Biotopakvarium

Må fiskene være fra nøyaktig samme sted, eller kan man kalle det en "Sør-Amerika biotop"?

Må planetene og innredningen være lik den naturlige biotopen?

Er det "juks" å ha snegler fra en annen verdensdel?


Jeg er litt nyskjerrig på dette med biotopakvarium, og de fleste fiskene jeg faller for er fra Sør-Amerika (ancistrus, corydoras osv.).


Plussmedlem
Nøyaktig samme sted er vel ikke nødvendig.
Biotop i ordlista.

Juks og juks, fru Blom.
Sneglene trenger jo ikke å være så veldig fremtredende i et kar
Du skal vel ikke ha så mange?
I et biotopoppsett, så prøver du å etterligne naturen mest mulig - fra valgt del. Kanskje en spesefik elv, e.l.

Da gjelder alle variabler. Vannverdiene, fiskene, plantene, sanden, belysning, røtter, etc.

Men hvis du finner en fisk eller plante du liker fra et helt annet kontinent, så kjør på! Det blir ikke 100% biotop, men du blir mer fornøyd - og det er det som gjelder. Jeg ville fortsatt valgt å kalle det biotop, siden det kun er én fisk, eller en plante som kommer fra en annen elv.
Jeg tror ikke jeg klarer å lage et skikkelig biotopakvarium da.

Kan jo prøve å holde med til én verdensdel med fiskene, men planter og snegler blander jeg sikkert.

Takk for svar!
Pytt, pytt. Det viktigste er jo at fisker osv passer sammen og at vannverdiene er bra.

Så kan du jo lage til et super-korrekt biotop-kar neste gang.
Skal man kalle det et biotop-akvarium så skal både planter og fisk komme fra samme region.
Men man trenger jo ikke ha et biotop-akvarium. Gå for det du synes passer deg best
Jeg har en greie for Sør-Amerikanske maller i hvertfall. De fleste fiskene jeg liker kommer fra derfra.

Jeg må bare teste vannet og finne ut om verdiene matcher Sør-Amerika
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap