Kampfisk og kirsebærreker?

Er kampfisken glad i reker?? -Tenker på fullvoksne. Kan vel fungere om jeg lager godt med gjemmeplasser, men lurer vel uansett på om dere har noen erfaringer...
Det går svært dårlig å ha disse sammen...
Inaktiv bruker
Noen kampfisker er klumsete og ikke så raske, mens andre er dyktige jegere. Har du godt med vegitasjon kan det gå bra. Kirsebærreker formerer seg fort, så du vil vel alltid ha noen i karet selv om det er en kampfisk der.
Jeg tror kampfisken i de fleste tilfeller vil gjøre sitt ytterste for å redusere reke-bestanden. Det er veldig variabelt hvor mange de greier å ta, rekene er jo kjappe, og en kampfisk er ikke av de raskeste, men de er "snikjegere".

Hvor stort er akvariet du evt skal ha disse sammen i?

"Å lage" mange gjemmeplasser er ikke så effektivt, hvis du tenker på å putte diverse pynteting og sånn i akvariet. For rekene ut og lete etter mat, noe de gjør hele tiden. Med en morder løs og spinkel innredning ellers i karet blir de kanskje bare sittende i skjul hele dagen og mistrives/sulter.

Det beste er å starte med masse, masse planter. La dem gro skikkelig til så det nesten fyller akvariet. Du skal ikke kunne se bakglasset engang for bare planter. De må vokse helt til overflaten enkelte steder også.
Først settes rekene inn, så de får vokse seg til først, samme med plantene. Også kan kampfisken til slutt introduseres.
Da kunne jeg nok tatt sjansen på å ha kampfisk sammen med reker, hvis rekene hadde en skikkelig urskog med planter å vandre rundt i. DET gir skikkelige gjemmsteder

NB! En reserveplan, dvs plan B, må du ha i bakhånd, for hvor kampfisken skal bo om han hogger innpå reker helt vilt og må tas ut.

Det er et lite 30 liters kar. Spennende med reker som jeg har nå, men de blir liksom ikke noe særlig blikkfang, da akvariet står i stua.
Tenkte på rik vegetasjon ja. Ikke noe fan av kunstige ting i akvariet. Får se hva jeg får til. Har lyst til å prøve en crown tail (?) sammen med de etterhvert.
takk for alle innspill uansett!
Jeg hadde en enormt stor koloni av kirsebærreker i min tidligere 250L. Etter at jeg begynte å sette inn labyrintfisk fant jeg halve rekeskrotter både her og der. Det tok ikke lang tid før labyrintene utryddet hele rekebestanden

Men jeg har et kar med en kampfisk som jeg har tenkt å prøve reker i igjen. Han har et enormt langt slør, klarer ikke fange noe særlig av det levendeforet jeg har gitt, feks ferskvannstanglopper, de ser ut som og beveger seg som reker.

Så det kommer veldig an på, tror jeg, om kampfisken er veldig kjapp og bevegelig eller ikke.
Plussmedlem
Dette har nok en sammenheng med hvor store slør kampfisken også har.
Har selv en kampfisk, litt i gata med crowntail (selv om jeg tviler sterkt på at den er utstillingsverdig), og den er rett og slett treg. Har sett nyfødt guppyyngel stikke av fra den.
Men som Mona sier er de snikjegere, så det som blir skjulesteder for reker og yngel, blir også perfekte muligheter for bakholdsangrep fra kampfiskens side.
I et stort og godt beplantet akvarium der kampfisken er den eneste jegeren, vil jeg nok tro at det kan være mulig å holde en rekebestand.
Men du synes ikke at et 30 liters kar er litt lite?
det går bare ikke den tar reker med hud og hår, bit for bit .-

så nei ville ikke satset på det,mht på prisen på rekene så glem det.

derimot kloreker gjør susen.- men ikke velg de største typene, men de artene med små klør, de tar ikke annet en døde fisk..
større reker med større klør spiser og fanger alt de kommer over, inklusive mindre reker, fisk,og snegler,.
Inaktiv bruker
Kampfisken min tok et par reker helt i begynnelsen men har siden ikke enset dem engang. Jeg har ca 20 reker nå og jeg ser den svømmer forbi dem og ser på dem uten å bry seg om dem. Og noen av dem er temmelig bittesmå og kunne lett fått plass i munnen hans 43 liters akvarium og en del mose, planter og gjemmesteder, men rekene flyr jo gjerne litt rundt overalt, ihvertfall de blå rekene mine liker å svømme rundt omkring. De voksne rekene på 3.5 cm er jo alt for store til å engang kunne drepes mener jeg, de er også såpass spretne at det skal mye til for at de skal bli tatt!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap