Rett før det klikker, fiskene vil ikke leke!

Heisann, dette er nok det 4-5 innlegget mitt om kampfisker, og jeg har fått mye hjelp, og alt er helt sånn det skal være!
MEN, når jeg har lagt hunnen oppi sammen med hannen, så jager hannen henne, og dytter henne vekk.
Hannen lagde et stort skumrede, men det skjedde ingenting!
Hunnen kommer ofte bort under skumrede, og er helt klar, men så bare blåser hannen seg opp, og jager henne vekk.

Begge er kjønnsmodne!
Jeg har to hanner og tre hunner, hannene er selvfølgelig separerte. Den ene hannen og hunnen har allerede lekt.
Men den andre hannen og hunnen vil ikke.

HVA SKAL JEG GJØRE?

Høres ut som du har litt lite kar?
Prøv å ta ut hannen et tag?
Noen sier at kampfiskenes lek ser veldig brutal ut, og ender ofte med skadde finner osv. Jeg tviler ikke på at du har prøvd flere "guider", og at du vet at kampfiskene vil ha god mat før de leker. Hvor lenge i gangen har du hunnen oppi sammen med hannen?
det varierer, jeg har hunnen oppi 10 min, noen ganger, og andre ganger er hun oppi et lite kar i akvarie. Men jeg er ikke helt sikker på hva som er problemet, jeg er nesten helt sikker på at det ikke er noen lek. hannen jager henne, så svømmer han opp til skumrede.
Har du lest på denne siden?

http://home.c2i.net/svein_antonsen/html/oppdrett.htm

Er ikke noe ekspert selv altså, men denne siden sier noe om hvor lenge fiskene går sammen, forarbeid osv. Kan vel godt hende du vet om siden fra før, men jeg slenger inn link alikevel

Lykke til!
Noen hanner er vanskeligere enn andre. Ikke sikkert denne ene hannen vil godta hunnen uansett.

Er hunnen leksklar?

Synes ti minutter var litt kort tid å prøve. Men avhengig av størrelsen på karet ville jeg prøvd lengre. Hvis du har 50 liter eller mer syns jeg du kan prøve med et par dager.
Jeg satt en hanne i et 60 liters kar, men en halv plastkopp teipet til veggen i akvariet sånn at den akkurat fløyt i overflaten. Det var under der hannen lagde rede.
Etter noen dager satt jeg hoa nedi, samtidig som jeg satt en plante der som gjemmeplass. De gikk sammen i ca 4 timer før de endelig ble enige og da kom eggene dettende
Bare husk på at det er slitsomt å ha masse kampfiskyngel.
Den første tiden når alle går i samme kar er det greit, men så blir de gamlere og du må ha alle hannene hver for seg. Det kan fort ende med 30 egene isbokser eller hva du velger å bruke. Og hver av disse skal mates flere ganger om dagen, og du må skifte vann relativt ofte siden det er så lite vann i hver beholder at kvaliteten blir fort dårlig.

Kampfisk er ikke den fisken som vokser fortest, og det er heller ikke den som er lettest å få solgt.
T Knutsen
Bare husk på at det er slitsomt å ha masse kampfiskyngel. Den første tiden når alle går i samme kar er det greit, men så blir de gamlere og du må ha alle hannene hver for seg. Det kan fort ende med 30 egene isbokser eller hva du velger å bruke. Og hver av disse skal mates flere ganger om dagen, og du må skifte vann relativt ofte siden det er så lite vann i hver beholder at kvaliteten blir fort dårlig. Kampfisk er ikke den fisken som vokser fortest, og det er heller ikke den som er lettest å få solgt.

Som regel går det ikke slik du skriver. Fiskene lever sammen i et slaks hirerarki og de går godt sammen uten knuffing i samme kar. Etter hvert kan en hanne begynne å bygge skumrede og bli territorriel, da kan man ev ta ut denne fisken, men ofte går det fint det også. Men man kan fort ende opp med nye yngel da pga lek blandt ungfiskene.
Hunnene kan som regel gå sammen hele tiden, så lenge de ikke blir skilt fra hverandre for så satt sammen igjen senere.

Jeg personlig synes kampfiskyngel har vært blandt de enkleste å fôre opp, de vokser fort og de er enkle å bli kvitt Men det er min personlige erfaring

Hvilken type kampfisk er det du har (betta splendens)?
Ja, nå har jeg betta splendens.
Selv syns jeg at de er kjempe fine fisker.
Hvordan ble du kvitt dem? ga du dem til en dyreforettning?

Jeg har et lite problem, idag la jeg hannen i et større akvarie, og hunnen er oppi et lite kar i samme akvarie, de ser begge veldig intressert i hverandre, og de koser seg vilt, men når hannen begynner å lage skumrede så forsvinner boblene etter noen få minutter, er dette vanlig? er det på grunn av ph? eller at jeg skiftet akvarie? jeg har ikke målt ph-en fordi jeg ikke har utstyr. Er det andre måter å finne dette ut på?
Jeg solgte de privat, men tror ikke det er veldig vansklig å gi de til butikk. Jeg fikk tilbud om det i alle fall, men trengte ikke å gjøre.

Hvorfor boblene forsvinnter vet jeg ikke, men tviler på at det har noe med PH å gjøre. Er det bevegelse i overflata som gjør at redet blir ødelagt, har du flyteplanter for å holde det på plass eller en pappkopp?

Jeg tror det er lurt å gjøre som du gjør det, la de gå og se på hverandre og følg med på når hunnen får leksdrakt og hannen ser klar ut.
Hvis du hadde lest den siden jeg linket, så hadde du lest at veldig hardt vann kan føre til at hannen får problemer med skumredet
jeg har lest den linken du sendte, men hva vil hardt vann egentlig si? at det er mye beveglse?
Det er helt rolig vann nå, jeg har en isoporkopp der, men boblene sprekker..
Hardt vann er når det er mye oppløste mineraler i vannet. Man kan teste vannet for dette, med en KH-test(karbonathardhetstest) =)

Ja, hvordan kan jeg fikse dette da?
Jeg vet jo ikke om det er årsaken da. Men om du har mulighet, så skaff en KH-test, eller dra til en dyrebutikk å spør om dem kan teste det der =)

Jeg er ikke noe ekspert, men det finnes masse bra info om vannkjemi, vel verdt å sette seg inn i
Slenger meg på Rutta89 og anbefaler absolutt å lese artikkelen om vannkjemi her inne. Under artikler og så akvarieskolen.

En liten rettelse: Det er den generelle hardheten(GH) som gir kampfisken trøbbel med skumredet hvis denne er for høy. GH på 10 er ikke noe problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap