Lurer på noe ang innkjøring

Jeg har nå ett innkjørt akvarium på 70l og handlet idag ett på 450l,nytt.Kan jeg på noen måte få innkjøringen til å gå fortere ved å feks bruke filteret i det "gamle" over i det nye og sette nye filteret i det gamle?Noen som skjønte den?

Eller må jeg bare smøre meg med 5 uker tålmodighet?

og,nitrittester osv,hvor kjøper man det billig?
Setter du begge filtrene sammen i det nye akvariet, går innkjøringen av det nye filteret fortere.
Hvor lenge/hvordan ser jeg at akvariumet er klart?
Janne Mathisen
Jeg har nå ett innkjørt akvarium på 70l og handlet idag ett på 450l,nytt.Kan jeg på noen måte få innkjøringen til å gå fortere ved å feks bruke filteret i det "gamle" over i det nye og sette nye filteret i det gamle?Noen som skjønte den? Eller må jeg bare smøre meg med 5 uker tålmodighet? og,nitrittester osv,hvor kjøper man det billig?


Litt knotete oplegg, tror det blir litt voldsomt i 75 literen med filteret til en 450 liter. Og ikke vil det være effektivt for å få igang det nye filteret.
Regner med det er ett utvendig filter til 450 literen?
Da ville jeg gjort følgende:
Tapp ut en bøtte vann fra gamlekaret (gjerne slamsug så det blir fint og møkkete)
Rengjør gamle filteret i dette vannet.
Så setter du slangene til ny filteret på plass i bøtta og starter det filteret der, når pumpa har fått jobbe med det noen timer har du vel ny karet klart.
Tøm innholdet frabøtta i ny karet og få igang pumpa.
På den måten får du en fin start bakteriekultur.

(Ok knotete forklart, men fungerende måte :P)
tusen takk for svar!

Jeg har kjøpt juwel rio 400 (450l) og det er,såvidt jeg har forstått, en innebygd pumpe der?

Jeg har også innebygd pumpe i juwel record 700(?) 70l.

70l er bare 6 uker gammel forresten,og jeg har byttet ca 25% vann der en gang.Da tok jeg,fordi jeg ikke vet bedre,å renska pumpa i springen :O Det er vel helt feil det?Gjorde det igår,vil fisken min dø nå da?
Renser du pumpa for ofte og i springen dreper du bakterie kulturen i pumpa. En pumpe skal IKKE gjøres ren før vanngjennomstrømmingen er tydelig redusert. Nå har du "skylt vekk" bakteriene som skal hjelpe til og bryte ned avfallsstoffer i akvariet akkurat når de har fått etablert seg. Fremover nå ville jeg holdt øye med nitrit verdien i karet så ikke fiskene blir forgiftet og dør. Gjør nitrit testen (dråpetest, strips er ubrukelig) så må du i gang med daglige vannbytter for og holde verdien nede til bakteriene igjen er etablert i filteret
Test vannet daglig og se etter om det dukker opp: Ammoniakk eller Nitritt.
Dette er farlige stoffer for fiskene.
Så da så fort du ser tegn til at det gir utslag på dråpe testen så må det skiftes masse ca 50% vann daglig til disse verdiene er i 0 igjen.
Det hele avhenger vel også litt av hvor mye fisk du skal ha i det nye karet.

Dersom du ikke skal ha mange flere fisk i det nye i forhold til det gamle tror jeg ikke du vil få noe særlig problemer med nitrit i det hele tatt. Jeg ville vært mer skeptisk til å ha fiskene rett oppi 100% vannledningvann, sånn uten videre. Til og med om du bruker saker som Aqua Safe eller lignende.

Gitt at du skal ha sammen mengde fisk til å begynne med ville jeg gitt det nye karet en uke. Filteret kommer ikke til å være innkjørt, men fiskene foruerenser ikke så mye at du vil få problemer. Skift 25% vann en gang i uka.

For 30 år siden var dette aldri et tema. Men da hadde vi andre mål å gå etter m.t.p. liter pr. fisk også..... Og så var nok dagens mer ømfintelige fisker ikke aktuelle, heller.... Så da så....
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap