken sa det var.
Det sto i utstillingen så det var ikke noe annet en prisen som sto der.
Med her om dagen så målte jeg det siden har vurdert og flytte det til et annet rom og da viser seg at det var 30 l større

I det akvariet har vi 1 pumpe av merke AM-Topp 3336
Denne pumpa rekker til 300-350l

Så jeg ville ha gått for en utvendig pumpe som er til 1000l siden akvariet er på 720l.

Ta en titt på mine akvarier og se om det er noe der som faller i smak.
Vær bare obs på at det er egentlig litt for masse fisker i 270l etter di flestes mening.

Jeg som ser fisken hver dag og ser hvordan dem ter seg syns ikke det er massse siden dem holder seg i forskjellige vannlag. (Bunn-Midt-Topp)

Di fleste av ancistrusene mine er bare barn enda. 1-3cm
Hei,

raskeste utvikling av ltersyke jeg har sett! Velkommen!

Bruk god tid på planlegging. Murphys lov sier: There´s never time to do it riight, but there´s always time to do it over.

Kikk på medlemsakvariene, du finner dem under rubrikken Akvarium øverst på siden, og du kan søke på størrelse. Kikk på de som er merket med fotoapparat og du kan få gode ideer til hvordan du vil, eventuelt ikke vil, ha ditt eget. For de fleste, om ikke alle, akvariene her finner du også beksrevet hva eierne har av planter, fisk og i mange tilfelle også type filter etc.

I fiskebasen finner du info om fiskene og hva de krever. Les også om innkjøring av akvarier før du setter inn fisk, det sparer deg for mange bekymringer og mye jobb.

Filter bør gjerne ha en kapasiet for vanngjennomstrømming pr time som er den dobbelte av akvarievolumet, men enda viktigere er det at selve filterets rominnhold er stort, slik at det er god plass til filtermedie og derved også de bakteriene du er avhengig av for å rense vannet for ammonium/ammoniakk og nitritt, som er giftig for fisk. For ditt kar er det definitivt et utvendig filter som må til. Let gjerne på nettbutikkene og se etter dem med stor kapasitet. Når det gjelder merker, er det like mange meninger som antall merker. Min normale oppfatning er at jeg vil ha kvalitet, men jeg trenger ikke nødvendigvis noe som vil vare lenger enn jeg selv gjør, eventuelt lenger enn interessen for akvarier rekker. God nok er ofte nettopp det.

De som får mest "kjeft", er de som ber om råd, og deretter leter etter grunner for ikke å følge dem, og deretter ber om nye råd som passer med deres egen oppfatning.

Lykke til med en flott hobby.
EvilWoman
Sitter å kikker på andres akvarium. Det er utrolig mye fint å se! Er som sagt helt grønn på dette med fisk, så jeg aner ikke hva jeg skal ha oppi. Blir kanskje noe tynt med de 7 fiskene jeg har? [I]Hvor store fisk er det snakk om?[/I] Liker grønne planter og lys bunn, samt røtter og steiner. Bryr fiskene seg mye om hvordan bunnen/innredningen er, om man kjøper de vanligste og "letteste" fisketypene? Kan man ha noe sandbunn og noe stein/grus? [I]Hva anser du som vanlige og lette typer? Du kan gjøre nesten hva du vil ang innredning, men er du oppvokst i bøkeskog vil du kanskje synes granskog er utrolig mørkt og dystert.[/I] [I]Prøv derfor og gjøre det mest mulig slik fiskene trives med[/I] Og hva med filter/pumper? Skal jeg ha en, to eller flere? Skal de være utvendige eller innvendige, og hvor store skal de være? Må jeg ha luftpumpe? [I]Som nevnt før, utvendig er best til den størrelsen karr du har. Her er det utrolig mye og velge i og man burde gå for et merke man stoler på evnt vet noe om. Hør med andre som har den typen pumpe, om det er noe de vil anbefale for deg. Feks se på pumpene i butikk, hvordan er de oppbygd?, Mona O kjøpte pumper som hun fant ut hadde noe som kalles "flaskehals", altså at det lett blir tett og må renses ofte. Kjekt og unngå slikt. Hvordan er det å få tak i deler er jo en annen sak. Så lenge pumpa står med utblåset rettet slik at det blir vannbevegelse i overflata og god oksygenutveksling i vannet, så trenger man ikke luftpumpe.[/I] Ja, her har dere sannelig en usikker nybegynner dere kan forme helt selv! [I]Det jeg oppdaget, er at akvariet ble mye mer harmonisk når jeg samlet fisker fra samme område, feks sør amerika og bygde opp akvariet etter hvordan det er der. Også at jeg valgte fisker til de forskjellige vannlagene, bunn, midt og topp. Slik at det ikke ble "fullt" på bunnen feks. Det er også greit og holde seg til 1 type stimfisk til de forskjellige lagene.[/I] Plassen jeg har tenkt å ha det på(stua), har bjelkelag som blir gående på tvers av der karet skal stå. Og rett under er det en delevegg i kjellerleiligheten(sånn flaks!). Det er ikke direkte sollys og varmepumpa i stua blåser ikke luft rett på. Må da vel være perfekt? [I]Det høres iallefal perfekt ut. :)[/I] Kan jeg bruke vanlige lysrør til et sånt kar, eller må det være spesialbestilte? [I]Skal du ha mye planter er det greit og ha et lysrør som gir det lysspekteret som planter trenger. Hvis ikke kan du egentlig i teorien bare bruke et "vanlig" som man feks bruker på kjøkkenet. Selv liker jeg daylight da jeg føler at det gir et "naturlig" lys.[/I] Sammensettinger av bunn/planter og fisk mottas med takk! [I]Det jeg oppdaget var at asia har mye planter og fisker som er både aktive og fargerike, men de har også det "mørke" spekteret, med rolige kjedelige fisk og lite planter. Sør amerika er mere rolige fisk og vannet er som oftest surt og mørkt, lite eller ingen planter. Afrika, Australia og Europa kan jeg ikke si noe om.[/I] Jeg har allerede notert en del ting, og leser "lekser" på senga om kvelden.
Tusen takk for svar alle sammen! Det er kjempetrivelig å være her inne, når man får så mange bra svar. Råd og tips er gull verdt.

Det er en lystopp på karet. Iallefall ser det slik ut på bildene. Har ikke sett det "live" enda. Det er en svart, "bulkete" sak som ligger på toppen av karet iallefall. Regner med at det skal lys inni den.

De fiskene jeg har er vel max 8 cm. Den største er den malla. Den er rundt 10-12 ca. Liker fargerike fisker, og gjerne stimer.

Et lite spm om filter(igjen): et sånt utvendig filter, er det stor sjanse for at det kan lekke? Kanskje smart å ha det i et plastkopp under karet? Så det ikke regner tropevann i stua til leieboer'n...

Det ble fart i kampfiskhannen da jeg slo av lyset i karet. Kan det være at han ikke liker lyset? At det er derfor han er så "laidback"?

Gleder meg vilt til lørdag, for da skal jeg på kar-henting(som ikke har den minste til med å hente mannfolk å gjøre!)
Inaktiv bruker
Merkelig med den kamfisken din. Min er helt omvendt; den hviler når det er mørkt og da ligger den nesten bare og sover.. Mens lyset får den igang
Inaktiv bruker
Utvendige filtre lekker ikke hvis de er nye og gummipakninger og alt er intakt, men, kanskje det har noe å si hvilket merke man kjøper også. Selvsagt er det større sjanse for lekkasje på en utvendig. Hvis slangene ikke sitter skikkelig bra eller om inn elller utsugsdelene skulle løsne ( de festes jo med sugepropper) og falle ned så vil jo i teorien alt vannet kunne pumpes ut på gulvet. Jada, jeg har sett slike scener for meg Jeg bekymrer meg veldig når det gjelder denne hobbyen. Men, det gjør nok de fleste. Men, det er egentlig ikke noe problem. Jeg vil dog si at det kan være greit å få litt hjelp til å få pumpa igang når man er helt grønn og aldri har sett en filterpumpe før. På Eheims pumper er det temmelig enkelt. På noen andre typer kan det være sånn at man skal pumpe luft inn med en liten spak. Den bør du nok styre unna altså. De funker dårlig etter min erfaring. Jeg fikk store blemmer på fingrene og det endte med at jeg leverte hele pumpa tilbake til butikken og krevde å få den byttet i en Eheimpumpe.

Helst bør du få en demonstrasjon i butikken før du kjøper pumpa. Og tenk lenge igjennom det og se på pumper før du bestemmer deg. Ikke kjøp noe usett eller uprøvd når du er nybegynner, så sant du ikke har noen til å hjelpe deg.
Embla Ofelia
Utvendige filtre lekker ikke hvis de er nye og gummipakninger og alt er intakt, men, kanskje det har noe å si hvilket merke man kjøper også. Selvsagt er det større sjanse for lekkasje på en utvendig. Hvis slangene ikke sitter skikkelig bra eller om inn elller utsugsdelene skulle løsne ( de festes jo med sugepropper) og falle ned så vil jo i teorien alt vannet kunne pumpes ut på gulvet. Jada, jeg har sett slike scener for meg :-) Jeg bekymrer meg veldig når det gjelder denne hobbyen. Men, det gjør nok de fleste. Men, det er egentlig ikke noe problem. Jeg vil dog si at det kan være greit å få litt hjelp til å få pumpa igang når man er helt grønn og aldri har sett en filterpumpe før. På Eheims pumper er det temmelig enkelt. På noen andre typer kan det være sånn at man skal pumpe luft inn med en liten spak. Den bør du nok styre unna altså. De funker dårlig etter min erfaring. Jeg fikk store blemmer på fingrene og det endte med at jeg leverte hele pumpa tilbake til butikken og krevde å få den byttet i en Eheimpumpe. Helst bør du få en demonstrasjon i butikken før du kjøper pumpa. Og tenk lenge igjennom det og se på pumper før du bestemmer deg. Ikke kjøp noe usett eller uprøvd når du er nybegynner, så sant du ikke har noen til å hjelpe deg.



Det hjelper som regel å lese bruksannvisningen.....
"Et lite spm om filter(igjen): et sånt utvendig filter, er det stor sjanse for at det kan lekke? Kanskje smart å ha det i et plastkopp under karet? Så det ikke regner tropevann i stua til leieboer'n...2

Jeg hadde samme oppfatning som deg da jeg startet i februar 2009, men ble møtt med at det var bare tøys. Jeg har allikevel filtertønna oppe i en plastdunk på ca 30 liter for sikkerhets skyld. (Det er filter som passer til et akvarium på 530 liter.) Det er vanskelig å unngå alt vannsøl når man skal ta av slangene for å rengjøre filteret, i alle fall er det slik for meg.

Ellers synes jeg det er en god ide å sjekke slangetilkoblingene fra tid til annen. Jeg monterte et utblåsningssystem for filteret fra Eheim på det store karet for et par måneder siden. Jeg burde ha etterstrammet skrutilkoblingen, for sist tirsdag oppdaget jeg at det i løpet av natten hadde rent ut ca 5o liter vann fra slangetilkoblingen! Nå har jeg fått skaden taksert og i morgen kjøper jeg fliser etc. for å bytte tregulvet med fliser, eller granitt. (Karene står i kjellerstua og det er betong under tregulvet.)

Inaktiv bruker
Digi
Det hjelper som regel å lese bruksannvisningen.....


Spesielt dersom det foreligger en bruksanvisning ja Det gjorde det ikke på noen av de pumpene jeg har kjøpt hittils, og de er kjøpt i en dyrebutikk i Tønsberg.

Bruksanvisninger er ikke alltid tilstede selv om de liksom skal være det, og av og til er de bare på tysk, og jeg er ekstremt dårlig i tysk

Men, den ene pumpa jeg fikk byttet, ikke engang innehaveren av akvariebutikken greide å få igang den, og han hadde drevet med akvarier og pumper i 30 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap