Hjelp! har noen "hår" på glasset inni akvariet

Jeg vet ikke hvordan bga ser ut men kan de være det
Du har antakelig skjeggalger eller penselalger.....

Du kan lese om det f.eks her:
Det er veldig korte hår som er på glasset og forsvinner med en algeskrape men kommer tilbake noen dager etterpå.
er disse såkalte hårene hvit? og knape 2mm lange?
Nei de er mindre, lyse grønne
ok. jeg tenkte på at det kunne kanskje ha vært bitte små marker som gjerne dukkeropp om enn har vært litt uhelgig med matingen, og rett og slett gitt for mye mat. har Hatt dem selv en del ganger i dei mindre karrene mine. Jeg såg ikke at det var liv i dem før jeg brukte forstørrelseglass. dette med alger kar jeg ikke noe serlig peiling på så sorry at jeg ikke kan hjelpe deg med det.
Ser ut som vanlige, grønne alger. Det er ingenting unormalt og ikke noe å rope hjelp for

Alger er normalt i et akvarium, og de finnes i mange, mange varianter. Korte hår, lange hår, midt i mellom hår.

Alger på glasset fjernes med enten algeskrape (fås kjøpt på dyrebutikken) eller med en dott vanlig hvit filtervatt som man gnir på innsiden av glasset. Det skrubber lett bort algene.
Du fikk en link ovenfor til en artikkel om alger. Les den, så ser du bilder av et lite utvalg av algene som finnes i akvarium. Men det er fler

Å ha alger i mer eller mindre grad er som sagt vanlig i akvarier, og noe man like gjerne kan godta med det samme at finnes Fjerning av dem er noe man f.eks. ofte legger til det ukentlige vannbyttet når man steller akvariet.

Blir algene plagsomt mange, så bør du se over visse ting for å se om det kanskje kan være noe du bør forandre på. Overdreven fôring og altfor mange timer lys på pr dag er ting som øker algeveksten. Lyset skal være på mellom 10 og maks 12 timer pr dag. Syns du algeveksten er plagsom, så senk antall timer lys og ta et ekstra vannbytte pr uke (f.eks. en fjerdedel eller en tredjedel av vannet).

takk skal begynne med det
Jeg syns faktisk dette kan se ut som trådalger. De starter som oftest på interiør i akvariet, men min lange og slitsomme erfaring med trådalger er at de også setter seg på glasset i noen tilfeller, og det du viser bilde av ligner veldig på startfasen på det... Har opplevd å ha trådene slengende fra frontruta -10-15 cm lange ettrhvert når angrepet er hardt og det ikke fjernes før etter en uke eller to..
bruker en magnet på glasset med en gang jeg ser tegn til algene
Hocki125
bruker en magnet på glasset med en gang jeg ser tegn til algene


Algemagneter er ikke særlig gode, syns jeg. De kan i tillegg ripe opp glasset veldig kraftig hvis man er uheldig.
den jeg har har en veldig kraftig magnet og flyter slik at den ikke kommer nær grusen
Javel, hvis du syns den gjør jobben, så bruker du den. Jeg syns ikke det, men det er vel smak og behag hva man syns funker best

Alger er uansett normalt - overalt i naturen der det er vann finnes det algesporer, og dersom forholdene er slik at alger trives, kan de ta helt overhånd... som her f.eks.. Algesporer finnes i drikkevannet vårt som kommer ut av vannkranene, og til og med i luften rundt oss.
Litt alger må man derfor leve med, men det er når akvariets balanse kommer skjevt ut og ting går feil at algene blusser opp og blir mange.
Lisbeth nevner ovenfor at hun syns det ser ut som trådalger. Hvis det er det, så er de ganske leie å bli kvitt. Har du sett noe slikt på planter og gjenstander i akvariet? Lange lysgrønne "hår" som vifter i sirkulasjonen?
jepp spesielt rundt pumpa, grønne men bare ett par millimeter lange
Hocki125
jepp spesielt rundt pumpa, grønne men bare ett par millimeter lange


Da høres det mere ut som penselalger
Finnes det fler/mer effektive måter og bli kvitt disse på
De er over allt!
Hocki125
Finnes det fler/mer effektive måter og bli kvitt disse på :) De er over allt!


Jeg skriver et svar på det i innlegg 9, siste avsnittet der Årsaker og tiltak er nevnt der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap