Komme i gang med stort ferskvannsakvarium

Hei.
Jeg er helt fersk, men har alltid vært fassinert av akvarium. Derfor endte jeg opp med et lite impulskjøp som resulterte i et ca 420-450 liters akvarium.

Med akvarium i hus, og null peiling, ble det til å lese litt på nettet. Karet jeg har kjøpt er et kaldt saltvannsakvarium med sump fra Aqua Medic, men det første jeg la merke til var at jeg ikke skulle begynne med saltvann.

Jeg bestemte meg derfor å begynne med ferskvannsfisk.

Jeg dro derfor til dyrebutikken og kjøpte varmekolbem litt planter og en del fisk av ymse slag. Jeg spurte litt hvilken fisk de anbefalte i starten, men som skulle gå godt i lag med annen fisk senere. De anbefalte da fisk som Molly, Guppy etc, samt noen algespisere.

På neste dyrebutikk fikk jeg vite at fisk som guppy ikke var noe serlig da de ikke gikk spesielt godt i lag med mer avansert og morsommere fisk. Snedig.

Kjøpte også en varmekolbe, men denne er nesten ikke i bruk. Med lyset på 10 timer per dag har jeg nesten ikke varmetap. Karet ligger på 25 grader, mens romtempen er på 22-23. Dette var overraskende, men er kanske takket være dobbelt glass med luft i mellom.

Men uansett, jeg har prøvd meg litt fram, og har kommet ganske godt i gang med litt forskjellig fisk. Og det virker som de har det bra.

Men, så til spørsmålene.

Dette akvariet kommer som jeg skrev med en sump. Er det noe poeng å kjøre i gang sumpen på et ferksvannsakvarium?

Jeg har en sirkulasjonspumpe med filter og "luftboble" tilsettning. Dette gir noe bevegelse i vannet. Er dette smart, unødvendig, eller dumt?

Forrige uke fikk jeg også, utter tre uker uten noe som helst tegn til alger, ganske kraftig algeoppblomstring (grønnalger). Nå leser jeg at dette er "normalt", men hvordan skal jeg bli kvitt dette problemet. Har skiftet vann to ganger, første gangen 20-30%, uten at dette hjalp veldig mye, og så nesten alt vannet andre gangen. Da hjalp det litt, men to dager senere er vannet veldig grønt igjen. Det er ikke så mye på planter og stein, mest flytealger.

Forslag til hva som bør gjøres? Og når blir dette skadelig for fisken?

Finnes det annet smart utstyr som senker vedlikeholdstiden på et slikt akvarium?

Altså, hva må jeg ha og hva er kjekt å ha?
Når du har et akvarium med sump, bør du bruke den. Du kan sette den opp slik at du får et effektivt filter og dermed slipper unna med langt færre vannbytter. Du bør jo nesten lese litt om forskjellige teknikker å se hva som passer best for deg.

Luftbobler er helt greit. Det blir litt mer oksygen i vannet. Men samtidig litt mindre karbondioksid, så om du vil optimalisere for plantevekst dropper du det. Noen fisk liker jo å leke i boblene, så det er jo også et moment.
Hei, takk for svar. Da skal jeg se om jeg får liv i sumpen. Må bare bypasse kjøleren så skal den være oppe og gå.

Jeg har prøvd å lese litt, men det jeg finner av informasjon er enten veldig vagt, langt over nivået jeg er på nå, eller helt forskjellig fra innlegget jeg leste 5 minutter før. Derfor jeg spurte her.

Men før jeg begynte å lese på nett var jeg på Tropehagen Zoo på City Syd og den oppe ved, høh, tyholdt eller hva det heter der. Ved Bugatti

På disse to butikkene fikk jeg helt forskjellig inntrykk av akvariehold og hvilken fisk jeg bør blande. Så etter anbefalinger fra disse to butikkene (jeg fortalte hvilke fisk jeg hadde fra før, mitt erfaringsnivå og størrelsen på akvariet) har jeg altså følgende fisk.
(Fra hukommelsen, så mulig jeg ikke husker 100% riktig)

20 guppy
12 molly (svart og dalmantiner)
5 barbe
5 sølvhai
3 praktbotia
1 black ghost
3 små algespisere
3 gule algespisere (ser ut som små rør)
1 pleco
5 svart neontatra
3 scalare

To av disse er tydeligvis kvelds/nattaktive, og jeg ser knapt noe til dem. Nice.

Etter å ha lest litt på dette nettstedet er det imidlertid klart for meg at noen av disse fiskene bør ha større plass. Men hvor prekert er dette, og hvor stor innvirking har det at det er flere som blir så store i samme akvarium?

Har i ettertid litt inntrykk av at jeg som godtroende nybegynner har blitt prakket på en hel masse fisk som kanskje ikke er 100% optimale for mitt akavrium.

Derfor lurer jeg altså på hvilken butikk i Trondheim jeg helst bør benytte?
barbe,sølvhai og tetraer er stimfisk så jeg ville haft litt flere:*)
Lurer forresten på hvilken belysning jeg bør ha. Er to fullsice lysrør i karet nå, kjører dem 8-10 timer hver dag.

Har lest på f.esk webzoo at de kommer med forskjellige farger, og forskjellige størrelser. Hva skal man ha på et slikt tropisk ferskvannsakvarium?

Bør man ha slik månelys lys om natten?

PS: Tips om alt av tekniske innretninger som kan lette driften, med bakgrunn i akvariet slik jeg har beskrevet det, mottas med takk.
Ok, flere av stimfisken.

Men hvor mange fiske "tåler" et slikt akvarium, før det blir for mange?
Sølvhaier har du nok litt lite akvarium til. Disse blir ganske store, og er anbefalt minst 700 liter. Så mye stimfisk synes ikke jeg er fint, jeg synes det blir for mye rot og stress innad i gruppene og for meg som "tilskuer". Men dette er jo opp til hver enkelt...

Er nok ikke mange som vil satse på gyppyer i et så stort kar, da har man jo plass til så mye annet! Her kan du jo kikke rundt på andre medlemmers akvarium på denne størrelsen og se. Er btw pumpene dine innkjørt på forhånd, siden du slapp fiskene rett oppi? For hvis ikke, vil du nok oppleve brå fiskedød omtrent på denne tiden.

EDIT: Din Black Ghost kan det også hende at du må finne et nytt hjem til når den vokser seg større.
Som jeg skrev er fisken jeg har i dag et resultat av anbefalinger jeg har fått fra disse to tropehagen zoo butikkene. Skulle nok ha oppdaget denne nettsiden først, for da ville nok fiskevalget ha vært noe anderledes. Guppy hadde jeg nok aldri kjøpt. Men, men. Damene bak disken ga inntrykk av å vite hva de snakket om.

Det jeg har av pumper i dag er en "innvendig" sirkulasjonspumpe med filter og bubleblåser. Denne var i akvariet når jeg fyllte det opp, og under innkjøring.

Når det gjelder sumpen er ikke denne igangkjørt enda? Kan det slå negativt ut om jeg kobler denne til det eksisterende systemet?

Slik det er i dag har jeg 3 fisk som kan bli maks 40cm, en som kan bli 50, og en som helt sikkert blir 50 om den lever så lenge. Jeg har nå lest meg fram til at disse bør ha 700l eller mer, helst så mye som 1000l. Dermed fatter jeg ikke at de som selger fisk kan anbefale meg å kjøpe denne fisken.

Men vi får se hvor det går.
Er det noen i Trondheimsområdet som vet om en butikk man kan stole på, så denne karen kan få litt fornuftig og nogenlunde sammenhengende råd? Eller som bor i nærheten og kan bidra med filterguff?

For du ønskes velkommen til klubben for fortvilte nybegynnere med feil fiskesammensetning! Hvorfor i all verden er all denne fisken som krever kjempebasseng på topp-ti-lista til akvariebutikkene? Det finnes jo så utrolig mye spennende som ikke blir en amper meter mellom øynene! Og levendefødere som ikke er i nær slekt, så man får hybrider! Knurrrr....

Du er antagelig medlem av en annen klubb også, "Løpe-etter-snøballen"-klubben. Vit at du ikke er den første, vi er mange som har snublet i starten. Det går seg til, og med 450 liter er du i alle fall blant de heldige som har startet i riktig ende der! For det er mye enklere å få det stabilt i så stort akvarium.

Hvis du startet akvariet fra scratch for tre uker siden, sier jeg løp og kjøp dråpetest for nitritt, for toppen kan være faretruende nær. Hvis fisken viser tegn til å slite med pust eller finneklem er det vannskift som gjelder. Det står mye festlig i artikkelsamlinga om oppstart. Og bruk rubrikkannonse her til å kvitte deg med fisk som ikke passer, hvis butikkene ikke tar imot retur. Hvilket de burde gjøre, skamme seg burde de, som selger så mye rart til en helt fersk akvarist!

Det blir moro med litt øvelse!

De sier virkelig mye rart i butikkene!!! Jeg har vært en del innom 5 ulike butikker i og rundt Trondheim, og fått absurde råd i alle. Heldigvis oppdaget jeg akvaforum før jeg startet opp... Butikkene har en formening om at fiskene lar være å vokse dersom de er i for små akvarier, omtrent slik som at planter slutter å vokse i små potter...

Ikke kan jeg hjelpe med filtergugge heller, for jeg renset grundig i dag... Men det finnes nok noen drevne akvarister som har masse å avse

Ønsker deg lykke til!!!
hvis fiskene ikke er så store akkurat nå går det jo ann å ha den en stund så selge den , bytte eller gi den bort når den tid kommer at den er blitt for stor, en annen sak er hvis den skader eller plager andre fisk eller har så særstillte krav for levevis at den tar over hele akvariet, da er det kansje like greit å kvitte seg med den med en gang.
du får ha lykke til med karet ditt, du har nå hvertfall et stort å fint et til å begynne med å det er bra
Det blir storauksjon 24. oktober på Nidarvoll skole i trondheim. Der kan du kvitte deg med litt av det du ser ikke passer og evt. kjøpe inn noe mer fisk og utstyr.
Her kan du også møte mange erfarne akvarister og melde deg inn i klubben om du ønsker.

Har du ordnet et system så du kan tømme og fylle karet uten å bruke bøtter? Det sparer mye arbeid og stress.
Det kan bli nødvendig med mye vannbytter framover som flere har nevnt tidligere.

Har du ferdig sump så er det bare å kjøre på, det er en meget god filtreringsteknikk. Filterguffe bør det gå an å skaffe fra noen med akvarier i nærheten av der du bor ellers får du ta en tur til byen. Husk å rengjør sumpen før du fyller den med nye filterbakterier.
Om du ikke får tak i bakterier så skader det ikke å kjøre den i tillegg til din eksisterende filtrering, det tar bare tid før det samler seg nok bakterier til at den bidrar positivt for miljøet. Om du trenger å skylle den innvendige svampen i denne perioden tømmer du selvsagt grumsvannet herfra rett i sumpen. Bruk en egen akvariebøtte som det aldri har vært rengjøringsmidler i.

Uten at jeg har særlig peiling lurer jeg på om ikke sånne kjøleelementer er ganske dyre så det kan være en ide å selge unna det om du ikke vil ha det?

Lykke til hilsen Ola
Takk for mange svar.

ohr:
Jeg har ordnet meg med system for skifing av vann med pumpe som suger vann ut. Jeg har også vann inn med vann som måler 24 grader. Denne går fra vanlig varmtvannsbereder, er det noe problem? Tenker bakterier etc.

Da skal jeg se på å få i gang sumpen, og så får jeg "vaske" filtret på den innvendige pumpen i sumpen og kjøre de samtidig en stund.

Jeg har vært veldig nøye med å holde filteret rent og vasket det jevnlig, men forstår jeg det slik at det godt kan være litt grumsete?

Kanskje jeg prøver meg med kaldt saltvannsakvarium en gang i fremtiden, så kjøleren tenker jeg å bare la stå. Den er nesten ubrukt, og med prisen jeg betalte for akvariet var den jo godt og vell gratis. Kanskje jeg kan bruke den til å vannkjøle datamaskinen min :p

Anders Damm:
Akkurat nå ser det ut som de lever greit side ved side. Ingen plager andre arter, og det som er av knuffing skjer mellom artsfrender. Så da tenker jeg at jeg behoder dem litt til.

Sissimor:
Skal dra på en annen butikk, Pam eller noe slikt, som driver med ferkvannsakvarier og saltvannsakvarier og har store akvarier i utstillingen. Kanske de har litt mer peiling, eller så blir jeg kanskje lurt nok en gang. Vi får se. Skal i alle fall hjem å sjekke det de sier før jeg kjøper noe mer.

Linda & Ove:
Skal kjøpe en slik nitrit test og sjekke hvordan det ligger ant.

Igjenn, takker så meget for mange gode svar. Det hjelper masse. Så skal jeg se hvor ille jeg egenlig ligger ant, og om jeg får denne greia på rett kjøl. Flere spørsmål blir det helt sikkert. Og alt av tips mottas med takk.
Inaktiv bruker
Ser ut som du har et kjempe fint akvarie der.







http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=57223&message_id=462288#462288

Hjelp!
Serpentbane
Jeg har vært veldig nøye med å holde filteret rent og vasket det jevnlig, men forstår jeg det slik at det godt kan være litt grumsete?


Det er ikke nødvendig, og heller ikke ønskelig å gjøre dette, du risikerer å fjerne for mye av bakteriekulturen, dessuten er det unødvendig arbeid. Når du ser at vannstrømmen ut fra filteret begynner å bli svakere, kan du ta en filterrens. Skyll filtermediet forsiktig i akvarievann i en bøtte.

Det er flere som har opplevd at fiskene "klør" seg etter vannbytte med vann fra varmtvannstank. Om du opplever det, ville jeg enten bruke Aquasafe el.l. eller helst la friskt kaldt vann stå i rene dunker til lufting og temperering et par dager før du bruker det.

Månelys er fint for den som ser på karet, men fiskene klarer utmerket uten. For planter har det ingen betydning.

Det er umulig å si noe om antall fisk. Det kommer an på filterkapasiteten din (med sump kan du ha en god del mer enn med bare vanlig utvendig filter), men de skal jo også ha plass til å bevege seg! Det har vært hevdet som en tommelfingerregel at man kan ha en cm fisk pr liter vann, med det ville jo i ytterste konsekvens si at du kan ha en fisk på 4,5 meter! Det er altså tøys. Det er også slik at en fisk som f.eks. er to cm lang, ikke er hdobbelt så stor som en fisk på en cm. Den større fisken er også oftest høyere og tykkere (snakker altså ikke om kuhliål) og derved kanskje tre eller fire ganger så stor som den lille.

Hvis du synes at karet er overbefolket, er det aksnkje akkurat det. Hvis du lever på grensen av hva karet (og fiskene) tåler, er du mer utsatt for problemer enn om du legger deg på et lavere nivå. Kanskje er det også finere å se på.

Lysstoffrør har det vært skrevet mye om. Jeg er ikke ekspert på det heller. Bruk søkefunksjonen så vil du kunne lese om andres erfaringer. Det kommer også an på om du vil har mye planter og hva slags.

Vet ikke om du ble kvitt algeproblemet ditt, men det jeg gjorde var å hente 2 steiner med mose under vann i bekken utenfor og la i akvariet. Etter ca 2 dager var vannet helt klart (60l kar da). Det klekket en masse Dafnier (vannlopper) som spiser grønnalgene.
Hvordan man dyrker Dafnier finnes her.
Laxen
Vet ikke om du ble kvitt algeproblemet ditt, men det jeg gjorde var å hente 2 steiner med mose under vann i bekken utenfor og la i akvariet. Etter ca 2 dager var vannet helt klart (60l kar da). Det klekket en masse Dafnier (vannlopper) som spiser grønnalgene. [URLBLOCK1]


Kanskje noe å prøve. Men kommer disse til å forsvinne etter en stund. Eller er det bare greit at de er der?
Dafnier og andre slike småkryp er finfin mat for fiskene, så da får du kjempeglade fisker og et godt kosttilskudd for dem også
Det finnes en artikkel om levendefor litt nede på lista her, så har du et pålitelig sted å lese om akkurat slikt. Står mye annet klokt i lista der, jeg vet ikke hvor mye av det du har lest. Det viktigste er å ikke tro for mye på selgerne i dyrebutikken, de skal tjene penger, ikke bare være snille og greie.

Om du trenger en noen lunde pålitelig dyrebutikk i Trondheim så er TAM Lade ganske flinke. De vil også selge deg mye rar fisk om du ikke viser at du kan litt om fisk, gullfisk selges til de fleste... Men der kan du ofte få gode råd om du møter riktig ansatt, og om du spør så får du låne noen av akvariebøkene deres mens du er der, så kan du slå opp fiskene og lese om dem mens du ser dem der i butikken.
Jeg prøvde å finne steiner med mose på, for å se om jeg fant slike dafnier. Nå fant jeg ikke noe slikt i vannene her omkring. Kan ikke huske å ha sett mose på steiner under vann. Hvordan ser denne mosen ut.

Det nermeste jeg kom var steiner med messe grønn gugge, sikkert alger, der jeg kunne se masse bevegelse. Håpet at dette var noe i nærheten og bestemte meg for å ta en råsjans. Fant også en hel masse svarte mygglarver som jeg også tok med tilbake.

Mygglarvene ble godt mottatt, og av de jeg puttet oppi var det kun en som nådde bunnen. Resten ble fortært på sekunder.

Jeg senket også tre steiner med denne grønne guggen med de små ukjente skapningene ned i karet. Jeg tipper at det ikke var dafnier, men jeg prøvde alikevell.

Det ble ikke noe mindre alger i vannet, men det var tydeligvis et festmåltid for de fleste av fiskene, og noen timer senere var det ikke mye grønnt igjen på steinene. Så de fikk i det minste kost seg litt.

Jeg har satt i gang sumpen, men fikk en utfordring eller to der også. Har laget en egen tråd på dette. Men den er tildels i gang.

Har etter å ha lest litt fått intrykk av at jo flere planter jo bedre (til en viss grad såklart). Er det slik at en liten planteskog kan hemme algeveksten betraktelig, og også hjelpe meg å bekjempe problemet jeg allerede har?

Driver å skifter vann en gang i uken, og har prøvd begrense lysbruken mest mulig, men vannet er fremdeles grønnfarget. Veldig lite alger på stein og blader ellers.
Den mosen jeg brukte er den tykke, lange typen som pleier å vokse midt i bekker med god vannføring. Her er en fin tråd foresten
en annen mulighet kan kanskje være å mørklegge akvariet ditt i noen dager.

Uansett kan du jo enkelt dyrke dafnier på et glass.
Er bare å sile dem ut i et kaffefilter og sette dem i akvariet.
Copy/paste Oppskriften fra siden jeg nevnte over.
Dyrking
Dafnier er lette å finne og veldig enkle å holde gjennom året. Enkelt sagt trenger du «et glass, litt gjær og 5 sekunder i uka»! Nedenfor ser du et forslag til hvordan du kan lage et akvarium med dafnier. Det er ikke nødvendig å ha med snegler.
Ta med en mudderhåv til et vann i nærheten og grav litt ned i mudderet på bunnen. Legg mudderet i et stort norgesglass el.l., og fyll på med vann fra innsjøen. Sett glasset i klasserommet, unngå at det står i direkte sollys (hvis glasset står i vinduskarmen, kan du sette et A4-ark mellom vinduet og glasset slik at du skjermer for solen). Legg et lokk over slik at nesten hele åpningen dekkes. Dette gjør at mindre vann fordamper. Etterfyll med vann fra innsjøen. Hvis du har fått med hvileegg i mudderet bør du kunne se dafnier i løpet av et par uker, og det vil sikkert også begynne å vokse grønnalger på innsiden av glasset. Dette gjør at du får et lite økosystem som kan holdes i live gjennom hele året. Når du først har fått en dafniekoloni, kan du etterfylle med vann fra springen.
Matingen er enkel: en knivsodd med tørrgjær en gang per uke. Dermed får dafniene litt proteiner i kosten i tillegg til at de spiser grønnalger. Hvis vi tilsetter for mye gjær, får vi eutrofiering, og oksygennivået i vannet synker. Dermed begynner dafniene å bli røde. Vent i så fall en stund med å fôre igjen. Hvis alle dafniene dør, må en del av vannet skiftes og så er bare å vente på at hvileeggene klekker igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap