Snegle i akvarium

i alle dager,jeg har INGENTING i karet mitt,annet enn sand og vann.Men der,står det en liten snegledritt mitt i glaningaHva gjør jeg?
Janne Mathisen
i alle dager,jeg har INGENTING i karet mitt,annet enn sand og vann.Men der,står det en liten snegledritt MIDT i glaninga:(Hva gjør jeg?
Knus den mot glasset hvis du ikke vil ha den der. Jeg (og mange andre akvarister) ser på snegler som nyttedyr, noe som hører til i et vannmiljø
Lisbeth
Knus den mot glasset hvis du ikke vil ha den der. Jeg (og mange andre akvarister) ser på snegler som nyttedyr, noe som hører til i et vannmiljø ;)



Hei Lisbeth
Jo da snegler er for en del akvarister nyttedyr, men når de formerer seg værre enn kaniner og tar over det meste, samtidig som de legger blanke ekle klaser med egg.... ja da er de for meg en pest og en plage. Rett og slett motbydelig. Mange med større kar kjøper opptil flere botiaer for å holde bestanden nede. Jeg for min del som ikke har så store kar (oppdrettskar), 120Litere i reolen, har min sneglebestand nede (les borte) med mine yngler av Kongo Dvergmunnruger. To yngler rydder en 120L for snegler i løpet av et døgn. Bør da ikke mate med annet for dette døgnet. Kjøper jeg planter som det følger snegler med, er de borte dagen etterpå takket være kongoene
De formerer seg ikke på den måten, og tar ikke over slik, om akvariet er i balanse.

Det skjer bare om det er overskudd av næringsstoffer i akvariet, for mye matrester, osv.
Plussmedlem
hea
De formerer seg ikke på den måten, og tar ikke over slik, om akvariet er i balanse. Det skjer bare om det er overskudd av næringsstoffer i akvariet, for mye matrester, osv.


Hea har et poeng her. Sneglene vil ikke formere seg ukontrollert med mindre det er god nok tilgang på føde.
Har noen skivesnegler i karet mitt, men det er ikke mange.
I et kar der de møter konkurranse om maten fra andre dyr og hvor tilgangen på mat ikke er tilsynelatende endeløs, vil de enkelt kunne holdes i sjakk.
Viktor
[QUOTE=hea]De formerer seg ikke på den måten, og tar ikke over slik, om akvariet er i balanse. Det skjer bare om det er overskudd av næringsstoffer i akvariet, for mye matrester, osv.


Hea har et poeng her. Sneglene vil ikke formere seg ukontrollert med mindre det er god nok tilgang på føde.
Har noen skivesnegler i karet mitt, men det er ikke mange.
I et kar der de møter konkurranse om maten fra andre dyr og hvor tilgangen på mat ikke er tilsynelatende endeløs, vil de enkelt kunne holdes i sjakk.


Da fikk jeg er greit svar på det Viktor. Har stort sett artskar, og cory er ikke akkurat noen sneglespiser ; -= )
Men visste faktisk ikke at apistoer spiser snegler, men fant ut det når jeg sist var borte noen dager. Kun skallet av noen sandsnegler lå igjen til skrekk og advarsel hehe.
Plussmedlem
Apistoer som eter snegler? Det viste jeg ikke. Hadde en stund cacatuoides, men la ikke merke til at de åt snegler.
Viktor
Apistoer som eter snegler? Det viste jeg ikke. Hadde en stund cacatuoides, men la ikke merke til at de åt snegler.



Er akkurat den typen jeg snakker om Viktor. Har tre hanner og ei hue igjen av avkommene jeg fikk fra trioen jeg hadde. Sandsneglene har hele tiden fått være i fred i det karet. Men noen dager på det blide sørland og ingen matfar hjemme så tok de for seg. Det er ingen andre enn de fire der så kan desverre ikke legge skylden på andre.

På lørdag var jeg å kjøpte 4 stk F1 av disse og nevnte for Tom K i Larvik at di hjemme hadde tatt snegler. Han sa at de kan gjøre det om de kommer til å få spist dem, få dem ut av sneglehusene deres. Jeg har ikke blandet fiskene. oppdrettet og F1 da han ikke anbefalte det, så her har de hvert sitt kar, heldiggrisene.... ;
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap