Merkelige små kryp

Har et karr på 160 Liter,i dag oppdaget jeg små dyr som jeg ikke har sett tidliger,di går opp etter glasset,er små gjennomsiktige runde med små horn på,vet ikke hva dette er,ser det er flere på noen planter jeg kjøpte på en dyrebutikk i narvik for ca 3 uker siden,noen her inne som vet hva det er??? Jeg har i dag byttet vann for å se om jeg fikk di bort,men det kom bare flere frem i lyset,er redd di skal ta knekken på alt jeg har i karret mitt,har vært plaget med grønnt vann,så håper det nå blir bedre,byttet for ca 1 mnd siden fra et på 60 Liter til ett karr på 160 Liter.....
Plussmedlem
Disse små dyrene er sannsynligvis helt ufarlige. Vil gjette meg på at det er cyclops, en gruppe dyr i familien hoppekreps. De er utbredt i ferskvann over hele verden og er dermed en naturlig del av miljøet. Som sagt, fullstendig harmløse og for bittesmå fiskeyngel er de en kilde til mat.
En mer detaljert beskrivelse hadde gjort det litt lettere å si sikkert.
Det høres ut som det er nyklekkede snegler. .. Cyclops/hoppekreps går ikke langs glasset, men svømmer, rykkvis, rundt i vannet. Samler seg gjerne i et hjørne eller under overflaten, men henger ikke fast i overflaten. Planarier, som er vanlig, går på glasset, men er langstrakte. Snegler er gjenomsiktige når de er små, en mørkere flekk i midten, to følehorn.
May-tove Knutsen
er små gjennomsiktige runde med små horn på,


Snegler, og mest sannsynlig skivesnegler eller pestsnegler. Ikke farlig, men er det mye forrester fra fiskene kan de bli veldig mange. Jeg ser på snegler som nyttedyr

Plussmedlem
Enn at jeg overhodet ikke tenkte på snegler???
Hun nevner jo at hun kjøpte planter for tre uker siden...
Vel, sånn går det når man svarer på spørsmål i ørska. :P
Tuuusen takk for svar...Det er nok skivesnegler jeg har fått i karret mitt,ligner på di på bildet,åja det bruker å ligge mye forrester igjen som fiskene ikke spiser,mine fisker spiser i rykk å napp,noen ganger mye å noen ganger lite....

I morgen skal jeg å kjøpe flere planter,å litt stæsj til karret mitt...Godt at det er helt ufarlige dyr jeg har fått meg
May-tove Knutsen
åja det bruker å ligge mye forrester igjen som fiskene ikke spiser,


Å la mat ligge igjen er jo verken bra for fisk eller miljø, eller hvis du ikke ønsker en eksplosjon av snegler..

Hvor lenge ligger maten før fiskene har spist opp?
Vi er begynnt å gi mindre å da spiser di alt,men nå mens vi var på ferie i Tyrkia & mamma har foret dem,så har det nok ligget litt igjen ja,for hun tror di ikke får nok mat,var nå når vi kom hjem at vi oppdaget disse merkelig dyrene i karret. Har skiftet vann så nå skal det være greit i karret,håper bare det varer å at di ikke blir overforet igjen....Så var det å få klart å fint vann å ikke ha grønnt vann....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap