Har fått med "skadelig" grus?

Ja, en lærer og en lærer

Sønnen fikk jo et kar i hus, kjøpt med sand og fisk og det hele

Nå har vi mistet en fin ål som fulgte og jeg har skjønt at denne skulle hatt sand/runde småstein og ikke grusstein som vi fikk med

Hva gjør vi nå? Karet er jo oppe, pyntet og med fisk i

Vi kan jo la være å kjøpe fisk som går i bunnen men det hadde jo vært greit å fått det i orden. Sønnen ønsker seg jo ål igjen (forferdelig trist at vi ikke viste dette før)
Annen fisk som kan skades av denne grussteinen kanskje?

Må vi tømme hele karet for fisk og begynne på nytt for å få sanda i nå da?

Hvilken fin sand anbefaler dere? (375 l)

Tips og råd?

Takk

Hvor lenge gikk ålen der og hva slags ål var det?

Vil absolutt anbefale dere å bytte til sand. Det er selvfølgelig litt jobb å gjøre det men du kommer garantert ikke til å angre. Jeg bruker fin rådasand som du får kjøpt i dyrebutikken (eller be dem bestille hvis de ikke har) eller så er det veldig mange som bruker biltemasanda. Er mange tråder om denne sanda her inne. les litt her så finner du ut hvilken type du kan bruke til akvarium.

Fortsetter du med den grusen du har bør du ikke kjøpe fisk som skal bruke bartene i sanda. Det betyr at du bør holde deg unna de mest populære bunnfisk, Corydoras og kuhliiål feks. De liker å borre bartene sine ned i sanda og siler sanda gjennom gjellene. Skaffer du rund elvegrus vil de ikke skade bartene sine men de vil ikke kunne sile sanda gjennom gjellene.

Tapp ned karet og fang ut fisk i en bøtte med akvarievannet mens du bytter ut med sand. Det tar ikke lang tid å gjøre dette, men tror du at du vil bruke lang tid bør i så fall pumpa få putre og gå i en bøtte med akvarievann så du ikke dreper bakteriene i pumpa.

Grusen kan du bruke til pynt i blomsterpottene

Takk for svar

Vi kommer helt sikkert til å ta den jobben, fryktelig synd bare at vi ikke visste dette på forhånd...så hadde stakkaren sluppet å lide. Har ikke visst dette han vi kjøpte av heller da

Men de fiskene som liker å lage leksgroper og som plukker grus og spytter den ut...liker de sand da? Hvordan får de lekt og laget groper i sanda i forhold til grusen?

Er usikker på hva slags ål det var, legger ved et bilde

Vet ikke hvor lenge forrige eier har hatt den men vi har akvariummet i en ti dagers tid nå

Kan vi spare så mange bøtter som mulig med akvarivannet vi har nå pga verdiene og tilstanden vi har i akvariummet nå og så putte dette oppi igjen med nytt vann eller anbefales å bytte vannet uansett verdiene? Pumpa lar vi stå i ei bøtte uansett like så godt vel, da er vi sikre på å opprettholde balansen der

Hvor mye kilo sand bør vi ha i et 375 liters kar?

Alt av tips er velkomment

(red.for spørsm.om sandmengde)
Typisk elvegrus det der, pen er den heller ikke
Jeg klarte ikke å se hva slags ål det var på bildet. Men uansett, jeg tviler på at fisken har dødd pga grusen etter 10 dager. Hvis karet er nyoppsatt og dere feks ikke tok vare på filtergugga i filteret kan du få problemer pga at du har i fisk med en gang. Hvor mange fisk er det der? Har du målt vannverdiene? Nitrit?

Hvis du har mulighet til å ta vare på mest mulig vann er det fint, men det er ikke kjempeviktig så lenge du sørger for at vannverdiene er det samme i det nye vannet som det gamle. Så igjen må du måle verdiene, PH og GH er lurt å ha likt. Hvis ikke vannet i springen ligger på samme verdier som i karet må du justere det likt så ikke fiskene får sjokk. Dette er jo noe du må passe på når du bytter vann også.
Grusen er ikke farlig for fisk. Det er mere snakk om at mange fisk foretrekker sand.
På den annen side, vil grus gi mere overflate som koloniseres av bakterier.

Grunnen til at ålen døde, var nok at akvariet ikke var ordentlig innkjørt.
Takk igjen

Ålen hadde noen sår rundt snuten/munnen da vi fikk den, dette forbedret seg ikke, heller tvert i mot
Dette kan vel harmonere med gravingen i den skarpe sanden?

Håper vi ikke har gjort for mye feil ved overtagelse av akvariet, de andre fiskene ser ut til å ha det helt topp. Pumpen ble vasket lett (innholdet) og vi jobbet beinhardt med å få det på plass, dog tok det litt tid

Vi har uansett bestemt oss for å bytte ut sanden til Biltemasand - som mange skryter av - dette for å få best mulig bunn til nåværende og fremtidig fisk

Vi måtte liksom få fisken i karet så fort som mulig vi da siden vi kjøpte hele pakken i et, men vi skal prøve å få orden så fort som mulig slik at fiskene får en stabil og rolig hverddag


Moni69
Takk igjen Ålen hadde noen sår rundt snuten/munnen da vi fikk den, dette forbedret seg ikke, heller tvert i mot Dette kan vel harmonere med gravingen i den skarpe sanden?


Nei den grusen du har er elvegrus og den har ingen skarpe kanter. Så fisken din kan umulig ha skadet seg på den. Her må det nok ha vært noe annet galt.

Men hvor mange fisk er det i karet? Er ikke pumpen innkjørt må du belage deg på å bytte mye vann så du ikke mister flere fisk.

Du svarte ikke på om du har målt vannverdiene og hva de ligger på?
Jeg er nok desverre enig med de andre her, grusen på bildet ser ut som elvegrus. Den er isåfall rund og fin i kantene, og kan i seg selv ikke ha forårsaket at ålen døde.
Dersom ålen allerede var skadet rundt munnpartiet da dere fikk den, er nok det hovedårsaken. Etter det, så er den altså blitt belemret med flytting, kanskje nye vannverdier, muligens nitritt o.l. i karet pga ikke innkjørt filter (f.eks. ved at det stod for lenge uten sirkulasjon). Alt dette hjelper ikke på en syk fisk, og påfører fort ekstra infeksjoner og basselusker.
Dersom du skifter til sand, husk på, som de andre sier, å forsøke å få temmelig lik ph, gh, og ikke minst temperatur. Hold filteret gående i gammelt akvarievann under prosessen. Gjerne spar på noe vann, men mye nytt friskt vann er bare bra!

Lykke til!

PS. Er det noe annet i karet med skarpe kanter (fliset rot, stein, pynt?) som kan ha forårsaket skadene på ålen. Jeg antar da at den gikk i samme kar hos forrige eier!
Inaktiv bruker
Jeg ville nok ventet med å skifte ut den grusen til akvariet er skikkelig innkjørt på den nye plassen og vannverdiene er stabile. Om dere ikke skal ha fisk som absolutt MÅ ha sand så kan dere fint ha den runde grusen, den er jo ikke skarp og kan ikke skade fiskene. Grunnen til at dere bør vente litt mener jeg at det lagres mange gode bakterier i grusen, og dette gavner fiskene og vannverdiene. Så, når man skifter all grusen med ny sand vil man miste mange verdifulle bakterier....
Takker så mye for engasjement

Jeg kjenner ikke til grusen vi har og hva den heter, men når jeg ser nærme på den så har den både fine runde stener - altså stein uten skarp kant - men den har også veldig kantede stener

Jeg får således inntrykk av at det kan være to stk slag som er blandet?
(Mulig jeg kunne fått tatt et bra nærbilde med speilreflekskamera)

Vi har kjøpt 4 sekker Biltema - sand i dag, kjøpte den som var anbefalt her inne. 4 sekker à 17 kg, størrelse på korna 0,2 - 1,0 Er det riktig da, og bra?

Det er noen lavastein i akvariet, de er vel skarpe

Utover det så er det ikke annet enn store og små røtter

Vannverdiene ligger på:

Temp. 28 (prøver å få den ned litt)
PH mellom 7 - 7,5
Nitrit 0,1

Det er 12 fisker i karet, forrige eier hadde bare en fem stk mer en dette
Alle de andre fiskene ser bra ut, er livlige, spiser bra og virker i topp form
Ser ingen sår eller noe på noen av dem

Den stakkars ålen hadde som sagt sår rundt snuten/munnen da vi fikk ham, vi regarte på det da. Det har holdt seg, samt blitt noe værre. Så døde den stakkaren i går .....foresten så mener guttungen at dette ikke er noen ål men en lungemalle! (?)

Ålen / malla har gått i dette karet med de fleste av fiskene hos forrige eier også. Alt av stein og pynt etc fulgte med akvariet, så som fiskene

Hva kan vi gjøre anneledes her?


(red.pga info.ål)
Du har kjøpt riktig sand, tror tre av sekkene er rikelig.

Forstår det slik at dette karet nettop er satt opp. Tror dere har problemer med for mye ammoniakk, og at den såvidt har begynt å bli omdannet til nitrit.

Bytt masse vann(50%), det er enda viktigere med rent vann enn riktige vannverdier.

Bytt så 20-25% daglig(helst). Om en uke eller to er allting mye bedre, og dere kan slappe litt mere av.
Takk Trygve, det skal vi gjøre

Når måler vi neste gang? For det tar litt tid før ting skjer etter vannbytte sant?

Karet har nå stått i elleve dager

Er ph og sånt bra nok? (riktig verdier for fiskene vi har etter som vi kan se)

Hva skal nitrit være på? 0? Bør vi senke temperaturen litt som tenkt?

Mål dagen etter dere har byttet vann. (Gjerne før vannbyttet også)

Men husk at nitrit-målingen kan lure deg siden den er på vei opp, mens det egentlig er ammoniumen dere skal være redde for, økende nitrit er bare et tegn på at prosessene går sin gang. I et helt nytt akvarie kan man ha 0 i nitrit sammtidig som man har masse ammonium.

Vannbyttene tynner uansett dette ut.

Dere skal se etter økende nitritmengde inntil den stopper å vokse, og begynner å falle igjen. Prøv å måle med like mellomrom, vannbyttene vil gjøre at prosessen tar litt lengre tid enn ellers, men er langt mere skånsomt for fiskene.

Vet ikke hvilke vannverdier fiskene dine vil ha, men ikke tenk på det foreløpig. Når innkjøringen er vel overstått kan du begynne å tenke på å evt endre disse. Intill videre får de klare seg med de verdiene som er i kranen.

De fleste fisk takler et stort spekter av vannverdier(også om de ikke er optimale), men raske endringer kan være farlige for dem.

Dersom du er nogelunde stø i engelsk, kan du lese denne artikkelen. Om ikke, illustrerer plansjen ganske godt det jeg skriver om her.
BTW: Siden dere har hatt ganske høy temperatur, kan dere "trykke sammen" den plansjen endel. Prosessene går raskere ved høyere temperaturer.
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap