Vannbytte og salt/aquasafe

eg har eit 54 liters akvarie, og nå skal eg skifte ut ca halvparten av vanne og ta oppi nytt friskt vann.
Dette er første gang eg skifter vann på akvarie så e lurer kor mange salt tabeletter eg skal ha i akvarie etter eg skifter halvparten av vanne, eg har 2 salt-tabeletter i det nå.

Og kor mye AquaSafe skal eg tilsette?
Hvor lenge har det gått uten vannbytte?

-uansett; hvis du har ferskvannsfisk bruker du ikke salt i vannet. Det kan du evt bruke hvis du har sykdom i karet, (jeg har aldri brukt salt da heller men vet flere gjør det)

Vannbehandlingsmiddel (aquasafe eller lignende) kan du godt bruke hvis du feks har gammel varmtvannsbereder men stort sett bruker de fleste ikke det heller -eller lufter vannet før bruk. Jeg har ikke plass til å lufte vann før bruk så jeg bruker vannbehandlingsmiddel. Jeg brukte ikke det før, men etter at fiskene mine begynte å klø etter hvert vannbytte begynte jeg med vannbehandlingsmiddel. De klør ikke når jeg bruker det

Les forresten mange tråder om salt i vannet her..
Antall salttabletter - 0
Mengde Aquasafe - Halv dose om det brukes klor i drikkevannet ditt, ellers 1/4 dose. Neste gang kan du bruke 1/4 dose om klor, og droppe det om du ikke har klor i vannet.

Siden du har byttet ut halvparten av vannet, blir det 25 liter eller 1/4 av 100 liter som dosene pleier å være beregnet utifra.
eg har aldrig byttet vann i akvariumet mitt før fordi det er helt nytt, eg har ventet 4 uker å litt over det før eg tok fisk i det, og dei har vert der en uke, det er 10 fisker i kare mitt og etter en uke syns eg vanne var grumsete, og det var alger på glasse så eg tok bort algene og skiftet halvparten av vannet. eg tror det gikk bra, ser ut til at fiskene liker seg bedre nå.

eg bruker salt tabeletter for å unngå sopp å andre ting.
eg hadde litt aqasafe oppi sån at eg er sikker på at vanne ikkje blir for sterkt for fiskene mine.
Salt kan være greit å bruke i oppstartsfasen.

Når akvariet er etablert, bør du ikke bruke mere enn bittelitt salt om du har mineralfattigt vann. Selv tilsetter jeg gjerne 1/4-1/2 teskje eller deromkring pr 100/L siden jeg har brønn med overflatevann.
Tilfeldig bekjentskap
© Otaku
Reklame for plussmedlemskap