Skalar legger egg

her i går efta så jeg at den ene skalaren har lakt egg og legger egg til min store forundring.

da spørrs det da hva som sjer

det er ingen nadre fisker spm får lov til og komme bortil eggen utenom hu som har lakt eggene og den andre skalaren som følger med hele tiden. den tredje skalaren får nesten ikke røre seg på andre siden av karret eller.

noen som vet noe om hvordan prassesen og hvor lang tide det tar får det blir noe av eggene og om det skjer noe i det heletatt?


det er den svarte spraglette som har lakt egga og den lyse er den eneste som får lov og komme bort til egga av di andre fiskene karret
Før du begynner å tenke på scalare-oppdrett, bør en del ting være på plass... Det kreves litt, både av tid, utstyr og ikke minst plass (plass til et akvarie til).
Hva om du leser denne artikkelen om scalareoppdrett, og så stiller spørsmål etterpå...?
jeg har aldri tenkt på og starte noe oppdrett og det var heller ikke det jeg spurte om.
er det noen som har et forslag på hvordan jeg skal få eggene ifra veggen på pumpa? hadd dem enda vært på et bla så kunne jeg ha flyttet hele bladet
Plussmedlem
Litt avhengig av temperatur så klekkes eggene etter ca. 4 dager, så tilbringer yngelen de neste ca. 4 dagene med å sitte klistret til bladet/overflaten de ble lagt på. Deretter blir de frittsvømmende. Hvis man skal få de til å vokse, må man nå fóre de. Og siden yngelen er så små og lite utviklet, vil de ikke ta flakfór eller annen "død" mat. Aller best er nyklekt artemia.

Eggene lar seg nok vanskelig flytte fra pumpa til et blad. Scalarene kan godt finne på å flytte yngelen selv når de har klekt, men eggene blir liggende der de ble lagt.

Tror dessuten ikke Mona mente at du skulle lese artikkelen om oppdrett som i at du skal drette hundrevis av scalarer for å skulle selge de, slik man kan få inntrykk av at du forstod det som.
Artikkelen omhandler hvordan scalarene legger egg, passer yngelen sin, og hvordan man som akvarist kan få de til å vokse opp, hvis det er det man ønsker.
Dette er også oppdrett.
Les den, for den er knakende god med masse informasjon.
jeg har lest jeg har et akvarie på 200 liter stående som jeg skal gjøre is tand også. jeg leste noe med at det kunne være en fordel og flytte dem pga at dem ikke skal bli spist av andre. når lønner det seg pg gjøre?

hadde vært atrig da og sett om noen ville vokse av den gjengen
Scalarene vil passe eggene sine, så ingen andre tar de, derfor jager de bort alt annet av fisk i nærheten, eller som de oppfatter som truende. De vil også hele tiden drive å "vifte" over dem. Slik er så godt som alle ciklider ift egg og yngelpleie.
Etter noen dager nå, avhengig av temp i vannet, vil eggene begynne å klekke. Mulig scalarene flytter de etterhvert når de er wiglers.

Sånn generelt kunne du bare tatt vekk bladet, hvis de hadde lagt egg på et, men på pumpen eller veggen, blir litt værre. Ville valgt å la de være, de kommer nok ikke til å ha de serlig lenge i karet. Hos meg skjedde det en gang at de ble litt for stressa at de spiste wiglersen.... det bør tilrettelegges om man ønsker å drive oppdrett på de. Noen ganger tok jeg ut et sverdblad med egg, de klekte i en balje jeg hadde stående på lunkent flisgulv på badet, så fôret jeg de opp med artemia og yngelfôr og siden flyttet de over i et eget scalareyngel akvarie på 200 liter

ingen av eggene er spsit av andre enda. nå er det tredje dagen dem er der og foreldrene passer utrolig godt på. dem driver og rengjør et plad på ei plante mens den andre passer på så bytter dem.

aller felrste av eggene har blitt hvite. er det vanlig eller er dem døde da? synes jeg husker at jeg leste om at hvite egg er døde men husker ikke om det stemmer og hvor jeg leste det.

di hvite eggene har blitt stårre en di som blanke / gjennomsiktige

noen som vil svare og kan svare meg på dette?

takker på forhånd


Inaktiv bruker
Hvite egg er mugnet og vil ikke klekke.

Du bør helst fjerne de hvite eggene før det spres seg til nesten alle, som har skjedd hos deg. Mugg på egg spres seg veldig fort!

Hvite egg kan fjernes med en pipette, nål, osv osv.

jepp. di aller felste eggende er helt hvite / mugne. det er vel 9 10 rgg som ikke er hvite.
Inaktiv bruker
Da kan du jo prøve å fjerne alle de hvite. Hvis du har flaks vil de gjenværende overleve..
tenkte på det men lit av en jobb det heheh. ettersom jeg har fårstått så legger hu sikkert felre egg da hu først har begynt og legge egg.
Plussmedlem
Ikke med en gang. Hun legger de eggene hun bærer på i en omgang, så går det ca. 14 dager til neste gang hun legger nye.
Hvite egg trenger ikke nødvendigvis være angrepet av sopp/mugg.
Det kan være så enkelt at de er ubefruktet. (døde)
Da er det enten to hunner som har lekt (det skjer ofte) eller så er hannen for ung/uerfaren.

det var nokk mugg for det kom lodden greier. dem har blitt borte i løpet av noen timer så det er nokk noen som har tatt seg et måltid
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap