Oppstart av akvariet, hjelp.

Jeg har kjøpt meg et 96l kar
Der står det på lysrøret xingxing T8F18, er det et bra lysrør, eller må jeg bytte?

På pumpa skjønte jeg ikke så mye, alt jeg fant som stod der var:
adjustable pump p-p 301/p-p 302. om det er det pumpa heter, fungerer denne bra i dette akvariet?:p er det bra å legge bomull oppi med filteret?

Hvilke vanntester må jeg ta?? og hvordan bør de være før jeg slipper fisken oppi?

Har det noe å si hvor mange fisker jeg slipper oppi i starten?

spør sikkert om mye rart men best å være på den sikre siden
Du kan jo begynne med å lese gjennom trådene om innkjøring. Du finner masse informasjon hvis du gidder å søke litt

Ikke legg bommul i filteret, da tetter du den bare. Hva slags filtermasse er det i pumpa?

Har lest en del der men ikke funnet noe om pumpen og lysrøret.
Vet ikke hva filtermasse det er
toneespe
Hvilke vanntester må jeg ta?? og hvordan bør de være før jeg slipper fisken oppi?


Du bør ta en pH-test det står på pakken hvordan den bør være, og hvordan du gjør det. Jeg vil anbefale deg og ikke ta sånne tester som er på "papir", hvis du skjønner. Det er ikke alltid at de er så nøyaktige.
Akvariumet skal stå rundt en fire uker uten fisk i, altså med planter, sand, annen dekrasjon og fungerende filter, i filteret er det mest normalt og bruke blåsvamp som vi kaller det. Andre har også andre ting i filteret men jeg bruker kun blå filtersvamp i begge mine akvarium.

Grunnen til at det skal stå så lenge uten fisk er jo bakteriekulturen som du sikkert leste om i nybegynner tråden. Og når disse fire ukene er gått så kan du ha fisk oppi hvis vann verdiene dine er stabile, men du skal ikke ha mange fisk om gangen, jeg ville startet med enn fem seks også venter du en god stund før du evt flytter inn flere beboere, men dette antallet varierer jo fra hvilken art det er, og hvor store de er. Dette variere også fra hva akvarist til akvarist ville gjort.

Jeg ville anbefalt og ha Amonijak(?) og Nitritt (?) tester i tilegg, jeg mener det er disse du skal ha i tilegg til ph-en, men jeg er litt usikker for det er veldig tildelig på morgenen, så akkurat det skal få stå fritt til hvem som helst og rette på

Kjøp deg ein timer på Clas Ohlson, 60 kr for to, stapper stikkontakten til lysarmaturet i timeren etter at du har stilt inn 10 timer (du velger klokkeslett) også stapper du timeren i veggen, et akvarie skal ikke ha mer enn ca 10 timer lys dagelig, og det skal ikke utsettes for sollys.

For hvis du har lyse altfor lenge på over for lang tid kan det danne en del alger, og det samme gjør sollys.
Inaktiv bruker
Hei Jeg er også fersk i akvariehobbyen, og vil bare ikke du skal gjøre samme feil som meg.. Vent med og sett inn fisk i helst 3 -4 uker... selv om det er veldig fristene og kjøpe!! Jeg gjorde den tabben, selv om jeg burde vist bedre.. Resultat ble høy nitrittforgiftning i vannet og bytting med 40 -50% vann i min 240 liter, hver dag i to uker!!! Heldigvis døde ingen fisk, men mye unødvendig jobb. Masse lykke til !!
Jeg anbefaler sterkt å lese gjennom de ulike artiklene som man finner øverst på siden her. Som nybegynner selv har jeg lært utrolig mye derifra.
Lykke til.
Det er foresten lurt og velge sand istedenfor grus i akvariet.
Jeg har sand i akvariet
Jeg har 5 guppy og 1 ancistrus oppi og vannet er greit enda, så ser kjempebra ut til nå. En timer hørtes lurt ut så kjøper nok en sånn!
Har lest en del og ser ut til at dette går helt fint.
noe som er lurt å ha når man har sand i karet er å sette inn sandsnegl. det er fordi sanden fort "setter" seg og blir temmelig hard. dette kan føre til at forråtnelsesprosesser og tilsvarende blir lukket inne i sanden og kan skape gasser som kan være svært giftig for fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap